• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127392
+
-

باتری‌های غول‌پیکر؛ آینده انرژی جهان

کشورهای مختلف جهان به‌دنبال استفاده از فناوری جدید برای ذخیره انرژی‌های تجدیدپذیر هستند تا بتوانند راندمان استفاده از این نوع انرژی را بالا ببرند

انرژی
باتری‌های غول‌پیکر؛ آینده انرژی جهان


طی روزهای اخیر خبر استفاده شرکت اپل از باتری‌های غول‌پیکر شرکت تسلا پر سر و صدا شده است؛ اما چرا این باتری‌ها این‌قدر در دنیا مهم شده‌اند و کشورهای مختلف به‌دنبال استفاده از آنها هستند؟
شرکت اپل از پروژه عظیم و در حال ساخت ذخیره‌سازی‌ انرژی در یک مزرعه خورشیدی در شمال کالیفرنیا خبر داد؛ مزرعه‌ای که در سال2015 راه‌اندازی شده است. اما آنچه این شرکت در این خبر به اشتراک نگذاشت این است که باتری‌های مگاپک به‌کار رفته در این پروژه از شرکت تسلا تامین خواهد شد. این پروژه جدید که حداکثر 240مگاوات ساعت انرژی ذخیره خواهد کرد، طبق اسناد ارائه شده در سال گذشته توسط هیأت نظارت بر شهر مونتری تأیید شده است.
این پروژه بزرگ از 85مگاپک لیتیون یونی تسلا تشکیل شده و برای کمک به تاسیس دفتر مرکزی شرکت در کوپرتینو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مدیر برنامه‌ریزی مونتری تأیید کرد که اپل از باتری‌های تسلا استفاده خواهد کرد. البته هنوز اپل از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده است. با وجود این، این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی این پروژه را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تولید باتری در آمریکا و حتی دنیا نامید و گفت: این سیستم باتری می‌تواند انرژی بیش از 7هزار خانه را در یک روز تامین کند. باتری‌های تسلا این امکان را برای اپل فراهم می‌کند تا انرژی تولید شده توسط ارائه خورشیدی 130مگاواتی خود را در مزرعه‌ای که California Flats نامیده می‌شود، ذخیره کند. البته تنظیمات ذخیره‌سازی‌ 60مگاواتی که اپل در این پروژه از آن استفاده خواهد کرد، بزرگ‌ترین مگاپک تسلا نیست. این شرکت راه‌حل‌های بزرگ‌تری برای ذخیره باتری در استرالیا، جنوب هیوستون و تگزاس با ابعاد حدود 100مگاوات ساخته است.
باتری‌های مگاپک تسلا یک محصول ذخیره‌سازی‌ باتری لیتیوم یونی در مقیاس بزرگ است که توسط این شرکت تولید و نصب شده است. مگاپک در سال2019 راه‌اندازی شد و می‌تواند حداکثر 3مگاوات ساعت برق ذخیره کند. این باتری‌ها که برای استفاده در شرکت‌های تاسیساتی طراحی شده‌اند، می‌توانند برای ذخیره انرژی تولید شده توسط منابع انرژی تجدیدپذیر متناوب، مانند خورشیدی و باد استفاده شوند.
حدود 2سال پیش، تسلا به مالکیت ایلان‌ماسک با استفاده از باتری‌های تسلا Powerpack بزرگ‌ترین باتری لیتیوم‌یون جهان را در هورنسدیل استرالیای‌جنوبی ساخت و نصب کرد. از آن زمان، این تاسیسات فقط در سال اول خود موفق شد تقریبا 40میلیون دلار صرفه‌جویی کرده و به ثبات و تعادل شبکه غیرقابل اعتماد منطقه کمک کند.
پاورپک توانست ذخیره باتری شبکه برق جهانی را متحول کند و به عنصر مهم سوق دادن جهان به سمت انرژی پایدار تبدیل شود. برای مطابقت با تقاضای جهانی جهت پروژه‌های ذخیره‌سازی‌ گسترده باتری مانند هورنسدیل، تسلا یک محصول باتری جدید را به‌ویژه برای پروژه‌های در مقیاس سودمند طراحی و تولید کرد به نام مگاپک.
مگاپک به‌طور قابل توجهی پیچیدگی ذخیره‌سازی‌ باتری در مقیاس بزرگ را کاهش می‌دهد و فرایند نصب و اتصال آسان را فراهم می‌کند. هر مگاپک از کارخانه به‌صورت کاملا مجهز با حداکثر 3مگاوات ساعت ذخیره‌سازی‌ و 1.5مگاوات ظرفیت اینورتر ساخته می‌شود که براساس مهندسی Powerpack با رابط AC و 60درصد افزایش تراکم انرژی برای دستیابی به صرفه‌جویی در هزینه و زمان قابل توجه است.
تسلا می‌تواند با استفاده از مگاپک، نیروگاه 250مگاواتی و یک گیگاوات ساعتی بدون آلایندگی را در کمتر از 3‌ماه در یک ردپای  3جریب مستقر کند که 4برابر سریع‌تر از نیروگاه سنتی سوخت فسیلی در همان اندازه است. این سیستم همچنین می‌تواند مستقیما به خورشید متصل شده و نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر یکپارچه ایجاد کند.
تسلا برای نظارت، کنترل و درآمدزایی از تاسیسات مگاپک، نرم‌افزار داخلی خود را توسعه داده است. همه مگاپک‌ها به Powerhub متصل می‌شوند که یک سیستم نظارت و کنترل پیشرفته برای پروژه‌های بزرگ و شبکه‌های کوچک است و همچنین می‌توانند با پلتفرم ماشین یادگیری Autobidder تسلا برای تجارت خودکار انرژی، ادغام شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید