• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127839
+
-

آغاز چرخش پروانه بالگرد مریخی

به‌سوی آینده
آغاز چرخش پروانه بالگرد مریخی

بالگرد مریخی Ingenuity با نزدیک شدن به زمان پرواز بی‌سابقه و هیجان‌انگیز خود در جو مریخ پروانه‌های خود را به چرخش درآورده و در حال شارژ باتری‌های خود برای آغاز عملیاتش است.
به گزارش اسپیس، احتمالا پرواز این بالگرد در جو مریخ، امروز رقم خواهد خورد و برای نخستین بار در تاریخ تحقیقات بشر، یک بالگرد در سیاره سرخ به پرواز در خواهد آمد.
پرواز این بالگرد بر فراز دهانه جیزرو خواهد بود و با آنکه ۴۰ثانیه بیشتر طول نخواهد کشید اما می‌تواند دستاوردهای بزرگی برای تحقیقات علمی بشر داشته باشد.
Ingenuity درواقع در شکم مریخ نورد پشتکار جاسازی شده بود و همراه آن به فضا رفت تا در مکاشفات مریخ به پشتکار کمک کند.     
 بسیاری نخستین پرواز بالگرد Ingenuity را در جو مریخ با لحظه تاریخی نخستین پرواز برادران رایت مقایسه می‌کنند. سال‌هاست برای این پرواز تاریخی برنامه‌ریزی شده است. میلیون‌ها مایل دورتر از زمین و یک قرن بعدتر از لحظه تاریخی برادران رایت، هلی‌کوپتر 2کیلوگرمی از بال‌های 1.2متری خود استفاده خواهد کرد تا در جو نازک مریخی، به ارتفاع 3متری برسد و در پرواز 30ثانیه‌ای خود، عکس بگیرد، دور بزند و به سطح مریخ بازگردد.
بدنه «نبوغ» تقریباً به اندازه یک توپ سافت‌بال با 4پای باریک است که به آن چسبیده. 2مجموعه پره دارد که هر کدام از یک سر تا سر دیگر حدود 120سانتی متر طول دارند و در جهت مخالف می‌چرخند. وزن آن هم فقط 1800گرم است و در حالت ایستاده تقریباً 45سانتی متر طول دارد.
در طول نخستین پرواز این هلی‌کوپتر، میکروفون‌های کار گذاشته شده در مریخ نورد تلاش می‌کنند همه صداها را ضبط کند. عکس‌ها و اطلاعات از هلی‌کوپتر و مریخ نورد ساعت‌ها و روزهای بعد به زمین ارسال خواهند شد و این یعنی پشتکار نخستین شاهد این لحظه تاریخی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید