• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127938
+
-

عقاید مسکنی وزیر راه

خبر: محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید:«آمارهای بانک مرکزی درباره افزایش ۶ درصدی قیمت مسکن (در اسفند 99) را قبول ندارم؛ چراکه این آمار مربوط به تنها چند منطقه است و ارائه آن در بازار التهاب ایجاد می‌کند.»
نقد: بازار مسکن از بسیاری جهات جزو ترین‌های اقتصاد ایران است؛ مبهم‌ترین، متورم‌ترین، پرطرفدارترین، گران‌ترین. وزیر متولی این حوزه هم فرقی نمی‌کند چه‌کسی باشد و چه سیاستی در پیش بگیرد؛ هر چه کند بالاخره آفت مبهم این بازار از سویی دامنگیرش می‌شود و نیکنامی‌اش را زایل می‌کند. این اتفاق برای همه وزرای مسکن پیشین رخ داده چراکه پایه خرابی این بازار ریشه در تحولات اقتصاد کلان دارد که وزیر برای حل‌وفصل آنها نه ذی‌اختیار است و نه توانا. همین چند سال پیش، وزارت مسکن و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد که با ادغام در وزارت راه و ترابری، به معاونتی در وزارت راه و شهرسازی تبدیل شد، اجرای طرح مسکن مهر را آغاز کرد؛ طرحی که بنیاد آن با اضافه کردن چند صفر به الزام طرح جامع مسکن برای ساخت مسکن محرومان شکل گرفته بود و پرونده آن هنوز بسته نشده است. در ادامه عباس آخوندی، وزیر مستعفی وزارت راه و شهرسازی و وزیرنظریه‌پرداز دولت تدبیر و امید وارد عمل شد که طرح مسکن اجتماعی را از زمان وزارت در دولت مرحوم رفسنجانی در ذهن داشت و زیر بار هزینه‌های مسکن مهر هرگز نتوانست آن را اجرایی کند. آخوندی ضمن نقد جدی به طرح مسکن مهر، معتقد بود گاهی کاری نکردن در حوزه ساخت مسکن می‌تواند بهترین اقدام برای حل مشکلات این بازار باشد در نتیجه توجه خود را به اصلاح اصول صنعت ساختمان با برگرداندن سازمان نظام‌مهندسی به ریلی اصلی متمرکز کرد که البته مخالفت‌ها امانش نداد. بعد از آخوندی، سکان بازار مسکن و صنعت ساختمان به‌دست محمد اسلامی افتاد و بنا شد تا به‌جای همه طرح‌های آیده‌آل آخوندی مانند مسکن اجتماعی و بازآفرینی شهری، طرحی را آغاز کند که به یادگار از دولت دوازدهم بماند و به چشم بیاید.
طرح مسکن ملی. طرحی که میانگین هزینه تمام‌شده ساخت آن متری 2.7میلیون تومان اعلام شده بود و باوجود نزدیک شدن هزینه واقعی به 5میلیون تومان، همچنان بر درستی این رقم پافشاری می‌شود و البته قرار است با ساخت 400یا 500هزار واحد مسکونی در 2 سال، ناجی بازار مسکن شود. درستی این ادعا به کنار؛ سؤال اینجاست که چرا وزارت راه و شهرسازی بر تداوم وضعیت موجود اصرار دارد و حتی واقعیت‌های آماری حوزه مسکن را به‌واسطه تناقض با دیدگاه خود تخطئه می‌کند. آیا وزیر راه و شهرسازی نمی‌داند از آخرین زمانی که توصیه به نخریدن مسکن به‌واسطه غیرواقعی بدون قیمت آن داشت، بهای این کالای ضروری دوبرابر شده است؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید