• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 14 فروردین 1400
کد مطلب : 127081
+
-

تلاش‌های «روزانه» برای احیای برجام


نمایندگان ایران و 1+4 دیروز پس از 3ساعت رایزنی‌های فشرده مجازی در کمیسیون مشترک برجام تصمیم گرفتند ادامه مذاکرات و رایزنی‌هایشان را 72ساعت آینده و به‌صورت حضوری در وین از سر بگیرند.  البته این‌بار هم به‌صورت آنلاین و چند روزی پس از امضای برنامه جامع همکاری ایران و چین که بازتاب گسترده‌ای داشته است. طبق خبری که بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این منتشر کرد هدف برگزاری نشست دیروز بازگشت احتمالی آمریکا به توافق و اجرای کامل آن از سوی همه طرفین بود. نشست کمیسیون مشترک برجام پس از توافق هسته‌ای با فواصل شش ماهه و برای نظارت بر اجرای برجام برگزار می‌شد؛ هرچند بارها نیز مثل نشست دیروز با درخواست یکی از طرفین برای بازگشت به مسیر دیپلماسی برگزار شده است. درخواست برگزاری نشست از سوی اروپایی‌ها با استقبال وزارت خارجه آمریکا هم مواجه شد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که «اعلامیه امروز اروپا، گامی مثبت برای حرکت رو به جلو در راستای بازگشت متقابل به اجرای تعهداتی است که به دفعات درباره آن صحبت کرده‌ایم.» پالس‌های مثبت در ایران هم شنیده شد و رئیس‌جمهوری از آغاز تلاش‌های «روزانه» برای رفع تحریم صحبت کرد.  نشست دیروز کمیسیون مشترک مثل بسیاری از نشست‌های پیشین در سطح معاونان و نمایندگانی از اعضا برگزار شد. انریکه مورا، معاون مدیرکل و دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا به نمایندگی از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست کمیسیون مشترک را ریاست کرد و نمایندگانی از انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در نشست حضور داشتند. عباس عراقچی معاون وزیرخارجه هم به نمایندگی از ایران در نشست حاضر بود. عراقچی در نشست پیشین هم که به درخواست 3 کشور انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار شد حضور داشت. عراقچی، معاون وزیر‌امور‌ خارجه کشورمان بر ضرورت لغو تحریم‌های آمریکا در مقام نخستین گام برای احیای برجام تأکید و تصریح کرد ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف خواهد کرد. جایی که اروپایی‌ها از ایران خواستند تا قانون مجلس را که به ادعای آنها به معنی «مرگ برجام» بود اجرا نکنند. در نشست دیروز اما براساس متن بیانیه سرویس اقدامات خارجی اروپا، مشارکت‌کنندگان درخصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل و مؤثر توافق توسط تمامی طرفین به گفت‌وگو پرداختند. در این فضا هم گاردین از خوش‌بینی در پیشرفت غیرمنتظره در بازگشت آمریکا به برجام خبر داده است. 
همچنین روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: در نشست روز سه‌شنبه در وین نمایندگانی از آمریکا هم حضور خواهند داشت. البته با تاکید مقامات کشورمان مذاکره مستقیمی میان ایران و آمریکا«فعلا » انجام نخواهد شد.
 وزیر امورخارجه به‌دنبال برگزاری نشست کمیسیون ویژه برجام در توییتی نوشت: «در جلسه مجازی کمیسیون مشترک برجام، ایران و اتحادیه اروپایی / تروییکای اروپایی+۲، توافق کردند سه‌شنبه آینده در وین گفت‌وگو را به‌صورت رودررو از سر بگیرند. هدف: سریعا نهایی کردن رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، از طریق طراحی مسیر رفع تمام تحریم‌ها، و پس از آن توقف تدابیر جبرانی از سوی ایران. ایران و ایالات متحده دیداری نخواهند داشت؛ غیرضروری است.» با مطرح شدن بحث مذاکرات حضوری طرفین برخی از رسانه‌های غربی گمانه‌زنی کردند که نمایندگان ایران و آمریکا در 2 اتاق جداگانه مذاکرات را پیگیری خواهند کرد.   به این ترتیب در حالی که به نظر می‌رسید با تاکید دو طرف ایران و آمریکا بر اینکه اول طرف مقابل باید به برجام برگردد، نوعی بن بست در مسیر احیای برجام ایجاد شده بود، اکنون این مسیر شتاب گرفته است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت:اگر چه مسیر دشوار است اما امکان توافق در دوماه آینده وجود دارد. 

استقبال چین از بازگشت آمریکا به برجام 
سخنگوی وزارت امورخارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت: چین از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای استقبال می‌کند و درخواست لغو همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را دارد. هوا چونینگ در این کنفرانس خبری افزود: چین نقش سازنده‌ای در برجام داشته، درحالی‌که آمریکا تنش‌ها را به‌خاطر اینکه از برجام خارج شده است، افزایش می‌دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید