• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 14 فروردین 1400
کد مطلب : 127086
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9rmwY
+
-

شهر شاد، اجرای زنده

برنامه‌های نوروزی تهران که باتوجه به پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، استقبال قابل توجه شهروندان را درپی داشت؛ برنامه‌هایی که در طول سال می‌تواند به بهانه‌ها و شکل‌های مختلف برگزار شود

گزارش
شهر شاد، اجرای زنده


محمود مولایی ـ خبر‌نگار

 برگزاری جشن‌ها و کارناوال‌‌های متعدد و متنوع به همراه رویداد نوای نواحی در نوروز1400 که پیش از سال جدید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و تا روز 21فروردین ادامه داشت، موفقیت‌آمیز بود. موفقیتی که می‌تواند در طول سال تداوم داشته و نشاط در جامعه را افزایش دهد. چنانکه برگزاری برنامه‌های مختلف در مناطق 22گانه برای ایجاد نشاط و شادی در میان شهروندان تهرانی یکی از فعالیت‌های مهم شهرداری تهران در ایام نوروز بود. در آستانه سال تحویل به رسم طهران قدیم و به همت شهرداری تهران و با مشارکت ارتش، سال1400 با شلیک توپ و پخش دعای تحویل سال در میدان آزادی آغاز شد. همان شب نیز برنامه آتش‌بازی در اراضی عباس‌آباد و روی پل طبیعت فضای شاد و مفرحی را ایجاد کرده بود.
حرکت کارناوال نوروزی در بسیاری از محله‌های شهر تهران مانند کارناوال عروسک‌های نوروزی بومی و محلی، حاجی فیروز و عمو نوروز، کاروان تخم‌مرغ‌های رنگی و... علاوه بر ایجاد شادی و نشاط، شهروندان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشویق و ترغیب می‌کردند. گروه‌های مختلف موسیقی محلی در مکان‌های مشخصی در ایام نوروز به اجرای موسیقی پرداختند که با استقبال چشمگیر شهروندان مواجه شده بود. اجرای برنامه‌های موسیقی نواحی در باغ فردوس، بوستان گفتگو و برنامه خیام‌خوانی ازجمله اجراهای مناسب در ایامی بود که عصر کرونا قلمداد می‌شود. بنابراین در روزهایی که بسیاری از خانواده‌ها بار سفر بسته و از تهران خارج شده بودند، جشن‌های نوروزی و موسیقی اقوام به شهروندانی که در پایتخت ماندند، فرصت استفاده از برنامه‌های مختلف و متنوع نوروزی را داد.
همچنین لیگ ورزش‌های رایانه‌ای در 13رشته در قالب طرح ملی نشاط ویژه نوروز1400 توسط سازمان ورزش شهرداری تهران با همکاری فدراسیون ورزش‌های همگانی و انجمن ورزش‌های الکترونیکی به‌صورت آنلاین برگزار شد. این مسابقات در 13رشته رایانه‌ای مختلف برگزار شد و علاقه‌مندان از طریق سایت eligo.ir مسابقات را پیگیری کردند؛ مسابقاتی که دیروز به پایان رسید، درحالی‌که بیش از ۲میلیارد ریال جوایز ارزنده پیش‌بینی شده بود.

برنامه نیمه شعبان در نوروز
نیمه شعبان در نوروز1400 فرصت دیگری را برای اجرای برنامه‌های شاد و مفرح ایجاد کرده بود. طوری که کمپین نور در شب نیمه ‌شعبان برگزار شد. سیدمحی‌الدین فاضلیان، مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «ما از تهران در نیمه شعبان نوستالژی نور چراغانی را در ذهن داریم که مردم بدون تصدیگری حاکمیتی پیش رفته‌اند. در شرایط کرونایی از شهروندان خواستیم که در بالکن و پنجره‌های خانه‌شان چراغانی داشته باشند.» همچنین برگزاری موسیقی اقوام در خانه موزه مینایی یکی از برنامه‌های مناسب در ایام نوروز بود.  فاضلیان با اعلام اینکه تهران کاراکتری برای وصل اقوام است و به‌دنبال تغییر محیط بتنی تهران به شهری انسان‌محور و پیاده‌محور هستیم، گفت: «شعار و نگاه اصلی ما در این رویداد «جان تو جان شهر» است که طبق آن از جسم و کالبد شهر عبور کردیم و بر این اساس ما با جان شهر کار داریم و بنا داریم با همه کسانی که در تهران زندگی می‌کنند با این شعار سروکار داشته باشیم. در گام‌های این رویداد به سمت رنگین کردن تهران رفتیم تا با ایجاد فضاسازی محیطی فضای کرونازده تهران تغییر کند و در واقع برای ما بهانه تغییر متفاوت عدد سال، بازبینی فضاست.»
با چنین توضیحاتی به نظر می‌رسد برنامه‌هایی از این دست، در شرایطی که دوز نشاط و شادی جامعه پایین به‌نظر می‌رسد، باید ادامه پیدا کند. رفته‌رفته به‌ ماه مبارک رمضان نزدیک شده و جشن‌ها، کارناوال‌ها می‌تواند تداوم داشته باشد. به‌طور نمونه اجرای آیین‌های سنتی ‌ماه رمضان به شکلی همچون نوروز می‌تواند هم نوای معنوی را به محله‌ها بیاورد و هم باعث زنده ماندن سنت‌ها شود. البته شهرداری تهران در نظر دارد برنامه‌های تهران1400را در طول سال ادامه دهد و فضای متفاوت برای ایجاد نشاط و شادی فراهم کند. آنچنان که به‌گفته اردشیر گراوند، جامعه‌شناس چنین رویدادهایی می‌تواند تهران قدیم را با حضور اقوام گوناگون به‌خوبی به تهران آینده وصل کند. او اعتقاد دارد در شهری که شهروندانش سختی‌های بسیار را متحمل شده‌اند و اندوه فراوان دیده‌اند، تداوم جشنواره‌ها و اجرای آیین‌های سنتی برای پویایی جامعه ضروری است. 


   برای آینده تهران تعیین تکلیف نمی‌کنیم

اگرچه شهرداری تهران در سال1400 برای پایتخت برنامه‌های بسیاری دارد اما قرار نیست برای آینده تهران تعیین تکلیف شود. محی الدین‌فاضلیان، مدیر کل فرهنگی معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در همین ارتباط و در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا در تهران ۱۴۰۰ تصویری از آینده تهران به نمایش گذاشته می‌شود یا نه تأکید کرد: «ما در اسفند و فروردین بنا داشته و داریم که فضای متفاوت بصری را در شهر ایجاد کنیم و جریان تهران ۱۴۰۰ تازه با این اتفاقات آغاز می‌شود. موضوعی که شاید در همین نشانه‌های بصری نیز مشخص باشد این است که ما درباره تهران به یک نشان و نماد نرسیدیم.» مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری با اعلام اینکه برای تهران۱۴۰۰ به یک لوگوی داینامیک رسیدیم تا هرکس نشان خود را در آن ببیند، گفت: «شعار اصلی ما در این فرایند این است که «تهران تو، چه شکلی است» بنا نیست تعیین تکلیفی برای تهران آینده صورت بگیرد، تهران آینده با مشارکت همه افراد ساخته می‌شود، کما اینکه اساسا شکل‌گیری تهران با همراهی همه اقوام اتفاق افتاده بود. آنچه در تهران هم‌اکنون می‌بینیم طبق برنامه‌ریزی مبنی بر فضاسازی محیطی بوده است و با یک کار مشارکتی شامل دانش شهرسازی و ... تهران قرن جدید ساخته می‌شود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید