• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 15 فروردین 1400
کد مطلب : 127132
+
-

اجاره‌نشین‌ها در 1400 اسباب‌کشی ندارند!

  خبر: معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: قراردادهای اجاره در سال۱۴۰۰ و تا 3ماه پس از اعلام رسمی پایان کرونا همچنان به‌طور اجباری تمدید خواهد شد و مالکان نمی‌توانند مستأجران خود را جواب کنند. محمود محمودزاده، در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: مصوبه ستاد مبارزه با کرونا درباره تمدید قراردادهای اجاره تا 3ماه پس از اتمام کرونا اعلام شده است، بنابراین امسال هم این مصوبه اجرایی می‌شود. به‌گفته این مقام مسئول، هر فردی که اجاره‌نامه‌اش تمام‌شده باشد با درصدی که اعلام خواهد شد مجدد اجاره‌نامه خود را تمدید خواهد کرد و نیازی به اسباب‌کشی وجود ندارد و امسال هم مالکان نمی‌‌توانند مستأجران خود را جواب کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پرداخت وام اجاره در سال گذشته نیز گفت: مصوبه تعیین سقف اجاره‌بها و پرداخت وام ودیعه در سال قبل تا حدودی توانست بازار اجاره را تعدیل کند و پارسال ۹۲۰‌هزار نفر متقاضی دریافت وام ودیعه ثبت‌نام و ۳۳۵هزار نفر مدارک خود را تکمیل کردند و به نظام بانکی معرفی شدند و در نهایت ۲۲۰هزار نفر تسهیلات وام ودیعه را دریافت کردند.
وی افزود: 4هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن در سال گذشته پرداخت شد، اما رقمی که دولت درنظر گرفته بود فراتر بود. بسیاری از مستأجران شرایط عمومی دریافت وام را نداشتند و نتوانستند مدارک خود را تکمیل کنند.
 نقد: هرچند تمدید قراردادهای اجاره‌بها در سال1400 به‌دلیل ادامه شیوع ویروس کرونا خبری خوب برای اجاره‌نشین‌ها به‌حساب می‌آید اما با توجه به رشد خیره‌کننده قیمت مسکن در سال گذشته و احتمال رکوردشکنی آن در ماه‌های آینده، دولت چه نرخی را برای افزایش اجاره‌بها در سال1400 اعلام خواهد کرد که نتیجه آن رضایت نسبی صاحبخانه‌ها باشد. واقعیت این است که شکاف بین قدرت مالی مستأجران با سطح انتظارات صاحبخانه‌ها به‌دلیل بالارفتن قیمت مسکن، به‌گونه‌ای شده که خانه‌دار شدن مستأجران به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. افزون بر اینکه سیاست‌های اعمال شده مبنی بر اخذ مالیات بر خانه‌های لوکس و خالی هم دست‌کم در یک سال گذشته به نتیجه مطلوب نرسیده و بیم آن می‌رود با پایان پاندومی کرونا و برداشته شدن محدودیت ستاد ملی مبارزه با کرونا، نرخ تورم در بخش اجاره‌بها با موج انفجاری مواجه شود و آن زمان هست که اسباب‌کشی مستأجران به‌دلیل هزینه‌های سرسام‌آور اجاره‌بها، اسباب زحمت و مهاجرت آنها به حاشیه‌ شهرها خواهد شد.
از سوی دیگر واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که عدم ‌استقبال مستأجران از وام ودیعه یا همان تسهیلات اجاره‌بها، خود گویای آن است که این تسهیلات هم گره‌گشا نخواهد بود. حال باید دید با ورود به عصر پساکرونا، مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی چه راهی برای راحتی خیال مستأجران معرفی خواهند کرد. فعلا که به بهانه کرونا، ورق به نفع مستأجران برگشته اما این آرامش موقتی است و باید منتظر توفان تورم اجاره‌بها ماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید