• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127959
+
-

امید دولت به تصمیم کارشناسی‌تر مجمع در FATF


با وجود تأخیر دوباره مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی لوایح FATF در سال۱۴۰۰، دولت همچنان نسبت به تعیین تکلیف آنها در سال جدید امیدوار است. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور که اخیرا در واکنش به اظهارات برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، وابسته ساختن تصویب لوایح به برداشتن تحریم‌ها در موضوع برجام را امری اشتباه خوانده بود، به ایرنا گفته «هرچند درباره تأیید یا عدم‌تأیید لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌توان نظر قاطعانه داد، اما با توجه به کارشناسانه‌تر شدن فضای بررسی FATF، این امیدواری برای تأیید این لوایح، وجود دارد. تأیید یا عدم‌تأیید این لوایح واقعا قابل‌پیش‌بینی نیست و نمی‌توان قاطعانه نظر داد اما فضا در مقایسه با فضای تند اولیه تعدیل شده و بیشتر به فضای بحث کارشناسی تبدیل شده است. نمایندگان دولت و اعضای مجمع در این نشست‌ها دلایل و نظرات خود را بیان می‌کنند و هرچه نظرات کارشناسانه‌تر می‌شود، امیدواری بیشتر می‌شود.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اسفندماه به خبرنگاران گفته بود «بعضی از آقایان (اعضای مجمع) گفتند شما تاریخی مشخص کنید که تحریم‌ها را کی برمی‌دارند. اگر فروردین‌ماه است، ‌به محض اینکه تحریم‌ها را بردارند ما بحث می‌کنیم و نظر موافق می‌دهیم ولی خود این هم ابهام دارد یعنی هیچ‌کس به اعضای مجمع نمی‌گوید که تحریم‌ها کی برداشته می‌شود و این گام بعدی چیست. ما منتظر پاسخ مستند و مکتوب دولتی‌ها هستیم تا در جلسه بعدی مجمع که احتمالاً به فروردین‌ماه می‌افتد آن را بررسی کنیم.»
جنیدی با اشاره به همین موضوع و عدم‌تعیین تکلیف لوایح در مجمع در مدت یک سال گفت: بیشترین دغدغه اعضای مجمع مسئله تحریم‌ها بود و این نگرانی وجود داشت که با الحاق به این معاهدات ممکن است که برخی از اطلاعات مربوط به اقدامات ما برای کاهش آثار تحریم افشا شود و همین امر مانع از تصمیم‌گیری درباره این معاهدات بود. او با بیان اینکه این لوایح مبنای توفیق ما در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی است، یادآورشد: تعیین تکلیف این لوایح صادرات ما را تسهیل کرده و عواید ناشی از صادرات ما را به‌دلیل کاهش هزینه انتقال وجوه، افزایش می‌دهد. در واقع این لوایح برای تحقق جهش تولید، پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها که شعارهای سال گذشته و امسال ما هستند، ضرورت دارد. او اخیرا هم با تأکید بر اینکه با پذیرش مشروط FATF و مرتبط کردن آن به لغو و برداشته شدن تحریم‌ها موافق نیستیم و آن‌را منطقی نمی‌دانیم گفته بود: تحریم‌ها یک روز ممکن است وضع شوند و یک روز برداشته، ما نباید سرنوشت کشور را به سیاست‌ها و رفتارهای رئیس‌جمهور یک کشور یا ابرقدرت گره بزنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید