• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127505
+
-

رکوردشکنی ۲تریلیون دلاری بازار ارزهای دیجیتال

رمزارزهای دنیا با رشد عجیب خود مرزهای قبلی را پشت سر گذاشته‌اند و برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که روند بازار ارزهای دیجیتال فعلا ادامه‌دار خواهد بود

رمزارز
رکوردشکنی ۲تریلیون دلاری بازار ارزهای دیجیتال

طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده از ردیابی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، ارزش بازار رمزارزها روز دوشنبه به بالاترین قیمت خود یعنی 2.02تریلیون دلار رسید که علت اصلی آن را باید در سودهای چند‌ماه گذشته جست‌وجو کرد که نظرها را به‌خود جلب کرده و تقاضای سرمایه‌گذاران برای حضور در این بازار را به‌شدت افزایش داد. به گزارش رویترز، گلسنود یکی از ارائه‌دهندگان بلاکچین در یک گزارش تحقیقاتی اعلام کرده، این واقعیت که بیت‌کوین برای مدت یک هفته ارزشی بالغ بر یک تریلیون دلار را در بازار در اختیار داشته است، رأی اعتماد کافی به این ارز دیجیتال و به‌طور کلی رمزارزها می‌تواند به‌حساب بیاید. فعالیت زنجیره‌ای با تقویت حجم معاملات، یکی از عوامل افزایش ارزش بیت‌کوین در این روزها محسوب می‌شود.
از سوی دیگر برخی رمزارزهای ارزان‌قیمت نیز در هفته‌های گذشته با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو بوده‌اند. درحالی‌که دوج‌کوین با یک توییت ایلان ماسک با این مضمون که دوج‌کوین را به ‌ماه خواهم برد، در یک روز 15درصد به ارزشش افزوده شد، 2 رمزارز استلار و وین نیز توانسته‌اند با رشد فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شوند. استلار در اواخر‌ماه نوامبر سال2020، یعنی اوایل آذرماه کمتر از 2300تومان معامله می‌شد، اما قیمت این رمزارز در روز گذشته (سه‌شنبه) از 14هزارو400تومان نیز فراتر رفت. وین اما در مدت کوتاهی رشدی 300درصدی را به‌خود دیده که هیجان بیشتری را نیز به بازار ارزهای دیجیتال وارد کرده است. به‌نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کوچک‌تر، اگرچه پرخطر است، اما می‌تواند بسیار سودده‌تر از ارزهای بسیار گران‌قیمتی همچون بیت‌کوین و اتریوم باشد. با این حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که بیت‌کوین امسال بیش از صددرصد رشد داشته، درحالی‌که اتریوم تقریبا رشدی 190درصدی را به‌خود دیده است. هر دو رمزارز به‌طور گسترده‌ای بهتر از کارایی خود نشان می‌دهند که البته با ورود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ به دنیای ارزهای دیجیتال این موضوع طبیعتا تقویت نیز خواهد شد. با این وصف و با وجود رونق بازار بیت‌کوین و اتریوم، به‌نظر می‌رسد که طی ماه‌های آینده شاهد افت و یا کاهش آنچنانی بازار رمزارزها نباشیم. البته همه به‌خوبی می‌دانند که این بازار تا چه اندازه شکننده بوده است.

پایان دوران نوسان منفی؟
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بیت‌کوین همواره در طول سال‌ها با آن دست‌وپنجه نرم کرده، بی‌ثباتی بدنام این رمزارز بوده است و این امر نه‌تنها سرمایه‌گذاران را در برخی موارد ترساند، بلکه در بازار سایر ارزهای دیجیتال نیز به‌شدت تأثیرگذار بود. در‌ماه گذشته اما بیت‌کوین بالای 50هزار دلار باقی مانده است که این نشانه خوبی بوده که به‌گفته برخی تحلیلگران باعث سودآوری سایر ارزهای دیجیتال شده است؛ خصوصا اتریوم که رکوردهای فوق‌العاده‌ای را نیز جابه‌جا کرده است. همچنین می‌توان به این موضوع اشاره کرد که نوسان‌های بیت‌کوین از نوامبر سال گذشته میلادی به حداقل خود رسیده است. بسیاری از فعالان در حوزه ارزهای دیجیتال اما همچنان به روند بازار خوش‌بین هستند. وب‌سایت بیت‌کوین‌منیجر در گزارشی با اشاره به رکوردشکنی بازار رمزارزها نقل قول‌هایی را نیز از چند کارشناس آورده است. «جاناتان هبیکت» یکی از شرکای شرکت بلاکچین «مونراک کپیتال» درباره بازار کنونی رمزارزها اعتقاد جالبی دارد. او در این خصوص می‌گوید: «افراد فراوانی را می‌شناسم که منتظر افزایش سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین، اتریوم و سایر ‌کوین‌های بزرگ هستند که تعدادشان نیز کم نیست. به‌نظرم در آینده‌ نزدیک بازار خرسی (بازاری که مدتی دچار افت و رکود شده و سقوطی بیش از 20درصد دارد) دیده نمی‌شود.»

بانک مرکزی ژاپن وارد شد
 بانک ژاپن (BOJ) از روز دوشنبه آزمایش‌هایی را برای بررسی امکان انتشار ارز دیجیتال اختصاصی خود آغاز کرد و به تلاش سایر بانک‌های مرکزی که هدف آنها مطابقت با نوآوری در بخش خصوصی است، پیوست. این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرحله اول آزمایش تا مارس2022 انجام می‌شود و شامل آزمایش امکان فنی صدور، توزیع و بازخرید ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خواهد بود. پس از آن، BOJ به مرحله دوم آزمایش‌ها که عملکردهای دقیق‌تر ازجمله تعیین محدودیت مقدار CBDC هر نهاد را بررسی می‌کند، وارد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید