• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 فروردین 1400
کد مطلب : 127690
+
-

15 بازار میوه و تره‌بار جدید در تهران 1400

گفت‌وگو با زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر و صمد موسوی، معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران درباره میادین میوه و تره‌بار شهر

15 بازار میوه و تره‌بار جدید در تهران 1400


مرضیه ثمره‌حسینی ـ روزنامه‌نگار

میادین میوه و تره‌بار سهم عمده‌ای در عرضه محصولات با قیمت مناسب و تعادل قیمت‌ها دارند و امروز ترجیح تعداد زیادی از شهروندان آن است که نیازهای خود را از این بازارها تأمین کنند؛ چرا که علاوه‌ بر تنوع خدمات، خرید از این مراکز به‌صرفه‌تر از بازار است. محصولات کشاورزی عرضه‌شده در میادین میوه و تره‌بار میانگین حدود 40درصد با بازار اختلاف قیمت دارند که رقم قابل توجهی است و این موضوع، استقبال مردم را به‌دنبال داشته است؛ روزانه بیش از یک میلیون نوبت خرید در میادین سطح شهر تهران ثبت می‌شود. هم‌اکنون 253مرکز عرضه میوه‌ و تره‌بار و همچنین محصولات پروتئینی در شهر تهران مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان هستند. با هدف کوتاه‌کردن دست واسطه‌ها از طریق ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و نیز عرضه محصولات باکیفیت با قیمت مصوب بین شهروندان، براساس برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران، سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران موظف است که هر سال با نیازسنجی و لحاظ اولویت‌ها و ضرورت‌ها، در مناطقی که پتانسیل ایجاد بازار وجود دارد، اقدام به افتتاح بازارهای جدید کرده و نیز تعدادی از بازارها را بازسازی و نوسازی کند تا سطح خدمات‌دهی به شهروندان افزایش یابد. درباره وضعیت کنونی میادین میوه‌و تره‌بار و همچنین برنامه‌هایی که در این بازارهای پر‌مشتری در سال جدید اجرا خواهد شد، با زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر و صمد موسوی، معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت میادین میوه‌و تره‌بار شهرداری تهران، صحبت کردیم.

جلب رضایت شهروندان
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر با تأکید بر اهمیت میادین میوه و تره‌بار در تأمین و عرضه مناسب محصولات کشاورزی بین شهروندان می‌گوید: از اقدامات خوب و مؤثر برای شهروندان تهرانی به‌منظور تهیه میوه و تره‌بار ارزان‌تر از قیمت بازار، ایجاد میادین میوه‌ و تره‌بار در سطح شهر است که بعد از مصوبه شورای انقلاب در سال 58، شهرداری تهران به احداث بازارهای محلی و میادین میوه و تره‌بار مبادرت کرد تا محصولات موردنیاز مردم با سرعت بیشتر، قیمت پایین‌تر و همچنین کیفیت مناسب در دسترس آنها قرار گیرد. امروز خوشبختانه با پراکنشی که این میادین در سطح پایتخت دارند تقریباً ‌همه شهروندان تهرانی به‌راحتی می‌توانند به این بازارها مراجعه کرده و نیاز خود را تأمین کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که توسعه میادین میوه و تره‌بار از اقدامات مناسب و اثرگذار مدیریت شهری در بالابردن رضایت شهروندان تهرانی بوده است. صدراعظم نوری به مصوبه شورای شهر اشاره می‌کند که طبق آن سازمان میادین میوه و تره‌بار موظف است هر سال برنامه توسعه و بازسازی میادین را ارائه و طبق آن اقدام کند. وی در این‌باره می‌افزاید: در برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران، با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان، مقرر شده است که سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران بر حسب فهرست محلاتی که به بازار میوه و تره‌بار نیاز دارند و با توجه به اولویت‌ها، بازارهای محلی را توسعه دهد. طبیعتاً براساس طرح جامعی که در این زمینه وجود دارد، سازمان مدیریت میادین برای کل شهر تهران و همه محلات، بازارهای میوه و تره‌بار مناسب تدارک خواهد دید و همچنین بازارهای قدیمی بازسازی می‌شوند. این برنامه به‌طور مرتب هر سال اجرا خواهد شد تا نیاز شهر تهران تأمین شود و همچنین بازارها و میادین موجود به امکانات و ابزار به‌روز مجهز شوند تا نیازهای مردم به بهترین شکل رفع شود.

توسعه کمی و کیفی میادین میوه و تره‌بار
تولید میوه و تره‌بار بر عهده کشاورزان و زیرنظر وزارت جهادکشاورزی انجام می‌شود. عرضه محصولات نیز زیرنظر وزارت جهادکشاورزی است. در زنجیره تأمین میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی، میادین میوه و تره‌بار، توزیع‌کننده نهایی هستند. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر، میادین میوه و تره‌بار را واسطه و پلی بین کشاورزان و مردم می‌داند و می‌گوید: «هدف از ایجاد میادین میوه و تره‌بار، حذف واسطه‌گری و توزیع و پخش بهینه محصولات با قیمت مناسب است». صدراعظم‌نوری درباره نقش میادین میوه و تره‌بار در تنظیم و کنترل قیمت‌ها می‌گوید: «خوشبختانه این بازارها با توجه به نقشی که برعهده دارند و محصولات را از تولیدکننده تهیه و براساس نرخ مصوب بین مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند، نقش اثرگذاری در عرضه مناسب محصولات دارند». باید یادآور شد که نرخ مصوب در تمام بازارهای سطح شهر تهران یکسان و واحد است. وی با بیان اینکه محصولات میوه و تره‌بار و همچنین محصولات پروتئینی بین 30تا 40درصد ارزان‌تر از قیمت بازار عرضه می‌شوند، ادامه می‌دهد: «این موضوع برای شهروندان خوشایند است و تعداد مراجعه‌کنندگان به این بازارها روزبه‌روز در حال افزایش است و این استقبال شهروندان گویای رضایت آنهاست». صدراعظم نوری با تأکید بر اینکه توسعه کمی و کیفی بازارهای میوه و تره‌بار از برنامه‌های شهرداری تهران است، می‌گوید: «امروز شهروندان می‌توانند انواع میوه و محصولات کشاورزی را به‌صورت دستچین و با کیفیت مدنظر خود تأمین کنند».

عرضه محصولات کشاورزی، پروتئینی و آبزیان
253مرکز عرضه محصولات کشاورزی و پروتئینی سطح پایتخت در 220محله تعبیه شده‌اند. از 253مرکز عرضه، 22میدان اصلی به مردم خدمات می‌دهند. معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار درباره وضعیت کنونی این مراکز می‌گوید: «برخی از میادین مانند میدان میوه و تره‌بار جلال آل احمد بازارهای متنوعی را دربرمی‌گیرند». صمد موسوی درباره عرضه محصولات پروتئینی در میادین میوه و تره‌بار هم می‌گوید: «تلاش بر این است که امکان دسترسی راحت مردم به محصولات پروتئینی و همچنین انواع آبزیان بیشتر فراهم شود. هم‌اکنون 3مرکز عرضه بهداشتی دام را در تهران داریم که بیشتر هم دام سبک در آنها ذبح و عرضه می‌شود و شهروندان می‌توانند به این مراکز مراجعه و گوشت موردنیاز مراسم قربانی یا نذری خود را با کیفیت مطلوب تهیه کنند. همچنین 4مرکز عمده‌فروشی مواد پروتئینی واقع در میدان بهمن، پیروزی، آزادی و بعثت را داریم که کار عرضه محصولات را به‌صورت عمده انجام می‌دهند. در برخی بازارها نیز عرضه اختصاصی محصولات پروتئینی انجام می‌شود، مثلاً در میدان بعثت عرضه آبزیان به‌صورت عمده صورت می‌گیرد، یا در میدان بهمن مرغ و گوشت قرمز به‌صورت عمده عرضه می‌شود. یک مرکز تخصصی عرضه آبزیان در میدان جلال‌آل‌احمد واقع است که تقریباً یک بازارچه آبزیان است و انواع و اقسام آبزیان در آنجا قابل عرضه به مشتریان است. به این صورت که مشتریان محصول موردنظر را انتخاب کرده، سپس محصول به‌صورت پوست‌کنده و حتی طبخ‌شده به آنها عرضه می‌شود. امکان سرو غذا هم در آنجا وجود دارد». وی به میدان مرکزی میوه و تره‌بار در بزرگراه آزادگان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: 
«می‌توان گفت این مرکز که 270هکتار مساحت دارد، بزرگ‌ترین مرکز عمده‌فروشی محصولات کشاورزی در خاورمیانه است که به‌صورت اختصاصی کار عرضه محصولات را انجام می‌دهد و روزانه تردد حدود 20هزار خودرو و همچنین بین 50تا 100هزار نفر در آن صورت می‌گیرد».

احداث و بازسازی بازارهای میوه و تره‌بار
همانطور که گفته شد، ایجاد و نیز نوسازی بازارهای میوه و تره‌بار جزو تکالیف مقرر از سوی شورای شهر برای سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران است. معاون برنامه‌ریزی سازمان درباره اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های پیش‌روی این سازمان در سال‌جاری می‌گوید: «به‌منظور گسترش خدمات در شهر تهران و دسترسی همه شهروندان به محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب، در سال گذشته تقریباً 20بازار جدید احداث کردیم. امیدواریم که در سال‌جاری با افزایش تولید و نیز افزایش مراکز عرضه محصولات، قیمت‌ها نیز مناسب‌تر شود. همچنین حدود 10بازار قدیمی بازسازی و نوسازی شدند. در سال جدید، طبق برنامه مقرر است که 15بازار به چرخه بازارهای تحت مدیریت سازمان اضافه شود و بازسازی تقریباً 5بازار را هم در برنامه 1400داریم». موسوی درباره قیمت‌گذاری محصولات در میادین میوه و تره‌بار می‌گوید: «قیمت‌ها از سوی دولت تعیین می‌شود و سازمان میادین تنها زیرساخت‌ها و بستر عرضه محصولات را فراهم می‌کند. اما در کمیته نرخ‌گذاری که متشکل از نمایندگان صمت و جهادکشاورزی و همچنین نماینده شورای شهر و جمعی از مسئولان سازمان میادین است، تلاش می‌شود محصولات با قیمت مناسب به‌دست مردم برسد». وی در پایان با بیان اینکه سازمان میادین همواره به‌دنبال جلب رضایت مردم بوده است، می‌افزاید: «در یک سال اخیر با وجود شیوع کرونا، مراجعات مردم به میادین میوه و تره‌بار کاهش پیدا نکرد و حتی با افزایش تقاضای شهروندان روبه‌رو بودیم، به همین دلیل همکاران ما بدون مرخصی در صف اول خدمت به مردم ایستادند و همیشه در بازار حاضر بودند. مردم نیز رضایت خود را از خدمات سازمان میادین میوه و تره‌بار اعلام کردند. براساس آخرین نظرسنجی صورت‌گرفته در مورد عملکرد شهرداری تهران، 86درصد مردم از خدمات ارائه‌شده در میادین میوه و تره‌بار رضایت داشته‌اند».


خوشبختانه این بازارها با توجه به نقشی که برعهده دارند و محصولات را از تولیدکننده تهیه و براساس نرخ مصوب بین مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند، نقش اثرگذاری در عرضه مناسب محصولات دارند

این خبر را به اشتراک بگذارید