• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127645
+
-

روحانی با اشاره به روند مذاکرات برجامی:

آمریکا آمده توبه کند

رئیس‌جمهور با تشریح روند ایستادگی دولت در قبال فشارها و تحریم‌ها خواستار عذرخواهی مخالفان برجام شد

دولت
آمریکا آمده توبه کند


 رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیأت دولت با بیان اینکه امروز ما شاهد فصل تازه‌ای از تجدید حیات برجام هستیم و همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند در وین اجتماع کرده‌اند، گفت: امروز یک صدای واحد شنیده می‌شود و آن اینکه همه ‌طر‌ف‌های این توافق هسته‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راه‌حلی بهتر از توافق برجام و هیچ مسیری جز اجرای کامل برجام وجود ندارد و این یک موفقیت بزرگ برای ایران است.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با تأکید بر اینکه به‌دست‌آمدن این موفقیت در سایه مقاومت و ایستادگی مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: دولت در طول این جنگ اقتصادی سه‌ساله حاضر نشد توصیه برخی دوستان درمورد برقرار‌کردن سیستم کوپنی برای تامین ارزاق عمومی را اجرا کند و تأکید کرد که می‌توانیم کشور را به شکل عادی اداره و کالا را به اندازه نیاز جامعه و به وفور تامین کنیم. اگر‌چه قبول داریم که قیمت‌ها تا‌حدودی گران بود و مردم در فشار بودند اما دولت این کار را برای 3سال به شکل موفقی انجام داد.
روحانی درخواست آمریکا برای مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با ایران را به‌معنای شکست سیاست تحریم و پیروزی ملت ایران دانست و افزود: رسانه‌های ما و فضای مجازی ما، فضای حقیقی ما؛ می‌خواهند این واقعیت را بپوشانند، می‌خواهند این پیروزی را تحریف کنند. این یک پیروزی عظیم و بزرگ در تاریخ ملت ایران است، اصلا مربوط به دولت دوازدهم هم نیست، مربوط به ملت بزرگ ایران است.
او با اشاره به تنها‌ماندن آمریکا در فعال‌سازی اسنپ‌بک علیه ایران در شورای امنیت، تاکید کرد: این پیروزی سیاسی ملت بزرگ ایران و دولت دوازدهم با رهبری مقام معظم رهبری بود که با حمایت و هدایت ایشان توانستیم آمریکا را شکست دهیم. چرا برای این شکست از پول ملت فیلم درست نمی‌کنید؟ اگر بناست از پول ملت فیلم درست کنید و نمایش بدهید، از واقعیت‌ها فیلم درست کنید. حقیقت‌ها را به مردم بگویید، پیروزی ملت را بگویید. نباید به مردم غیرواقعی بگوییم، نباید واقعیت‌ها را تحریف کنیم. چرا دشمن ما شکست خورد؟ روحانی در تشریح دلایل شکست آمریکا در مصاف با ملت ایران یادآور شد: دولت تحت شدیدترین جنگ اقتصادی و تحریم‌های همه‌جانبه، چهارگوشه کشور را به کارگاه عمران و آبادانی تبدیل کرد. در تاریخ 7هزار ساله گذشته چه زمانی را سراغ دارید که سواحل مکران نشاط و رونق و آبادانی امروز را داشته باشد؟ چرا از این اقدامات دولت که تحریم آمریکا را به شکست کشاند، فیلم نمی‌سازند؟ امروز آمریکا با اعتراف به شکست از ایران درخواست مذاکره دارد، چه‌کسی باعث شد آمریکا با این لحن با ملت ایران سخن بگوید؟ آیا دولت در همین شرایط سخت اقتصادی کشور را از واردات بنزین و گازوئیل بی‌نیاز و حتی توان صادرات ایجاد نکرد؟ آیا اینها ارزش فیلم ساختن ندارد؟ او با بیان اینکه آمریکا در برابر قدرت این ملت سر فرود آورده و امروز آماده است راجع به اجرای برجام و بازگشت به تعهدات خود گفت‌وگو کند، افزود: بازگشت به تعهدات به‌معنای دینی و مصطلح آن توبه است. برای اجرای توبه، آمریکا آمده توبه کند، آمده می‌گوید می‌خواهم توبه کنم، می‌خواهم به برجام برگردم. حال چقدر راست می‌گوید، چقدر در مقام اجرا وفادار به حرف خود هست، این را باید ببینیم، الان نمی‌خواهیم قضاوت نهایی کنیم. ما قضاوت تا امروز را انجام می‌دهیم، تا امروز این حالت را داریم و می‌بینیم آنچه ایران می‌گوید مورد قبول افکار جهانیان است.
رئیس دولت با بیان اینکه اگر طرف مقابل ما یعنی آمریکا جدیت و صداقت از خود نشان دهد، در یک زمان کوتاهی می‌توانیم مذاکره کنیم، تأکید کرد: اگر جایی مذاکره لازم است با 1+4، بدون مذاکره هم آمریکا می‌تواند تعهداتش را اجرا کند، حال دنبال بهانه است که اینها باید تبیین و تدوین شود، اشکالی ندارد و برای این هم حرفی نداریم، ولی راه ما همان است که مقام معظم رهبری تصریح کردند. همان مسیر و همان راه است و آن راه را به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.

از دروغ‌تان عذرخواهی کنید
روحانی با اشاره به فرا رسیدن 20فروردین ماه، روز فناوری هسته‌ای، گفت: یک حرفی که به دروغ چند سال بود به خورد مردم داده بودند، البته مردم قبول نکرده بودند، آنها چنین فکر می‌کردند، می‌گفتند اینها هسته‌ای را فروختند، هسته‌ای نداریم، تمام شد، تعطیل کردند، دیگر کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، آنجا را سیمان ریختند، اینجا را چه کار کردند، اینجا را بریدند، حرف‌های دروغ و این دروغ الحمدلله آشکار شد.
او با بیان اینکه دولت از مصوبه الزام‌آور مجلس در کاهش تعهدات برجامی بسیار جلوتر است، تأکید کرد: هیچ‌وقت در تاریخ ایران توانمندی فناوری هسته‌ای ما مثل امروز نبوده است، هیچ‌وقت. از روز اول، قبل از انقلاب، بعد از انقلاب هر زمانی در هر دولتی که بوده، قوی‌ترین فناوری را امروز به نمایش جهانیان گذاشتیم. پس دروغ به مردم گفتید که رفتید برجام را امضا کردید تا قدرت هسته‌ای کشور را از بین ببرید. حالا اعتراف کنید، بیایید در برابر دروغ خودتان عذرخواهی کنید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید