• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 21 فروردین 1400
کد مطلب : 127753
+
-

افزایش نگرانی از رد صلاحیت نامزدهای شوراها

اخبار غیررسمی از ردصلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر حکایت می‌کند

انتخابات
افزایش نگرانی از رد صلاحیت نامزدهای شوراها


 قرار است ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری 28خردادماه پیش‌رو برگزار شود؛ اگرچه هنوز اخبار و حواشی کاندیداهای ریاست‌جمهوری در 2جریان به یافتن گزینه‌ای که محل اجماع حداکثری باشد، محدود و محصور شده است، اما زیر سایه سنگین این رقابت مهم و تعیین‌کننده خبرهای انتخابات شوراهای شهر چنانکه باید و شاید دیده نمی‌شود.
به‌ویژه اینکه خبرهای غیررسمی از رد صلاحیت کاندیداهای طیف اصلاح‌طلب در انتخابات شوراهای شهر و کلانشهرها به‌ویژه تهران حکایت می‌کند. گستردگی رد صلاحیت داوطلبان این انتخابات از سوی مراجع 4گانه (نیروی انتظامی، دادستانی، ثبت احوال و وزارت اطلاعات) و حالا هیأت‌های نظارت استان‌ها چنان است که شنیده شده شمار کاندیداهای شاخص احراز صلاحیت شده این طیف به یک‌دهم کرسی‌های شوراهای شهر‌های بزرگ نمی‌رسد .
 اگرچه فرصت رسیدگی به صلاحیت‌ها و رفع اشتباهات احتمالی که بروز یافته تا 16خرداد‌ماه ادامه خواهد داشت و شعبه‌ویژه دیوان‌عالی کشور راه را بر غرض‌ورزی‌های سیاسی احتمالی خواهد بست، اما روند تأیید‌صلاحیت کاندیداهای پارلمان‌های شهری توسط هیأت‌های نظارت استانی که تحت‌تأثیر مجلس یکدست اصولگرای یازدهم هستند، از یک‌سو و ترکیب تمام اصولگرای هیأت نظارت مرکزی این انتخابات عامل دیگری است که در شرایط فعلی بر نگرانی جریان اصلاحات برای داشتن شانس رقابت برابر با اصولگرایان افزوده است.

نگرانی سیدحسن خمینی از رد صلاحیت‌ها 
 موج نگرانی از نداشتن توان رقابت اصلاح‌طلبان با اصولگرایان به‌دلیل رد‌صلاحیت‌ها در انتخابات شوراهای ششم چنان است که دیروز سیدحسن خمینی با انتقاد شدید از ردصلاحیت شمار قابل‌توجهی از کاندیداهای انتخابات شورای شهر پیش‌رو، گفت: معنا ندارد که با نگاه تنگ‌نظرانه گروه‌هایی را از حق حضور در انتخابات محروم کنند. به چه حقی می‌توان پذیرفت که چند نفر با سلیقه خاص حق مردم برای حضور نماینده‌شان را نادیده بگیرند؟! به‌خصوص آنکه اساسا شوراهای شهر و روستا نهادهایی اجتماعی و غیرسیاسی هستند.
 به گزارش جماران، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی که در دیدار با اعضای مجمع ایثارگران انقلاب سخن می‌گفت، تأکید کرد: بنده چه اولویتی نسبت به شما دارم که یکی را راه بدهم و یکی را راه ندهم؟! قانون هم اگر جلوی حقوق مردم را می‌گیرد، قانون غلطی است و باید به سمت اصلاح آن رفت؛ ضمن اینکه با قانون‌های موجود، به‌خصوص قانون اساسی، به‌راحتی می‌شود حقوق عمومی مردم را احیا کرد .وی یادآور شد: مشکلات ما خیلی زیاد است، اما راه‌حل آنها این است که به مردم برگردیم و به خواسته آنها تن بدهیم.

رد‌صلاحیت نامزدهای شورای شهر تهران صحت دارد؟
 در نمونه‌ای دیگر از ابراز نگرانی‌ها به موج رد صلاحیت چهره‌ها و اشخاص اصلاح‌طلب از سوی مراجع چهارگانه و هیأت‌های نظارت استانی، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: اخباری که از نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیأت اجرایی منتشر می‌شود، غیررسمی است و به‌نظر می‌رسد، نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ها در هیأت اجرایی هنوز رسما اعلام نشده است.
او به ایلنا گفت: اما با توجه به اخبار دریافتی در رابطه با عدم‌تأیید صلاحیت برخی از اعضای فعلی شورا، پیگیری‌هایی از سوی دوستان در حال انجام است و امیدواریم این پیگیری‌ها منجر به تأیید صلاحیت حداکثری شود. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در یک سال گذشته و به‌ویژه در ماه‌های اخیر، برخی رسانه‌های خارج از کشور تلاش کرده‌اند با سوءاستفاده از فشارها و تنگناهای اقتصادی، مُبلغ‌ عدم‌شرکت در انتخابات باشند. در شرایط تنگناهای اقتصادی، باطل‌السحر مبلغان‌ عدم‌شرکت در انتخابات یا تحریم آن و فراهم شدن امکان حضور کاندیداهای مختلف با گرایش‌های متنوع به‌منظور شکل‌گیری فضای رقابتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید