• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 21 فروردین 1400
کد مطلب : 127739
+
-

توصیه‌های ویرجینیا وولف درباره مطالعه کتاب‌

قضاوت نکنید؛ از کتاب لذت ببرید

روزنه
قضاوت نکنید؛ از کتاب لذت ببرید

ویرجینیا وولف در بین مقالات متعددش، طی یادداشتی با عنوان چگونه باید کتاب خواند، توصیه‌های جالبی به مخاطبان کتاب‌هایش دارد.
 وولف در یادداشتی با عنوان چگونه باید کتاب خواند، می‌نویسد: قبل از خواندن هر کتابی باید آرزوها و انتظارات خودتان از یک کتاب را کنار گذاشته و بدون پیش‌داوری شروع به خواندن افکار و تجربیات نویسنده کنید. به جای این افکار و پیش‌افکار درباره نویسنده و عقایدش سعی کنید یک نویسنده شوید. هیچ‌وقت هنگام خواندن درباره ارزش و مقدار کتاب نوشته شده قضاوت نکنید و فقط سعی کنید خودتان را جای نویسنده گذاشته و کتاب را تمام کنید.
به عقیده نویسنده انگلیسی هنگام مطالعه باید شبیه کسی که خوابیده است، تنها مشاهدات را در ذهن ثبت و بعد درباره آنها فکر کنید. توصیه وولف درباره مطالعه کتاب این است که بعد از خواندن آخرین صفحه از یک کتاب نوبت به قضاوت و فکر کردن درباره آن می‌رسد. در میانه‌های کتاب مقایسه آن با کتاب‌های مشابه دیگر زیاد معقول نیست و تنها نتیجه‌ای که دارد این است که آن را رها کرده و به‌دنبال کتاب دیگری می‌روید و ممکن است مطالب ارزشمند بیشتری را از دست بدهید.
وولف درنهایت توصیه می‌کند که به جای فکر کردن و قضاوت درباره افکار از مطالب آن لذت ببرند؛ چون به‌نظر او همه داستان‌ها و نوشته‌ها در نوع خود جالب و جذاب هستند و در شرایط مختلف دارای ارزش می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید