• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 27 اسفند 1399
کد مطلب : 126999
+
-

کشف میکروب‌های ناشناخته در فضا

محققان 4 سویه باکتری را در ایستگاه فضایی بین‌المللی کشف کرده‌اند که 3 مورد آنها تاکنون برای بشر ناشناخته بوده‌اند

گونه‌های مختلفی از باکتری‌ها و قارچ‌ها روی کره زمین و کنار ما زندگی می‌کنند که مدام در حال رشد هستند، جالب است بدانید جایی دوراز انتظار با محیطی بدون جاذبه مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) نیز از این قاعده مستثنا نیست. به گزارش ساینس آلرت، محققان آمریکایی و هندی که با ناسا کار می‌کنند حالا 4سویه باکتری که در مکان‌های مختلف ایستگاه فضایی زندگی می‌کنند را کشف کرده‌اند. البته 3سویه از این باکتری‌ها همچنان برای آنها ناشناخته باقی مانده اند.
3مورد از این 4سویه در سال‌های 2015و 2016پیدا شدند، یکی در پنل تحقیقاتی بالای ایستگاه فضایی، دومی در کاپولا و سومی روی سطح میز ناهارخوری پنهان شده بود. چهارمین مورد هم در یک فیلتر قدیمی HEPA یافت شد که در سال 2011به زمین بازگشته بود. همه این 4سویه به یک خانواده از باکتری‌ها تعلق داشتند که در خاک و آب تازه نیز یافت می‌شوند. این باکتری‌ها در تثبیت نیتروژن و رشد گیاهان دخالت دارند و می‌توانند از عواملی که باعث بیماری گیاهان می‌شوند، جلوگیری کنند. اساسا، باکتری‌های خوب و مفید در شرایطی که شما گیاهی اطراف خود پرورش بدهید، یافت می‌شوند.
شاید یافتن چنین باکتری‌ای که در خاک رشد می‌کند در ایستگاه بین‌المللی فضایی عجیب باشد، اما فضانوردانی که در این ایستگاه فضایی زندگی می‌کنند سال‌هاست که برای تغذیه خود گیاهان خوراکی پرورش می‌دهند، بنابراین یافتن این میکروب‌ها در فضا چندان اتفاق غافلگیر کننده‌ای نیست. یکی از این سویه‌ها از گونه شناخته شده‌ای به نام Methylorubrum  rhodesianum شناسایی شده است. 3سویه دیگر توالی‌یابی شدند و مشخص شد که همه آنها به یک گونه قبلا ناشناخته تعلق دارند و IF7SW-B2T، IIF1SW-B5و IIF4SW-B5 نامگذاری شدند. تیم تحقیقاتی که توسط سواتی بیجلانی ژنتیک‌شناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هدایت می‌شود، پیشنهاد داده است که گونه جدید را به افتخار اجمل خان که یک دانشمند زیست‌شناس هندی است Methylobacterium ajmalii نامگذاری کنند.
کاستوری ونکاتسواران و نیتین کوما سینگ دو تن از اعضای تیم تحقیقاتی در بیانیه‌ای مطبوعاتی در این خصوص توضیح دادند: برای پرورش گیاه در مکان‌های بدون جاذبه جایی که منابع رشد بسیار کم است، ایزوله کردن میکروب‌هایی که به بهبود رشد گیاه کمک می‌کند لازم است. باتوجه به اینکه ما می‌دانستیم این میکروب‌ها می‌توانند شرایط سخت ایستگاه بین‌المللی فضایی را نجات دهند، این تیم 4سویه را برای یافتن ژن‌هایی که می‌توانند به رشد گیاه کمک کنند مورد تجزیه و تحلیل ژنتیک قرار داد.
آنها در مطالعه‌ای که منتشر کردند، آورده‌اند: مجموع توالی ژنوم این 3 سویه در ایستگاه بین‌المللی فضایی، ممکن است درخصوصیات ژنومی با همتایان زمینی شباهت داشته باشند. این کار در آینده به شناسایی تعیین ژنتیک که به‌طور بالقوه می‌تواند مسئول بهبود رشد گیاهان تحت شرایط کم جاذبه باشد و توسعه محصولات گیاهی پایدار برای ماموریت‌های فضایی طولانی مدت کمک می‌کند.
محققان در همین راستا دریافتند که یکی از سویه‌های ایستگاه فضایی به نام IF7SW-B2T ژن‌های امیدوارکننده‌ای برای پرورش گیاهان دارد که شامل ژنی است برای آنزیم‌های لازم سیتوکینین که به تقسیم سلولی بهتر در ریشه و شاخه‌ها کمک می‌کند. البته باید تحقیقات بیشتری  انجام شود اما محققان تصدیق می‌کنند که آنها سطوح تنوع میکروبی را در ایستگاه فضایی به سختی پیدا کرده‌اند. در حدود هزار نمونه باکتری تاکنون در ایستگاه فضایی جمع شده است اما هنوز در صف انتظار برای سفر بازگشت به زمین هستند. فقط تصور کنید چه اندازه میکروب موجود در فضا هنوز کشف نشده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید