• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 15 فروردین 1400
کد مطلب : 127136
+
-

میز خبر/ کرج و تهران قرمز می‌شوند

 وزارت بهداشت جدول رنگ‌بندی رسمی شهرستان‌های کشور در 14فروردین‌ماه را اعلام کرد و نسبت به روند سرعتی و افزایشی بستری‌های کرونا هشدار داد. براساس گزارش وزارت بهداشت، هم‌اکنون ۴۷شهرستان قرمز، ۱۲۶شهرستان نارنجی، ۲۴۷شهرستان زرد و ۲۸شهرستان آبی هستند. روند بستری در بیشتر نقاط کشور به‌سرعت افزایشی است و به‌زودی شهرهای بیشتری ازجمله تهران، کرج و اصفهان قرمز خواهند شد.

افزایش ۵۲درصدی فوتی‌ها و ۷۵ درصدی بستری‌ها 
 استاندار تهران از افزایش ۵۲درصدی فوتی‌ها و 75.5درصدی بستری‌ها از ابتدای سال جدید تا روز گذشته خبر داد. به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی گفت: «باتوجه به ارائه گزارش از سوی معاونت درمان ستاد کرونا استان تهران از ابتدای سال تا پایان دیروز 66.6درصد مراجعین سرپایی افزایش داشته است و 75.5درصد بستری‌ها نیز افزایش داشته، از سوی دیگر ۵۲درصد فوتی‌ها نیز افزایش پیدا کرده است». به‌گفته او، هم‌اکنون 7شهرستان استان تهران نارنجی، 3شهرستان قرمز و 6شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. استاندار تهران از شهروندانی که در تعطیلات نوروز به سفر رفته‌اند خواست تا به‌صورت داوطلبانه تست کرونا بدهند، این اقدام نقش مهمی در هم‌افزایی تشخیص و قطع زنجیره ویروس دارد.

جریمه ۲۰۰هزار تومانی برای نقض قرنطینه مبتلایان
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از جریمه 200هزار تومانی برای نقض قرنطینه مبتلایان به کرونا در تعطیلات نوروز خبر داد. علیرضا رئیسی در توضیح بیشتر گفت: «بیش از ۱۵هزار کرونا مثبت در این ایام نقض قرنطینه کردند که کد ملی آنها مشخص است و به مراجع قانونی اطلاع دادیم و به‌ازای هر روز ۲۰۰هزارتومان جریمه می‌شوند و برخورد لازم صورت خواهد گرفت.» او در ادامه از شروع خیز بلند این بیماری در کشور خبر داد: «برخی استان‌ها وارد پیک جدید بیماری شدند و در برخی دیگر پیک آغاز شده است و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود قطعا شاهد خیز بلندی خواهیم بود.» به‌گزارش ایسنا، رئیسی به روند صعودی بیماری در 11استان کشور اشاره کرد و گفت: «در حال حاصر البرز و ایلام وارد پیک کرونا شدند و خیز بلند در آنجا آغاز شده است و برخی استان‌ها هم در آستانه ورود به پیک جدید هستند. استان‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند و سایر استان‌ها هم کم و بیش روند صعودی دارند و در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی آغاز شده است. اگر این روند ادامه‌دار شود در هفته آینده یا ۱۰روز آینده که تازه اثرات سفرها را مشاهده می‌کنیم قطعا موج بسیار بلندی خواهیم داشت.» به‌ گفته او، در این شرایط، میزان بستری در بیمارستان‌ها از مرز ۱۳۰۰نفر گذشته است و این نشان می‌دهد در ۱۰روز آینده مرگ‌های ۳رقمی ادامه‌دار می‌شود و پس از ۱۰روز آینده  احتمال می‌دهیم مرگ‌ومیر کمتر از ۱۰۰نفر کمتر داشته باشیم و مرگ‌ها بیش از ۱۰۰نفر در روز باشد. براساس اعلام او، هم‌اکنون، تعداد شهرهای قرمز به عدد ۴۷، شهرهای نارنجی به ۱۲۶، شهرهای زرد 247   رسیده است.

آغاز واکسیناسیون همگانی  در کشور از مهرماه
رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از آغاز واکسیناسیون همگانی در کشور از مهرماه خبر داد. مصطفی قانعی، درباره آخرین اخبار درباره واکسن‌های ایرانی کرونا، به ایسنا گفت: «واکسن کرونای بنیاد برکت در حال طی کردن فاز دو و سه مطالعات بالینی است. واکسن انستیتو رازی با نام کووپارس و واکسن وزارت دفاع با نام فخرا در مرحله اول کارآزمایی بالینی قرار دارند و احتمالا تا آخر فروردین یا نیمه اول اردیبهشت هم یک یا 2واکسن دیگر بتوانند مجوز آغاز کارآزمایی را دریافت کنند.» به‌گفته او، اگر مجوزها در اواسط فاز سوم مطالعات که به آن فاز تحلیل بِینابینی گفته می‌شود، دریافت شود، می‌توانند واکسیناسیون را از اوایل تیرماه آغاز کنند. ممکن است تولید انبوه واکسن بنیاد برکت از خرداد آغاز شود و ذخیره‌سازی هم صورت گیرد و پس از دریافت مجوز اقدام به توزیع آن کنند. قانعی درباره سرانجام واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا، توضیح داد: «۱۰۰هزار واکسن‌ به کشور وارد شده است و فکر می‌کنم از دهه سوم فروردین‌ماه فاز سوم تست بالینی آنها آغاز شود. این ۱۰۰هزار دوز قرار است به داوطلبین تزریق شود که البته هنوز فراخوانی برای جذب داوطلب صادر نشده است.» او درباره دیگر طرح‌های مطالعاتی واکسن ایرانی کرونا، هم گفت: «از ابتدا ۱۱پرونده وجود داشت که ۳پرونده در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند و پیش‌بینی می‌کنیم از تعداد کلی، ۸پرونده بتوانند موفق عمل کنند. نسبت به سایر کشورها این تعداد تولید‌کننده بسیار خوب است.» قانعی درباره راه‌اندازی خط تولید واکسن اسپوتنیک وی در ایران هم گفت: «فکر می‌کنم سوش خط واکسن اسپوتنیک یا وارد ایران شده است و یا تا آخر هفته به کشور می‌رسد و حدودا پیش‌بینی می‌کنیم این واکسن هم طی ۳‌ماه آینده تولید تحت لیسانس خود را در ایران آغاز کند.» از سوی دیگر، مینو محرز، عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام کرد که از اوایل تیرماه واکسن برکت، توزیع می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید