• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 27 اسفند 1399
کد مطلب : 126985
+
-

کنکور 1400 مانند کنکور 1399 برگزار می‌شود

‌ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در کنکور۱۴۰۰ هیچ اتفاقی نمی‌افتد و روال مانند سال1399 است، اما تغییر در روش آن به شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است و در حال کارشناسی روی بقیه موارد است. مشکل ما ۱۵درصد پذیرش که شامل ۶۰درصد داوطلبان می‌شود، است. از این‌رو امیدواریم تا ۱۴۰۱ وضعیت کنکور به‌نوعی عوض شود.
منصورغلامی درخصوص خروج نخبگان از کشور نیز گفت: رفت‌وآمد نخبگان طبیعی و آمار آن را بنیاد نخبگان دارد. خیلی از آنها هم به کشور می‌آیند و در سال‌جاری ۲۵۰مجوز هیأت علمی از نخبگان را برای بنیاد ملی نخبگان صادر کردیم، اما بعضا اعضای هیأت علمی در حال خروج از کشور هستند. در سال۹۸ تعداد ۷۴۰نفر از اعضای هیأت علمی از کشور خارج شدند که برخی از آنها مرخصی بدون حقوق گرفتند و یک تعدادی غیبت طولانی کردند. این آمار از دانشکده‌های کوچک گرفته تا دانشگاه تهران را شامل می‌شود. اینها به‌دلیل جاذبه‌های مالی، علمی و متنوع دیگر از کشور خارج می‌شوند ولی تلاش می‌شود با کمک مجلس یک ترمیم حقوق برای هیأت علمی ایجاد شود. وزیر علوم گفت: خداوند فضای آزادی را برای بندگان تعریف کرده و هر کسی در این زمینه حق دارد؛ لذا هیچ جنبه سیاسی و اعتقادی را نمی‌توان به این مسئله وارد کرد، اما باید تلاش‌مان این باشد این جریان معکوس شود. وی افزود: ما تعداد صندوق‌های پژوهش و فناوری را افزایش دادیم؛ به‌طوری‌که هر استان یک صندوق پژوهشی و یک پارک علم و فناوری دارد.
 غلامی گفت: بخشی از سهمیه‌ها قانون داشته و تغییر آنها نیاز به تغییر از طریق قانونگذار دارد. در سال‌جاری تغییر رشته فرزندان هیأت علمی برداشته شد ولی انتقال آنها به دانشگاه‌های دیگر تغییر نکرد.
وی درخصوص رتبه‌بندی‌ها نیز توضیح داد: رتبه بندی دانشگاه‌ها در روزهای آخر سال اعلام می‌شود. پیش از رتبه‌بندی، دانشگاه‌ها سطح‌بندی می‌شدند که به‌دلیل نارضایتی و اختلافات طبقاتی که ایجاد می‌کرد، لغو شد.
وی درباره تقلب علمی نیز افزود: یکی از دلایل آن این است که برخی از مراکز ما بدون هیأت علمی گسترش پیدا کرده است و این باعث می‌شد که نظارت از روی دانشجویان برداشته شود و به سمت تقلب بروند و اگر دانشجویی مدرکی از طریق این تقلب به‌دست آورد لغو اعتبار شده و اگر امتیاز کتاب و یا مقاله‌ای ثبت کرده نیز لغو می‌شود و با دانشجویان و اعضای هیأت علمی برخورد انضباطی می‌شود. اگر لازم باشد به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود. خدمات‌دهندگان به این افراد نیز به قوه قضاییه معرفی می‌شوند. غلامی با بیان اینکه در بحث فارغ‌التحصیلان با موضوع اشتغال آنها مواجهیم و جذب نیروی کار به سرعت انجام نمی‌شود و افرادی که سطح علمی و فناوری بالاتری دارند طبیعتا پذیرش آنها باید سطح قابل‌قبولی داشته باشد، گفت: ما سعی کردیم در دروسی که تدریس می‌شود بازنگری صورت بگیرد، تعدادی از دروس در فنی مهندسی و علوم انسانی بازنگری شد تا بتوان بهره بهتری از آن برد.
  از سال۹۷ نیز تلاش شده که به دانشجویان مهارت آموزش داده شود؛ مثلا دانشگاه علامه که یک دانشگاه علوم انسانی است بیش از سایر دانشگاه‌ها در آموزش مهارت‌ها موفق بوده است.
وی توضیح داد وظیفه ما این است که دانشجویان را با علوم روز آشنا کنیم و همخوانی آنها را با بخش‌های صنعتی بالا ببریم.
یکی از آفت‌های کشور ما واردات کالاهایی است که باعث می‌شود کارخانه‌ها کوچک و ضعیف شوند و کارهای بنیادی صورت نگیرد؛ اگر جلوی این امور گرفته شود کمتر از 10 سال دیگر فارغ‌التحصیلان ما می‌توانند در صنعت شاخص شوند.
 وزیر علوم با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات سال۱۴۰۰ گفت: دولت ما در سال آینده ۵‌ماه فرصت دارد تا کارهای خود را ساماندهی کند. ساماندهی آموزش عالی، اصلاح آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی و پذیرش دانشجویان براساس شاخص‌های کیفی نظام مند می‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید