• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 27 اسفند 1399
کد مطلب : 127031
+
-

انفجار مواد محترقه در شب چهارشنبه‌سوری صدها نفر را راهی بیمارستان‌ها کرد

پایان شب پرهیاهو

رویداد
پایان شب پرهیاهو


چهارشنبه‌سوری99 هم با همه هیاهویش به پایان رسید و تا عصر دیروز 6نفر جان خود را از دست داده و دست‌کم 414نفر نیز دچار مصدومیت‌های شدیدی ازجمله قطع عضو، مشکلات چشمی و سوختگی شدند.
به‌گزارش همشهری، روند حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری که از هفته گذشته آغاز شده بود در روزهای اخیر شدت بیشتری گرفت. طوری که در 2روز گذشته چندین نفر جان خود را از دست دادند و صدها نفر مصدوم شدند. یکی از قربانیان، پسر 15ساله‌ای بود که دوشنبه‌شب بر اثر انفجار مواد محترقه در یکی از میدان‌های ارومیه جانش را از دست داد. این نوجوان چندین نارنجک دست‌ساز را زیر لباسش قرار داده و سوار دوچرخه‌اش بود که ناگهان نارنجک‌ها منفجر شدند و بر اثر شدت جراحات وارده او را به کام مرگ کشاندند. پیش از او نیز 2نفر در بانه، یک نفر در سقز، یک نفر در تهران و دختری 6ساله در تبریز در اثر انفجار مواد محترقه جان خود را از دست داده و خانواده‌هایشان را در آستانه نوروز سیاه‌پوش کرده بودند. روز گذشته و در فاصله چند ساعت مانده تا شب چهارشنبه‌سوری خبرهای رسیده از شهرهای مختلف از وقوع حوادث تلخ حکایت داشت. در شهر ری نوجوانی 17ساله به‌دلیل انفجار مواد محترقه در دستش دچار سوختگی شدیدی شد. پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران در این‌باره گفت: این حادثه در شهر ری، خیابان امام حسین، خیابان دیلمان جنوبی رخ داد و انفجار نارنجک سبب ترومای چشم و سوختگی درجه۲ صورت و دست پسر نوجوان شده بود که وی برای مداوا به بیمارستان امام‌حسین منتقل شد.
در حادثه‌ای دیگر انفجار در مغازه‌ای واقع در شرق تهران ترس و وحشت را به جان ساکنان منطقه انداخت و موجب مصدومیت2نفر شد. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در توضیح این حادثه گفت: این حادثه در مغازه‌ای واقع در خیابان نبرد جنوبی اتفاق افتاد. این مغازه در زمینه عرضه مواد دخانی فعالیت می‌کرد که انفجار مواد محترقه باعث شکسته‌شدن شیشه و پنجره‌های ساختمان شده بود. با وجود این، این حادثه موجب آتش‌سوزی نشده بود. وی ادامه داد: ۲ مرد جوان در این محل حضور داشتند که از ناحیه چشم دچار آسیب شده بودند که یکی از آنها از هر دو چشم آسیب شدیدی دیده بود. همچنین مادربزرگی 80ساله که در نزدیکی محل حادثه حضور داشت بر اثر شدت انفجار دچار موج گرفتگی شد. ملکی در ادامه گفت: طبق بررسی کارشناسان و با توجه به آثار به‌جا مانده در محل، در این مغازه مواد محترقه دست‌ساز تولید می‌شد.
در 2حادثه جداگانه در اراک نیز بر اثر انفجار مواد محترقه، ۲منزل مسکونی تخریب شد. مسعود آقازیارتی، رئیس آتش‌نشانی اراک در این‌باره گفت: این دو خانه در شهرک هجرت و خیابان شهدا قرار داشتند که بر اثر شدت انفجار تخرب شدند. وی درباره حادثه‌دیدگان نیز گفت: بر اثر این دو انفجار ۲جوان به‌شدت مصدوم شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.
شب گذشته حوادث مربوط به شب چهارشنبه آخر سال در شرایطی در شهرهای محتلف کشور ادامه داشت که هوشیاری مأموران پلیس مترو از حادثه‌ای تلخ جلوگیری کرد. ماجرا از این قرار بود که 2پسر جوان با کوله‌ای پر از اکلیل و سرنج وارد خط5 مترو شده بودند که مأموران به آنها مشکوک شده و این محموله خطرناک را توقیف کردند. سرهنگ سعید عطااللهی، رئیس پلیس متروی پایتخت در این‌باره گفت: همکارانم در جریان گشت‌زنی در خط5 به 2جوان مشکوک شدند و در بازرسی آنها موفق به کشف 4کیلوونیم اکلیل و ‌سرنج شدند. وی ادامه داد: این دو نفر اعتراف کردند که قصد داشتند این محموله را با مترو از تهران به کرج منتقل کنند که خوشبختانه با هوشیاری مأموران بازداشت شدند؛ چراکه درصورت انفجار این مواد در مترو باتوجه به ازدحام جمعیت ممکن بود حادثه‌ای جبران‌ناپذیر اتفاق بیفتد.

   آخرین آمار از تلفات و مصدومان

شب گذشته مراسم چهارشنبه‌سوری در شرایطی برگزار شد که تا ساعت19 دیشب براساس اعلام سازمان اورژانس کشور، 6نفر جان خود را در ارتباط با این حوادث از دست داده و 414نفر مصدوم شدند. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در این‌باره به همشهری گفت: «از اول اسفندماه تا عصر دیروز (سه‌شنبه) در حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری متأسفانه 6نفر جان خود را از دست دادند که یکی از آنها دختری 6ساله و دیگری پسری 15ساله بود. وی ادامه داد: همچنین در این حوادث 414نفر نیز مصدوم شدند که 118نفر از آنها به‌دلیل شرایطی که داشتند در بیمارستان بستری شدند و تحت مداوا قرار گرفتند. خالدی درباره وضعیت مصدومان گفت: از میان حادثه‌دیدگان 9نفر بدحال هستند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، 50نفر دچار قطع عضو، 109نفر دچار آسیب‌دیدگی چشمی و 158نفر نیز دچار سوختگی شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
تنهایی پرهیاهو
تنهایی پرهیاهو