• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127517
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DkAXq
+
-

جزئیات مجوز برنامه‌های انتخاباتی دانشگاه‌ها

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره سیاست‌های انتخاباتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش این وزارتخانه، به همشهری گفت:« با توجه به اوج‌گیری شیوع کرونا، برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی به‌صورت مجازی خواهد بود. البته هنوز دستورالعمل جدیدی برای برنامه‌های دانشجویی در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری 1400به دانشگاه‌ها ابلاغ نشده، اما مشخص است که تشکل‌های دانشجویی باید مانند دوران قبل از کرونا، روال قانونی را برای برگزاری برنامه‌ها رعایت کنند. یعنی همانگونه که تشکل‌های اسلامی در گذشته برای دعوت از چهره‌ها جهت سخنرانی یا مناظره، از هیأت نظارت دانشگاه مجوز می‌گرفتند، در شرایط شیوع کرونا که فعالیت‌ها غیرحضوری و مجازی شده است هم لازم است درخواست خود را برای هرگونه دعوت و برگزاری برنامه به معاونت فرهنگی دانشگاه ارائه دهند و نسبت به اخذ مجوز و تأیید هیأت نظارت دانشگاه اقدام کنند.»
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سؤالات همشهری درباره وضعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی و برگزاری برنامه‌های آنها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

در شرایطی که برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی دیگر در تالارهای دانشگاه برگزار نمی‌شوند، چرا باز هم به اخذ مجوز از دانشگاه نیاز دارند؟
در برنامه‌ای که با تابلو و اعتبار یک تشکل دانشجویی برگزار می‌شود، چه در داخل فضای فیزیکی دانشگاه و چه به‌صورت مجازی، لازم است مقررات و ‌شأن دانشگاه در آن رعایت شود. بنابراین اینکه برنامه در خارج فضای فیزیکی دانشگاه و در یک محیط مجازی برگزار ‌شود، زمینه‌ای برای نادیده گرفته شدن مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به فعالیت تشکل‌های دانشجویی را ایجاد نمی‌کند. بنابراین همان نظارت‌هایی که همیشه از سوی دانشگاه بر برنامه‌های تشکل‌ها صورت می‌گرفته، در شرایط جدید دوران کرونا که برنامه‌ها مجازی است نیز انجام خواهد شد و اجرای مقررات و دستورالعمل‌ها گریزناپذیر است.

 تشکل‌های دانشجویی در چه بازه‌ زمانی مجاز به برگزاری برنامه‌های سیاسی با محوریت انتخابات ریاست‌جمهوری 1400هستند؟
دو نوع فعالیت در زمینه انتخابات از سوی تشکل‌های دانشجویی انجام می‌شود. برای برنامه‌هایی که به‌صورت عمومی به مبحث انتخابات می‌پردازند و رویکرد آنها ناظر بر دعوت به افزایش مشارکت در انتخابات است، در قبل از آغاز زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی نیز مجوز صادر می‌شود اما اگر یک تشکل دانشجویی بخواهد از افراد و چهره‌هایی که به‌طور مشخص از یک جناح و کاندیدا حمایت می‌کنند، دعوت کند؛ حتما باید آن برنامه در بازه زمانی قانونی تبلیغات انتخاباتی برگزار شود.

 با توجه به اینکه برگزاری مجازی برنامه‌ها امکان شرکت دانشجویان سراسر کشور را در برنامه تدارک دیده‌شده از سوی تشکل دانشجویی یک دانشگاه فراهم می‌کند، آیا هیأت‌های نظارت نیز برای صدور مجوز برگزاری فرادانشگاهی برنامه‌های انتخاباتی تشکل‌ها همکاری خواهند کرد؟
برای برگزاری برنامه‌های تشکل‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی، حتی در زمان قبل از کرونا که برنامه‌ها حضوری برگزار می‌شد، هم مواردی وجود داشت که یک تشکل یا نهاد دانشجویی در درخواست مجوز برگزاری برنامه، عنوان می‌کرد که قصد دارد برنامه‌اش در مقیاسی فراتر از یک دانشگاه و به‌صورت بین‌دانشگاهی برگزار شود. بنابراین در شرایط فعلی هم اگر یک تشکل در دانشگاه بخواهد جامعه هدف و مخاطبان برنامه‌های مجازی که در آستانه انتخابات‌ 1400طراحی می‌کند، فراتر از دانشجویان همان دانشگاه باشد، می‌تواند نوع تقاضای مجوز خود را متناسب با مقیاس و دسترسی و سطح‌بندی مورد نظرش به هیأت نظارت ارائه کند.
 یکی از ویژگی‌های تشکل‌های دانشجویی، سیال بودن آنها با برگزاری انتخابات سالانه و تعیین اعضای جدید در ارکان آنها از جمله شورای مرکزی و... است. 

غیرحضوری شدن آموزش طی بیش از یک‌سال اخیر، چه تأثیری بر برگزاری انتخابات‌ تشکل‌هاداشته است؟ 
در یک سال گذشته، عمده تشکل‌های اسلامی که زمان انتخابات‌شان فرا رسیده بود، از طریق سامانه‌ها و زیرساخت‌های الکترونیکی که برای برگزاری انتخابات مجازی در دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است، نسبت به برگزاری انتخابات به‌صورت مجازی اقدام کردند. حتی اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی نیز در سال گذشته انتخابات برگزار کردند. بنابراین غیرحضوری شدن آموزش‌ها و حضور غیرفیزیکی دانشجویان در محیط دانشگاه موجب معطل ماندن اجرای قوانین مربوط به برگزاری انتخابات تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی نشد. حتی برای تعیین نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در هیأت مرکزی نظارت بر نشریات که هر ساله در نشست مدیران مسئول نشریات دانشجویی سراسر کشور انتخاب می‌شدند نیز در سال 1399انتخابات مجازی برگزار شد.

سرنوشت تشکل‌هایی که از زمان انتخابات‌شان گذشته و هنوز با ترکیب اعضای سابق در حال فعالیت هستند، چه می‌شود؟ 
اختیار درباره نحوه برخورد با این تشکل‌ها، با دانشگاه و طبق آیین‌نامه‌هاست. دانشگاه می‌تواند برای تعیین مهلت جهت برگزاری انتخابات تشکل‌هایی که در این زمینه تأخیر دارند، تصمیم‌گیری کند و به آنها فرصت دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید