• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127941
+
-

افزایش آمار ابتلا و مرگ‌های کرونایی، موجب هراس مردم از مراجعه به مراکز درمانی شده، آنها هزینه‌های بالایی برای درمان کرونا به برخی پزشکان خصوصی پرداخت می‌کنند

سوءاستفاده از کمبود امکانات درمانی در«ایذه»

مدیر شبکه بهداشت و درمان ایذه در گفت و گو با همشهری: در مراکز درمانی - خدماتی شهرستان تمام مراقبت‌های مورد نیاز صورت می‌گیرد و نیازی به شیوه‌های درمانی متفاوت با هزینه‌های کلان نیست

سوءاستفاده از کمبود امکانات درمانی در«ایذه»

مریم سرخوش - خبرنگار

خوزستان با ۱۶‌شهرستان قرمز و ۹‌شهرستان نارنجی در شرایط مطلوبی نیست و برخی مناطق آن مشکلات عدیده‌ای را تجربه می‌کنند. روزانه حدود ۷۵۰‌بیمار مشکوک و قطعی در اهواز شناسایی می‌شوند و با افزایش تعداد موارد بستری، خدمات‌رسانی و تامین اکسیژن مورد نیاز برای بیماران هم با مشکلاتی همراه است. سال گذشته بود که انتشار یک توییت از وضعیت بغرنج روستاهای شهرستان ایذه به انتقادات گسترده منجر شد. هدایت‌الله خادمی،‌ عضو کمیسیون انرژی و نماینده شهرستان ایذه در مجلس دهم شورای اسلامی در آن مقطع از وضعیت بغرنج و ابتلای دسته‌جمعی در یکی از روستاهای چهارتنگ خبر داد تا موج امداد به این منطقه سرازیر شود. حالا او در صحبت‌های جدیدش از افزایش مرگ‌و‌میر در شهرستان ایذه و روستاها خبر می‌دهد و اینکه مدیریت‌ اشتباه، مردم را به سمت ساده‌انگاری کرونا سوق داده و محرومیت و کمبود مراکز درمانی، هزینه بالای درمان کرونا با تجویزهای متفاوت از سوی برخی پزشکان خصوصی به آنها تحمیل می‌شود.

بهار ایذه، پاییز است 
هدایت‌الله خادمی می‌گوید: «نمی‌توان منکر شد که سهل‌‌انگاری و ناتوانی‌ها دوباره موجب حاد‌شدن وضعیت کرونا در ایذه و بسیاری از شهرهای خوزستان و فلج‌شدن وضعیت اقتصادی مردم شده است. کرونا و مشکلات معیشتی که برای مردم به وجود آمده، شرایط را سخت و آنها را دچار سرگیجه کرده است.  در تعطیلات کسانی که به استان وارد می‌شدند، تست کرونا نمی‌دادند و زمانی که اعتراض می‌کردیم، کسی پاسخگو نبود. در کنار آن زمانی که همه در سفر بودند، جایی را تعطیل نکردند اما اکنون به وقت کار، مردم مجبور به خانه‌نشینی هستند. این دوگانگی باعث آزار مردم   می‌شود.» به گفته نماینده سابق ایذه، نباید مردم را به‌تنهایی مقصر چنین وضعیتی دانست. سهل‌انگاری‌ها از سوی مسئولان وجود داشته که مردم نسبت به کرونا سهل‌انگاری کردند و به هر دلیل خوزستان در چنین وضعیتی قرار گرفت. شرایط کنونی دستاورد سوء‌‌مدیریت‌هایی است که پس از یک‌سال از شروع کرونا شاهدش هستیم. در همین شهرستان بسیاری از مردم به دلیل کمبود ظرفیت‌های درمانی از مراجعه به مراکز شلوغ کرونا پرهیز می‌کنند، یا جانشان را از دست می‌دهند ‌یا برای تکمیل مراحل درمان باید هزینه‌های چند‌برابری به پزشکان بخش خصوصی بپردازند.  
خادمی به توییت قبلی خود درباره وضعیت تلخ یکی از روستاهای ایذه در چهارتنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: «زمانی که حقیقت را می‌گوییم با مشکلاتی هم مواجه می‌شویم. من آن زمان نوشتم که یک روستا با ابتلای دسته‌جمعی مردم به کرونا بدون امکانات و درمان رها شده‌ و برخی دوستان تصمیم‌ داشتند از من شکایت کنند. همان زمان خود مردم روستا از خبرنگاری دعوت کردند و با تهیه فیلم وضعیت‌شان را به تصویر کشیدند؛ اتفاقی که موجب شد برخی ارگان‌ها به ماجرا ورود کنند و بلافاصله در این روستا بسته‌های غذایی و بهداشتی توزیع شد و به بهبود وضعیت کمک کرد. این شرایط تا پایان سال مناسب بود. از ابتدای امسال باز هم همان وضعیت و همان مشکلات.» این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه با وضعیت کنونی زنجیره انتقال قطعی ندارد، توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین اتفاق در شرایط فعلی، واکسن است اما در همین مورد هم ما شفافیت نداریم. اصلا معلوم نیست چه کسانی واکسن زده‌اند یا چه زمانی قرار است واکسن به صورت عمومی توزیع شود؟ مرگ‌و‌میرها افزایش پیدا کرده و وضعیت اصلا مناسب نیست، ما آمارها را چشمی می‌بینیم نه آنچه ‌رسما اعلام می‌شود. همین دیروز به 8 نفر از آشنایان تسلیت گفتم که عزیزانشان را به خاطر کرونا از دست داده بودند. باید بگوییم که بهار ایذه، پاییز شده است.»

 افزایش مراکز 16ساعته 
مدیر شبکه بهداشت و درمان ایذه هم کمبود اکسیژن و فضای درمانی را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «تا قبل از بحران کرونا آمار بیماران بستری در ایذه 30 نفر بود و اکنون به 65 بیمار رسیده است و با افزایش آمار مرگ‌و‌میر در فروردین هم مواجه هستیم. اکنون با کمک وزارت بهداشت و دستور مستقیم وزیر بهداشت و ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان تعداد دستگاه‌های اکسیژن‌ساز به 3دستگاه رسیده است. در روزهای بحرانی افزایش آمار ابتلا در تمام کشور بحث کمبود اکسیژن مطرح است و ایذه هم از این قاعده مستثنی نیست.» امین محمدپور می‌گوید: «تنها یک مرکز 16‌ساعته هم در ایذه فعال بود که تعداد آن را به 2 مرکز افزایش خواهیم داد و با اضافه‌شدن یکی از مراکز خدمات بهداشتی درمانی، خدمات‌رسانی بیشتری به مراجعان برای تست و تشخیص سریع موارد مثبت صورت خواهد گرفت. پذیرش بیماران کرونایی مانع خاصی ندارد و مردم باید بدانند که در مراجعه به مراکز درمانی، تمام مراقبت‌های لازم و موردنیاز در مورد آنها بدون هزینه صورت می‌گیرد و نیازی به شیوه‌های درمانی متفاوت و پرداخت هزینه‌های اضافه نیست.» این مسئول درباره مشکلاتی که در روستاها برای برخورداری از امکانات بهداشتی وجود دارد، می‌گوید: «با توجه به استقرار مراکز درمانی و بهداشتی و خانه‌های بهداشتی، کمبود خدمات‌رسانی به روستاها را به هیچ‌وجه تایید نمی‌کنیم اما مدعی بهبود وضعیت در کل شهرستان نیستیم. موج سینوسی و وضعیت بسیار شکننده‌ای داریم که اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت نگیرد، کنترل آن سخت‌تر خواهد شد.» در این میان اما حسین کاملی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خوزستان درباره وضعیت ارائه خدمات به شهرستان‌های محروم استان در پیک چهارم کرونا می‌گوید: «مشکلات دستگاه اکسیژن در شهرستان ایذه هم برطرف و اقداماتی برای تجهیز خدمات در این شهرستان صورت گرفته است. ایذه اکنون از شیب صعودی ابتلا خارج شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا چند روز آینده از وضعیت قرمز خارج خواهد شد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید