• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126609
+
-

همراه اهالی در آستانه نوروز به دیدار پزشکان و پرستاران بیمارستان لولاگر رفته‌ایم

سالم و پرتوان باشی قهرمان!

سالم و پرتوان باشی قهرمان!

بهاره خسروی

   برای آخرین شماره نشریه محله در این روزهای پایانی سال ۱۳۹۹، اگر قرار است دنبال قهرمانانی باشیم برای عرض خسته نباشید و دست مریزاد، چه قهرمانانی بالاتر از کسانی که در رخت کادر درمان در خط مقدم جنگ با کرونا و در معرض مستقیم بیماری قرار گرفتند و با همه دلهره‌ها همچنان مقاوم ایستاده‌اند. به همین بهانه، همراه جمعی از کاسبان با تهیه تعدادی گلدان برای تقدیر و تشکر از زحمات کادر درمانی بیمارستان لولاگر به پاس زحمات یک‌ساله‌شان راهی قدیمی‌ترین بیمارستان تکه دهم پایتخت شدیم. با آنها درباره روزهای سخت یک سال گذشته و اهمیت حفظ خانه‌نشینی در نوروز گفت‌وگوی عیدانه‌ای انجام دادیم.

ساعت ۱۰:۳۰ صبح، خیابان خوش، بیمارستان لولاگر! به ‌رسم معمول اکثر مراکز درمانی، خودروها تقریباً سه‌پشته مقابل بیمارستان پارک کرده‌اند به ‌نحوی ‌که‌ تردد در عرض خیابان کم‌عرض کار چندان ساده‌ای نیست. قرار ما با کاسبان و اهالی، مقابل بیمارستان بود. به دست گرفتن گلدان‌های رنگی از سوی اهالی، باعث کنجکاوی بسیاری از مراجعه‌کنندگان در حیاط بیمارستان و بسیاری از رهگذران شده بود. از خود می‌پرسیدند داستان از چه قرار است!؟ بازار اظهارنظرها داغ بود. عده‌ای حسابی ذوق‌زده شده بودند و حتی تمایل به مشارکت پیدا کردند تا کنار ما برای کادر پزشکی دست بزنند و از آنها تشکر کنند. جمعی دیگر هنوز این پا آن پا می‌کردند. «سعید خطیبی» یکی از اهالی حاضر در این مراسم، که شش ماه پیش به بیماری «کووید – ۱۹» مبتلا و در بیمارستان لولاگر بستری شده بود، با اشاره به زحمات کادر درمان در روزهای سخت سال گذشته می‌گوید: «بیماری سختی است. با وجود اینکه دیگر هیچ ویروسی در بدنم نیست، اما هنوز عوارض آن در ریه‌هایم باقی مانده است. روزهای سختی داشتیم؛ مشکلات درمانی، نبود دارو و... و. باید از زحمات تیم پزشکی بیمارستان قدردانی کنم. در روزهایی که بستری بودم کادر درمان و مسئولان بیمارستان انصافاً رفتار و برخورد مناسبی داشتند و حسابی هوای همه بیماران کرونایی را داشتند. دلسوزانه در شرایطی که امکان مبتلا شدن به بیماری برای آنها زیاد بود در کنار همه بیماران خدمت می‌کردند. همین موضوع به تسکین درد بیماران کمک می‌کرد.»
لحظه ورود اهالی محل به محوطه حیاط بیمارستان لحظه غافلگیرکننده‌ای بود. اهالی با گلدان‌های گل، در مقابل پزشکان و پرستاران بیمارستان لولاگر، شروع به تشویق کادر پزشکی کردند.

«امیرحسین جعفرقلی» مدیرگروه بخش ICU:
سفر به شهرهای قرمز ممنوع!

کادر درمان با توجه ‌به شرایط‌کاری و ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی بیشتر از بقیه اقشار در معرض آسیب این بیماری ویروسی هستند. دکتر «امیرحسین جعفرقلی» مدیرگروه بخش ICU و بیهوشی بیمارستان لولاگر، یکی از نخستین افرادی است که در میان همکارانش به «کووید ‌ـ ۱۹» مبتلا شد. او تعریف می‌کند: «از اواخر بهمن و اویل اسفندماه سال گذشته به این بیماری مبتلا و دو هفته مجبور به قرنطینه شدم. بالطبع این قرنطینه نگرانی‌هایی همراه داشت؛ اینکه اعضای خانواده به این بیماری مبتلا نشوند. اما خوشبختانه ماجرا به خیر گذشت، هرچند یکسری عوارض ریوی از این بیماری برایم به جا ماند. به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک را به همه توصیه می‌کنم تا با اجرای واکسیناسیون سراسری این بیماری ریشه‌کن شود.»
دکتر جعفرقلی با اشاره به روزهای سخت کادر درمان در این یک سال گذشته تعریف می‌کند: «بخش ICU در بیمارستان لولاگر اواسط سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد و در روزهای نخست فقط تعداد اندکی تخت بیمارستانی داشت. با شیوع بیماری و مراجعه بیماران، کار برای کادر درمان سخت‌تر شد. نبود امکانات و تجهیزات و کمبود نیروی انسانی همه دست‌به دست ‌هم داده بود تا با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شویم. در واقع، فضا بیشتر شبیه جهنمی غیرقابل‌توصیف بود. اما به‌مرور با تغییر مدیریت و توسعه بخش ICU با مشارکت خیران، افزایش تخت‌های بیمارستانی و خریداری دستگاه‌های اکسیژن اوضاع بهتر شد و توانایی پذیرش بیماران افزایش پیدا کرد. در روزهای اوج کرونا حدود ۴۷ تا ۴۸ بیمار را پذیرش می‌کردیم. در ماه‌های مهر، آبان و آذر که روزهای اوج بیماری بود، آمار مرگ‌ومیر بسیار بالا رفت و همین اتفاق کار کادر درمان را سخت‌تر می‌کرد.»
فرارسیدن ایام نوروز و تعطیلات بهترین فرصت برای سفر کردن و لذت بردن از طبیعت زیبای بهاری است، اما با وجود بیماری کرونا این امکان محدودتر می‌شود. دکتر جعفرقلی با تشکر از ابراز احساسات مردم و تبریک سال جدید، می‌گوید: «بیماری کرونا شوخی‌بردار نیست. از طرفی، مردم هم سال سختی را از پشت سر گذاشته‌اند و نیاز به آرامش و تمدد روح و روان دارند. بد نیست قبل از هر چیز حتماً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید و در صورت امکان در خانه بمانید. اما اگر قصد سفر دارید از رفتن به شهرها و مناطق ممنوع قرمز پرهیز و حتماً فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید.»

دکتر «سپیده هراتی» کادر درمان بیمارستان لولاگر:
سلامتی بیماران بهترین هدیه به ماست

در روزهایی که دائم در محاصره خبرهای تلخ «کووید ‌ـ ۱۹» قرار می‌گرفتیم. بهبود بیماران بدحال قوت قلبی برای همه خستگی‌های کادر درمان بود. دکتر «سپیده هراتی» از دیگر اعضای کادر درمان بیمارستان لولاگر، با بیان این مطلب می‌گوید: «زمانی که شیوع کرونا رسماً اعلام شد، مهم‌ترین دغدغه و نگرانی کادر درمانی ناقل شدن و انتقال بیماری به دیگران و خانواده بود. با این نگرانی هر روز در محل کارمان حاضر می‌شدیم و هرچه زمان پیش می‌رفت با بیماران بیشتر وگونه‌های جهش‌یافته‌ بیماری روبه‌رو می‌شدیم. در این روزهای تلخ سعی کردیم در کنار مردم و به‌ویژه بیماران باشیم تا در حد توان از دردها و نگرانی‌های آنها کم شود.»
دکتر هراتی در ادامه از اتفاقات شیرین و ماجرای خوش بیماران کرونایی تعریف می‌کند: «بیماری داشتیم که با حال وخیم و شرایط بد به بیمارستان مراجعه کرد. در واقع امیدی به بهبود و سرپا شدن این بیمار نداشتیم، اما خدا را شکر سلامتی‌اش را به دست آورد و با پای خودش از بیمارستان ترخیص شد. این ماجرای شیرین در خاطر کادر درمان بیمارستان به یادگار ماند.»
این پزشک طب اورژانس با آرزوی روزهای خوش و توأم با سلامت، توصیه می‌کند تا مردم نوروز امسال را هم صبوری کنند و در خانه بمانند، استراحت کنند و دورهمی را ندیده بگیرند.

دکتر «سارا حلاجی» متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان لولاگر:
به عیددیدنی مجازی رضایت دهیم

بیماری ناشناخته «کووید ‌ـ ۱۹» که از گرد راه رسید بی‌امان شروع به تاخت و تاز کرد. در روزهای نخست، حتی کادر درمان هم در سردرگمی عجیبی گرفتار بودند و بالطبع برای مردم عادی این سردرگمی بیشتر بود.
دکتر «سارا حلاجی» متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان لولاگر، با این سخنان سر صحبت را باز می‌کند: «سال سختی را پشت سر گذاشتیم. شاهد مرگ بیماران بودن به فاصله کوتاه، اتفاق ناگواری است. این روند به روح و روان لطمه می‌زند. به عشق خدمت به مردم سعی کردیم در این شرایط کنار آنها باشیم؛ مردمی که در روزهای نخست شیوع بیماری حسابی سردرگم و نگران از آینده بودند. تا پزشکی را می‌دیدند، درباره بیماری و علائم آن می‌پرسیدند. بعضی‌ها حتی به بیماری مبتلا شده بودند و خبر نداشتند و با بیان اینکه یک سرماخوردگی ساده گرفته‌ایم یا چند روز آبریزش بینی داشته‌ایم به ما مراجعه می‌کردند. در مجموع بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» از پیچیده‌ترین بیماری‌های ویروسی قرن حاضر است که عوارض سختی را بر جسم و روح بیماران بر جای می‌گذارد. حتماً باید استفاده کردن از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود.»
دکتر حلاجی برای نوروز امسال عید دیدنی مجازی را پیشنهاد می‌دهد و در این‌باره می‌گوید: «همه یک سال صبوری و تحمل کردیم. بسیاری از فعالیت‌ها محدود شد. بیایید نوروز امسال را هم به دید و بازدیدهای مجازی رضایت دهیم تا شاهد مرگ و جدایی از عزیزانمان نباشیم.»

«آرزو معینی» سوپروایزر بخش عفونی بیمارستان لولاگر:
اگر رعایت کنیم، خبرهای تلخ کمتر می‌شود

یکی از سخت‌ترین کارهای کادر درمان پوشیدن لباس‌های سنگین حفاظتی در بخش بیماران کرونایی به‌ویژه در تابستان بود. «آرزو معینی» سوپروایزر بخش عفونی بیمارستان لولاگر، این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «استرس مبتلا شدن به بیماری در میان بچه‌های کادر درمان به‌ مراتب بالاتر از بقیه اقشار است. چون تماس ما با بیماران بیشتر است. ساعات طولانی سر کار هستیم و باید لباس‌های سنگین حفاظتی بر تن کنیم و ماسک بزنیم. پوشیدن این لباس‌ها در گرمای فصل تابستان کار چندان راحتی نیست. خوردن غذا و حتی یک لیوان آب از پشت این ماسک‌ها برای کادر درمان واقعاً سخت است. گاهی اوقات ساعت‌ها گرسنه و تشنه می‌مانیم. سخت‌ترین بخش پوشیدن لباس‌های مخصوص در زمان وضو گرفتن و نماز خواندن است. ترس این هم هست که در محیط بیمارستان با در آوردن لباس‌ها به بیماری مبتلا نشویم. کار در این شرایط با این همه نگرانی و استرس یکی از مشکلات مهم کادر درمان در این روزهای کرونایی است.»
به گفته معینی، از ۳۸۰ کارکنان بیمارستان تقریباً ۱۰۱ ‌ـ ۱۰۲ نفر به بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» مبتلا شده‌اند که خوشبختانه با سپری کردن دوران قرنطینه توانستند این بیماری منحوس را شکست دهند. او توضیح می‌دهد: «در دوران پیک کرونا کار کادر درمان بسیار سخت بود. آمار فزاینده مرگ‌ومیر در کنار کمبود نیروی انسانی حسابی همه را خسته کرده بود. اما با اجرای قانون محدودیت‌های‌ تردد و رعایت پروتکل‌ها خوشبختانه اوضاع کمی بهتر شد. میزان مبتلایان کاهش پیدا کرد. اگر روند در نوروز پیش رو هم رعایت شود، شنیدن خبرهای تلخ کمتر می‌شود و مردم می‌توانند نوروز شادی را در کنار عزیزانشان داشته باشند. در غیراین صورت، باز هم به روزهای پیک کرونا می‌رسیم و ماجرا تلخ‌تر از گذشته می‌شود. نوروز امسال را هم نیازمند صبوری و رعایت فاصله‌های اجتماعی از سوی مردم هستیم.»

«سیده طاهره قاسمی‌نژاد» پرستار بیمارستان لولاگر:
نوروز امسال را هم صبوری کنید

مواجه شدن با خانواده، دوستان و آشنایان بعد از ساعت‌کاری یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کادر درمان در طول سال گذشته بود. «سیده طاهره قاسمی‌نژاد» که ۱۵ سال است پرستار بیمارستان لولاگر است با اشاره به این نکته از روزهای بیماری‌اش و دوری از فرزند می‌گوید: «همیشه نگرانی انتقال بیماری به عزیزانمان را داریم و اینکه ناقل نباشیم تا باعث عذاب عزیزانمان شویم. خود من وقتی مبتلا شدم چیزی بیشتر از دوری فرزند در دوران قرنطینه نگرانم می‌کرد؛ اینکه باعث مبتلا شدن او و سایر اعضای خانواده شوم. البته این نگرانی تقریباً درد مشترک همه کادر پزشکی در این روزهای سخت است.»
به گفته قاسمی‌نژاد، کادر درمان از نزدیک شاهد درد و رنج بیماران و مرگ آنها بوده‌اند و روزهای تلخی را تجربه کرده‌اند. او در ادامه می‌گوید: «از دست ‌رفتن بیماران برای کادر درمان سخت و ناراحت‌کننده است. اینکه بیماری را ویزیت می‌کردیم و به فاصله چند ساعت فوت می‌کرد برای ما غم‌انگیز بود. اینکه هر روز در فضایی‌باشی که عده زیادی جانشان را از دست می‌دهند ناراحت‌کننده است. اما مزد خستگی‌های ما، بهبودی بیماران و ترخیص آنها از بیمارستان است. وقتی پیگیر روند درمانی و احوال آنها پس از ترخیص می‌شدیم و می‌فهمیدیم که حال مساعدی دارند، این خبر همه غم‌ها را با خود می‌شست و می‌برد. در واقع کرونا با همه تلخی‌ها درس شیرین همدلی را هم داشت.»
این پرستار باسابقه بیمارستان لولاگر با تشکر از هدایایی که اهالی به پاس قدردانی به بیمارستان آورده‌اند، خانه‌نشینی را به شهروندان در نوروز ۱۴۰۰ توصیه می‌کند: «سال سختی را پشت سر گذاشتیم. اما برای دورهمی‌ها و سفر رفتن امسال را هم باید صبر کنیم. چون برای مصونیت از بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» باید ۷۰‌درصد جمعیت واکسینه شوند و هنوز این اتفاق نیفتاده است. شهروندان اگر نوروز امسال را هم صبوری کنند و در خانه بمانند، کمک بزرگی به قطع زنجیره بیماری می‌کنند.»

«علیرضا عبدی» مسئول روابط‌عمومی بیمارستان لولاگر:
با بی‌احتیاطی، شیرینی عید را به کام خانواده تلخ نکنید

کارکنان اداری مراکز درمانی هم در کنار پزشکان و پرستاران با سختی‌های مواجه شدن مستقیم با بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» درگیرند. «علیرضا عبدی» مسئول روابط‌عمومی و کارشناس بهبود کیفیت بیمارستان لولاگر، با ذکر این نکته می‌کند: «صادقانه بگویم؛ ترس از بیماری و مبتلا شدن به آن در بین همه کارکنان درمانی وجود دارد. ترس اینکه ناخواسته به بیماری مبتلا شویم و به دیگران انتقالش دهیم همیشه همراه ماست. برای مثال، تا مدت‌ها به خاطر حفظ سلامتی پدر و مادرم جرئت نزدیک شدن به خانه آنها را نداشتم. بسیاری از همکاران ما پدر و مادر سالخورده یا بیمار دارند. حتی بیمار زمینه‌ای در خانواده دارند. با این اوصاف مانند سربازان گمنام در خط مقدم جنگ با کرونا حضور دارند و مشغول فعالیت هستند.» عبدی از مردم دعوت می‌کند که در تعطیلات نوروز، قبل از هر چیز برای حفظ سلامتی خودشان و بعد به احترام تمام زحمت‌های کادر درمان در خانه بمانند: «در این روزهای سخت با کمبود نیروی انسانی مواجهیم. با یک بی‌احتیاطی، شیرینی عیدهای سال‌های بعد را به کام خانواده تلخ نکنید. با در خانه ماندن به کادر درمان عیدی بدهید.»

«مهدی کوچک‌زاده»، مدیر بیمارستان لولاگر:
به تبریک تلفنی اکتفا کنید

بیماری کرونا که شیوع پیدا کرد، بسیاری از کسب‌وکارها صدمه دید. مردم از ترس جان کمتر به بیمارستان مراجعه کردند. بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی پر شد. «مهدی کوچک‌زاده» مدیر بیمارستان لولاگر، با یادی از روزهای رفته و چنین مشکلاتی می‌گوید: «کرونا آسیب‌های زیادی به اقتصاد خانواده‌ها وارد کرد. پس بهتر است با قطع زنجیره این بیماری به بازگشت دوباره به زندگی کمک کنیم. همکاران ما ساعت‌های زیادی دور از خانواده برای کار مضاعف مجبور بودند در بیمارستان کنار بیماران باشند. برای احترام به آنها و فرصت استراحت و تجدید قوای این عزیزان هم که شده با رعایت فاصله‌های اجتماعی سعی کنید نوروز امسال را هم مجازی برگزار کنید. به تبریک تلفنی اکتفا کنید تا سال بعد عید را در کنار هم جشن بگیریم.»

«زهره تنباکوکار» پرستار قدیمی بیمارستان لولاگر:
دیدار نوروزی در فضای باز باشد

بر اساس تحقیقات انجام شده، «کووید – ۱۹» در فضای بسته سرعت انتشار بیشتری دارد. دیدارهای عیدانه می‌تواند در بوستان‌ها و فضای باز انجام شود، آن هم با رعایت فاصله‌گذاری. «زهره تنباکوکار» پرستار قدیمی بیمارستان لولاگر، بااشاره به این موضوع می‌گوید: «سال گذشته روزهای سختی را تحمل کردیم. اما خوشبختانه در این روزها میزان مبتلایان کاهش پیدا کرده است. البته این اتفاق زمانی بادوام می‌ماند که پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم رعایت شود تا دوباره درگیر پیک چهارم کرونا نشویم. اگر قرار به دیدار و صله رحم است حتی‌المقدور مجازی باشد یا اینکه در فضای باز باغ و بوستان با رعایت فاصله‌های اجتماعی برگزار شود. اگر وارد جمعی حتی با تعداد محدود هم می‌شوید، از تست منفی و سلامتی همه اعضا مطمئن باشید تا نوروز سلامت و شادی را در کنار عزیزان تجربه کنید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید