• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126636
+
-

شکست خط روند نزولی بورس

با رشد 9/1درصدی دیروز، خط روند نزولی شاخص بورس، از نظر تکنیکی شکست و امیدواری برای تداوم صعود بیشتر شد

دیروز روند صعودی بورس برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت و در مجموع شاخص کل بورس تهران 1.9درصد رشد کرد؛ با این صعود، خط روند نزولی شاخص بورس از نظر تکنیکالی شکست و امید‌ها را به تداوم رشد در بازار سهام بیشتر کرد.
به‌گزارش همشهری، گویا شایعات واقعیت داشته است. از چند هفته پیش شایعه‌ای درباره آغاز یک روند صعودی در بورس در روزهای آخر سال و ابتدای سال جدید قوت گرفت. برخی سهامداران با توجه به سابقه تاریخی بورس در چند سال گذشته به این باور رسیده‌اند که شاخص کل بورس تهران در روز‌های آخر سال با صعود مواجه می‌شود. برخی تحلیلگران هم این موضوع را تأیید می‌کنند.در فضای چنین گمانه‌زنی‌هایی که مبنای آن هنوز به‌درستی مشخص نیست از 5روز پیش یک روند صعودی تازه در بورس آغاز شده و این روند در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و با شکست خط روند نزولی امیدواری برای تداوم روند صعودی بورس بیشتر شد.

چگونگی شکست روند نزولی
از نظر تکنیکی هرگاه یک خط روند نزولی به سمت بالا شکسته شود بازار وارد دوره‌ای از رشد تازه می‌شود و این رویداد یک سیگنال مهم برای رشد بازار سهام تلقی می‌شود. در چنین شرایطی دیروز شاخص کل بورس تهران برای پنجمین روز متوالی رشد کرد و خط روند نزولی در محدوده یک ‌میلیون‌ و200هزار واحد شکسته شد. دیروز همچنین ارزش معاملات خرد به سطح 7هزار میلیارد تومان رسید که حتی مهم‌تر از رشد شاخص بورس است. برآورد می‌شود در مبادلات امروز، یکشنبه، شاخص کل بورس تهران در محدوده بالای خط روند نزولی تثبیت شود. تثبیت شاخص کل در بالای خط روند نزولی پیام آور تداوم رشد، در کوتاه‌مدت است. با وجود این، چنین برآوردهایی عموما مبتنی بر فرضیات تحلیل تکنیکال است و هنوز با تکیه بر متغیرهای کلان اقتصاد ازجمله رشد تورم، قیمت دلار و کاهش نرخ بهره نمی‌توان به‌طور دقیق از آغاز یک رشد در بورس سخن گفت. اما به‌نظر می‌رسد 2عامل بنیادی نقش مهمی در رشد شاخص بورس ظرف چند روز گذشته داشته‌اند. عامل نخست، آزاد گذاشتن دست شرکت‌های کارگزاری برای تسویه اعتباری مشتریان تا پایان سال است که می‌تواند جریان ورود نقدینگی به بازرا سهام را تقویت کند یا دست‌کم مانع از خروج نقدینگی شود. سازمان بورس به کارگزاران این اختیار را داده است که درصورت صلاحدید اعتبارهایی که برای خرید سهام به مشتریان داده‌اند را برای سال جدید تمدید کنند و این می‌تواند مانع از خروج نقدینگی از بورس شود.
عامل بنیادی دوم که به‌نظر می‌رسد ظرف روز‌های گذشته به تزریق نقدینگی به بازار سهام منجر شده است مصوبه جدید شورای بورس برای افزایش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام است. براساس این مصوبه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید حداقل 15و حداکثر 25درصد از منابع خود را در خرید سهام صرف کنند. همچنین این صندوق‌ها مکلفند دست‌کم تا پایان سال3درصد از منابع خود را صرف خرید سهام کنند. با این مصوبه برآورد می‌شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا پایان سال 9هزار میلیارد تومان از نقدینگی خود را صرف خرید سهام کنند تا بتوانند مصوبه سازمان بورس را اجرا کنند.
روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مصوبه صندوق‌های درآمد ثابت و افزایش سقف سهام آنها اقدام درستی برای حمایت از بازار بود، می‌گوید: با خرید این صندوق‌ها، تا آخر سال بازار می‌تواند نقدشوندگی بهتری پیدا کند.
به‌گزارش همشهری، این صندوق‌ها همچنین برای تداوم اجرای این مصوبه باید به خرید سهام در سال جدید هم ادامه دهند تا سقف سرمایه‌گذاری‌های خود در سهام را حداقل، به 15درصد برسانند. این موضوع می‌تواند به رشد بورس در ابتدای سال جدید منجر شود، اما نظر کارشناسان در این‌باره چیست؟

انتظار برای رشد
تحلیلگران بازار سرمایه برای تداوم رشد بورس بیشتر بر عوامل بنیادی تکیه دارند. به‌زعم آنها عواملی ازجمله چشم‌انداز تورمی در سال بعد که می‌تواند حتی به رشد قیمت دلار منجر شود و همینطور افزایش سودآوری شرکت‌ها می‌تواند پایه‌های رشد بورس را به‌وجود آورد. تحلیلگران ‌همچنین امیدوارند با کاهش فروش اوراق بدهی دولتی و کاهش نرخ بهره، زمینه‌های پرقدرت‌تری برای رشد بازار سهام فراهم شود.
هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا رشد بازار سهام ادامه خواهد یافت یا خیر؟ می‌گوید: از آنجا که بحث انتخابات در پیش است و از سوی دیگر بحث تعیین تکلیف برجام نیز وجود دارد، همچنین اصلاحی سنگین نیز در بورس اتفاق افتاده می‌توان گفت بازار برای رشدی با دوام و متوسط آماده است. او عوامل بنیادی را در رشد بورس مؤثر می‌داند و تأکید می‌کند: روند رو به رشد بورس در شرایطی تقویت می‌شود که فعالیت شرکت‌ها نیز در سال بعد بهبود پیدا کند و با کم رنگ شدن تحریم‌ها شرایط برای تولید و فروش شرکت‌ها تسهیل شود. او همچنین با اشاره به اثر کرونا می‌گوید: با کاهش ریسک کرونا در جهان، تقاضا برای کالاهای پایه و خدمات افزایش خواهد یافت و این مسئله می‌تواند فضای اقتصاد جهانی را به سمت رونق سوق دهد که اقتصاد و بازار سرمایه ایران نیز تحت‌تأثیر آن قرار خواهد گرفت. یعنی خواهیم توانست آمار تولید، فروش و صادرات بهتری داشته باشیم و با تکیه بر عوامل مثبت بنیادی رشدی پایدار را برای بازار سرمایه متصور باشیم.
نائب ‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران هم با بیان اینکه قیمت سهام شرکت‌ها به سطوح ارزنده‌ای رسیده می‌گوید: بازار بعد از رشد چشمگیر اول سال، از مرداد شروع به اصلاح کرده و هم‌اکنون به قیمت‌های خوبی رسیده است. عباس آرگون رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، مهار کرونا و انتخابات پیش رو در کشور را ازجمله عوامل تأثیرگذار بر بورس در سال۱۴۰۰ می‌داند و تأکید می‌کند: شرایط سال۱۴۰۰ سخت‌تر از سال۱۳۹۹ نخواهد بود و بازار به مدار تعادل بازخواهد گشت. در واقع برایند بلندمدت بازار از همه بازارها مناسب‌تر بوده و بازده بیشتری داشته است، اما چون سهامداران هنوز محتاطانه عمل می‌کنند و اعتماد کامل به بازار برنگشته، شرایط پایدار نیست.
او با پیش‌بینی اینکه بورس تا انتخابات ریاست‌جمهوری، افت شدید و رشد چشمگیری را تجربه نخواهد کرد ادامه می‌دهد: بودجه سال1400 به افزایش نقدینگی و رشد تورم در سطوح بالای 20درصد منجر خواهد شد. بنابراین شاخص بورس هم از این رشد تبعیت خواهد کرد.
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره آینده پیش روی شاخص بورس می‌گوید: با وجود اینکه بازار با چالش‌هایی مواجه است، اما انتظار می‌رود با نزدیک شدن به پایان سال و اتمام فروش اوراق بدهی، اوضاع بازار قدری از نظر نقدینگی بهتر شود. در همین حال با شروع بهار1400 مجامع شرکت‌های بورس هم برگزار می‌شود و با تقسیم سود نقدی از سوی شرکت‌ها نقدینگی تازه‌ای وارد بازار خواهدشد.
به‌گفته او، پیش‌بینی آینده بازارسهام در کوتاه‌مدت بسیار سخت و دشوار است، اما به‌نظر می‌رسد می‌توان به یک تعادل میان‌مدت در بازار و حفظ سطوح کنونی شاخص امیدوار بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید