• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127498
+
-

همکاری برای خودمختاری کامیون‌ها

کامیون‌های خودران یک استارت‌آپ اواخر امسال بدون راننده در بزرگراه‌های آرکانزاس به حرکت درخواهند آمد

جهان استارت‌آپی
همکاری برای خودمختاری کامیون‌ها

حضور وسایل نقلیه خودران آرزویی دیرینه برای بشر محسوب می‌شود، به‌طوری که در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های علمی-تخیلی، این امر به‌وضوح قابل مشاهده است. این روزها بسیاری از استارت‌آپ‌ها و همچنین شرکت‌های خودروسازی در نقاط گوناگون جهان به‌دنبال محقق کردن این آرزو هستند. بسیاری از این موارد اما با همکاری مشترک و نزدیک شدن چند شرکت با یکدیگر صورت می‌گیرد و در عین حال نیاز به جذب سرمایه‌های قابل‌توجه و البته کسب مجوزهایی از مقامات مسئول و فنی دارد. استارت‌آپ خودروهای خودران گاتیک (Gatik) در سیلیکون‌ولی و شرکت ایسوزو آمریکای شمالی دیروز (سه‌شنبه) اعلام کردند که برای ساخت کامیون‌های تحویل کالای خودمختار که گاتیک از آنها برای خدمات‌رسانی به مشتریان خرده‌فروشی خود استفاده می‌کند، با یکدیگر همکاری خواهند کرد. به گزارش رویترز، گاتیک که با شرکت فروشگاه‌های زنجیره والمارت در آرکانزاس و لوئیزیانا و همچنین شرکت‌های لابلا در کانادا همکاری می‌کند تا کالاهای خود را از انبار با استفاده از کامیون‌های خودمختار با رانندگان ایمنی به فروشگاه‌ها تحویل دهد، این روزها حسابی رونق در تجارت خود را حس کرده، زیرا همه‌گیری بیماری کووید-19، فروش فروشگاه‌های مواد غذایی را افزایش داده است. گوتام نارانگ، مؤسس و مدیرعامل این استارت‌آپ در این خصوص می‌گوید: «آنچه می‌توانم به اشتراک بگذارم، درآمدی برای میلیون‌ها نفر است. بنابراین این یک سرویس رایگان نیست که ما ارائه دهیم.» او همچنین گفت که الگوی تجاری گاتیک هم‌اکنون ارائه خدمات تحویل به خرده‌فروشان با استفاده از فناوری رانندگی خودکار است و نه فروش فناوری به‌خودروسازان. 
شرکت‌های کامیون‌های خودران، به‌ویژه آنهایی که کالاها را از انبار به انبار دیگر منتقل می‌کنند و در بزرگراه‌ها می‌رانند، با توجه به سرمایه‌گذاران مشتاق به استفاده از فناوری نوظهور، مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند. با این حال باید به این مهم اشاره کرد که هنوز هم این فناوری سال‌ها با حذف کامل راننده فاصله دارد. نارانگ می‌گوید که گاتیک و والمارت قصد دارند اواخر امسال تحویل کاملا بدون راننده را در آرکانزاس آزمایش کنند. او در این خصوص گفت: «ما در واقع با کمیسیون بزرگراه ایالتی آرکانزاس مذاکراتی داشته‌ایم تا مجوز خارج کردن راننده از کامیون را به‌دست آوریم. این مهم در‌ ماه دسامبر گذشته به تصویب رسیده است.» گاتیک که تاکنون توانسته نزدیک به 30میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند می‌گوید که کامیون‌های این استارت‌آپ متعلق به یک اپراتور بزرگ ناوبری است که نامش را افشا نمی‌کند. گاتیک پیش از این از شاسی فورد ترانزیت برای ناوگان موجود کامیون‌های تحویل خودمختار استفاده کرده است. به‌گفته نارانگ، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بیل فورد، رئیس اجرایی شرکت فورد موتور یکی از سرمایه‌گذاران اولیه در استارت‌آپ گاتیک بوده است. شاون اسکینر، رئیس بخش کامیون‌های تجاری ایسوزو در آمریکای شمالی می‌گوید، همکاری بین شرکت ایسوزو و استارت‌آپ گاتیک محدود به ایالات متحده و کانادا می‌شود و ایسوزو پشتیبانی مهندسی از گاتیک برای مقاوم‌سازی کامیون‌های متوسط سریN خود را ارائه می‌دهد.
استارت‌آپ گاتیک در سال2017 و توسط تعدادی از بزرگان و پیشکسوتان صنعت فناوری خودمختار تاسیس شد و دفاتر خود را در شهرهای پالو آلتو و تورنتو راه‌اندازی کرد. ماموریت این شرکت این است که کالاها را با استفاده از وسایل نقلیه خودمختار با خیال راحت و به‌صورتی کارآمد به مشتریان تحویل دهد. گاتیک با ناوگان خود که متشکل از کامیون‌های سبک تا متوسط می‌شود، راه را در تحویل نیمه‌خودمختار پیش برده است. این شرکت روی حوزه تدارکات میان‌مدت تجارت به تجارت (B2B) برای صنایع خرده‌فروشی متمرکز است و به مشتریان خود این امکان را می‌دهد تا زنجیره تامین‌شان را با شرایطی کاملا اقتصادی، بهینه کنند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این استارت‌آپ کاهش نیروی انسانی و همچنین کاهش هزینه‌ها بوده و در مقابل به‌دنبال بهره‌وری بالاتر است. درحال حاضر رانندگانی برای اطمینان از ایمنی رانندگی خودران درون کامیون‌ها حضور دارند؛ بنابراین فعلا نمی‌توان درخصوص عبارت کاملا خودران سخنی به میان آورد؛ اگرچه مقامات استارت‌آپ می‌گویند که مجوزهای لازم برای بیرون آوردن راننده از کامیون را در آرکانزاس به‌دست آورده‌اند، اما با این حال به‌طور دقیق مشخص نیست که کدام بزرگراه‌ها در این ایالت مدنظر مقامات بوده و کامیون‌های خودران گاتیک می‌توانند در آنها بدون حضور راننده ایمنی به خدمات‌رسانی خود مشغول باشند. در عین حال بسیاری دیگر از شرکت‌های تولیدکننده فناوری وسایل نقلیه خودران در نقاط مختلف جهان در حال کسب مجوزهای حضور در بزرگراه‌ها هستند. با وجود این به‌نظر می‌رسد که اعتماد کردن به کامیونی که راننده ندارد، کمی سخت است!

این خبر را به اشتراک بگذارید