• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127841
+
-

ارتباط ذهنی میمون‌ها با کامپیوتر

با ابتکار یکی از شرکت‌هایی که ایلان ماسک بنیانگذار آن است، میمون‌ها در آزمایشی موفق توانستند با ارسال بی‌سیم سیگنال‌های مغزی از طریق یک تراشه به کامپیوتر، بازی ویدئویی انجام دهند

ارتباط ذهنی میمون‌ها با کامپیوتر

زهرا خلجی- خبر‌نگار

شرکت Neuralink متعلق به ایلان ماسک که در زمینه اتصال کامپیوتر به مغز فعالیت می‌کند، ویدئویی منتشر کرده است که در آن ادعا شده یک میمون با ذهن خود بازی ویدئویی Pong را انجام می‌دهد. به گزارش بی‌بی سی، آنطور که در این ویدئو نمایش داده شده است، سیگنال‌های مغزی میمون از طریق دستگاه کاشته شده در مغز به‌صورت بی‌سیم به کامپیوتر ارسال می‌شود.
نورالینک فعالیت خود را روی ارتباط ذهنی انسان با کامپیوتر متمرکز کرده و در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته است.
هدف شرکت ماسک این است که رابط کاربری درنهایت بتواند به افرادی که دارای شرایط نامناسب و معلولیت‌های مختلف هستند امکان کنترل تلفن هوشمند یا کامپیوتر خود را از راه دور داشته باشند. به‌گفته یک متخصص فناوری، این واقعیت که هیچ سیمی در این رابط استفاده نشده است، پیشرفت قابل توجهی نشان می‌دهد، اما به هرحال داده‌های بیشتری برای تأیید آن مورد نیاز است.
یک میمون ماکاک به نام پیجر، ابتدا بازی‌های ویدئویی را با یک جوی استیک آموزش دید و بابت آن هم یک لیوان اسموتی میوه‌ای جایزه گرفت. طی این فرایند، دستگاه Neuralink اطلاعات مربوط به اینکه کدام سلول‌های عصبی در حال تحریک هستند را برای کنترل حرکت‌های خود ثبت کرد. سپس جوی استیک قطع شد و میمون تنها با ذهن خود توانست بازی کامپیوتری را کنترل کند.
تعدادی از محققان این سیستم در یک پست وبلاگ نوشتند: ماموریت ما ساخت یک سیستم BMI بالینی ایمن و مؤثر (Brain Machine Interface) است که بدون سیم و کاملا قابل کاشت در مغز باشد. نخستین هدف ما این است به افرادی که دچار فلج اندام هستند، قدرت انجام امور دیجیتال را برگردانیم تا بتوانند از طریق متن راحت‌تر ارتباط برقرار کنند، کنجکاوی‌های خود را در فضای وب جست‌وجو کنند، خلاقیت خود را از طریق عکس و هنر بیان کنند و بازی‌های ویدئویی انجام دهند.
در ادامه این پست آمده است: با استفاده از پیوندی برای خواندن سیگنال‌های مغز که می‌تواند برای تحریک اعصاب و عضلات بدن استفاده شود، از این سیستم می‌توان به‌طور بالقوه برای بازگرداندن تحرک بدنی نیز استفاده کرد. اما برای آن هدف فرایند باید تصفیه شود. در آزمایش روی میمون‌ها، ما رمزگشا را با نقشه برداری الگوهای فعالیت عصبی به حرکات واقعی جوی استیک می‌سنجیم یا به‌اصطلاح کالیبره می‌کنیم. با این حال، در این مقطع قادر به استفاده از این سیستم برای افرادی با فلج اندام نیستیم. اما ایلان ماسک موفقیت در آزمایش روی میمون‌ها را یک قدم بزرگ می‌داند. او در حساب توییتر خود نوشت: محصول اول Neuralink این امکان را به فرد فلج می‌دهد تا سریع‌تر از شخصی که از انگشت خود استفاده می‌کند، با یک تلفن هوشمند کار کند. او در ادامه توییت خود نوشت که مرحله بعدی آنها توانمندسازی افراد قطع نخاع برای راه رفتن دوباره است. در واقع آرزوی بلندمدت ماسک این است که عصر شناخت فوق بشری را آغاز کند و با ایده‌ای که هوش مصنوعی را باعث نابودی نسل بشر می‌داند، مقابله کند.
«اندرو جکسون» استاد رابط‌های عصبی در دانشگاه نیوکاسل، در مورد این آزمایش گفت: کنترل مغز نشانگرهای کامپیوتر توسط میمون‌ها اتفاق جدیدی نیست. این نمایش در واقع روند توسعه یافته، تحقیقات خطی است که مطالعات پیشگام آن در اوایل سال 2هزار اتفاق افتاد: درست است، کنترل میمون روی بازی در ویدئو چشمگیر به‌نظر می‌رسد، اما بدون دیدن انتشار مناسب داده‌های تیم تحقیقاتی، دشوار است بگوییم که چگونه با شرایط پیشرفته فعلی مقایسه می‌شود. با این حال جکسون این واقعیت را که هیچ کابل یا سیمی از پوست میمون عبور نمی‌کند و سیگنال‌های مغزی به‌صورت بی‌سیم ارسال می‌شوند را ابتکاری جدید عنوان کرد.
او گفت: بی‌سیم بودن این ارتباط از نظر من، هم یک پیشرفت محسوب می‌شود و هم برای بهبود ایمنی در کاربردهای انسانی مهم است، چراکه ارتباط سیم از طریق پوست یک مسیر بالقوه برای عفونت است. از سوی دیگر برای رفاه حال حیوانات مورد استفاده در مطالعات علوم اعصاب مناسب است. تیم
Neuralink قطعا در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید