• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127847
+
-

تازه‌های نشر/ رسانه‌شناسی


کتاب «رسانه‌شناسی» نوشته مهدی محسنیان‌راد در هزار و ۱۳۱صفحه از سوی انتشارات سمت منتشر شد.
این کتاب که به‌گفته نویسنده، تالیف آن بیش از 7 سال طول کشیده است، می‌تواند جایگزین کتاب قدیمی «وسایل ارتباط جمعی» مرحوم کاظم معتمدنژاد باشد که 54سال پیش منتشر شده است. علاوه بر این، این کتاب که در قطع رحلی با قیمت 210هزار تومان با جلد طلاکوب منتشر شده، خلاصه‌ای از این کتاب با قطع وزیری در 600صفحه با قیمت 74هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این استاد برجسته علوم ارتباطات در این کتاب ابتدا به توضیح مفاهیم پایه و پس از آن به مرور کارکرد و کاربرد رسانه‌هایی که از آنها به‌عنوان «پیش از قدیم» یاد می‌کند، در ایران می‌پردازد. او سپس به بررسی چاپ، کتاب، مطبوعات، سینما، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد. نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «نمی‌دانم در روزگاری که ابزارهای ارتباطی انسان‌ها را به کوتاه‌نویسی و کوتاه‌خوانی متمایل کرده، چقدر احتمال دارد دانش‌آموختگان ایرانی حوصله کنند وقت بگذارند و دل بدهند به مطالعه این کتاب حجیم، اما اگر وقت بگذارند و بخوانند شاید روزگاری اوضاع نابسامان رسانه‌های ایرانی که ریشه‌ای ۱۸۰ساله دارند بسامان شود.». ۲۱ فصل این کتاب شامل موضوعاتی چون ارتباط با توده، رسانه‌های پیش از قدیم، چاپ، نشر کتاب، نشر مطبوعات، سینما، رادیو و وسایل وابسته به آن، تلویزیون و وسایل وابسته به آن، شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای، محتوای رسانه‌ها، مخاطب، کارکردها و کاربردهای رسانه‌ها در جوامع معاصر، مالکیت و تجارت رسانه‌ها، نظارت و کنترل بر رسانه‌ها، هنجارهای حاکم بر رسانه‌ها، مطالعات رسانه‌ها: نظریه‌ها، تأثیر رسانه‌ها بر رفتار مخاطبان سواد رسانه‌ای، وضع جهان رسانه‌ها و آینده رسانه‌ها است.

   تاریخ سینمای ایران
کتاب تاریخ سینمای مسعود مهرابی، پرتیراژ‌ترین اثر مکتوب سینمایی محسوب می‌شود که بعد از نزدیک به 4 دهه از چاپ اولش همچنان منتشر می‌شود.
 مسعود مهرابی درباره این کتاب نوشته است: انقلابی اتفاق افتاد که همه‌‌چیز را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد و مانند هر انقلابی چیزهایی مورد بی‌توجهی قرار گرفت یا در حال پاک‌شدن بودند؛ بنابراین دست به‌کار شدم تا آنچه از سینمای پیش از انقلاب داشتیم به این طرف دیوار منتقل کنم. چاپ اول این کتاب سال ۱۳۶۳ منتشر شد. چاپ سیزدهم کتاب به تازگی از سوی نشر نظر منتشر شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید