• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 20 اسفند 1399
کد مطلب : 126409
+
-

آخر هفته سرد و بارانی

بارش باران، برف، کاهش دما و وزش باد بر اثر ورود و فعالیت 2سامانه‌ بارشی، آخر هفته بارانی و سرد را برای بسیاری از استان‌ها رقم خواهد زد. به گزارش همشهری، با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی که از روز پنجشنبه آغاز و تا روز شنبه ادامه دارد در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، شمال کردستان، شمال همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، غرب مازندران و خراسان شمالی بارش باران و در ارتفاعات، بارش برف پیش‌بینی می‌شود. از روز جمعه هم این سامانه بارشی با تداوم فعالیت در استان‌های کرمانشاه، نیمه ایلام، لرستان، مرکزی، البرز، تهران، سمنان، قزوین، قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گیلان، گلستان، بارش برف و باران را به همراه خواهد داشت. همچنین از روز شنبه هم مازندران، گلستان، گیلان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، کرمان و سمنان بارش‌های پراکنده دارند.
به‌گفته فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی از نظر شرایط دمایی هم از روز پنجشنبه تا روز شنبه در بیشتر مناطق کشور به‌ویژه نیمه‌شمالی کاهش محسوس دما بین 8تا 12درجه سانتی‌گراد خواهد بود که در کنار سردتر شدن هوا و وزش باد شدید، باران و برف و کولاک برف از مخاطرات جوی در این بازه زمانی است که موجب اختلال در تردد بین شهری و محورهای مواصلاتی و گردنه‌ها خواهد شد.
در شمال‌شرق کشور هم اختلال در تردد، وقوع رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها، کولاک در گردنه‌های برفگیر، تأخیر در پروازها، خسارت به گلخانه‌ها و احتمال شکست درختان دور از انتظار نیست. در شمالغرب کشور نیز شهرهای منطقه آذربایجان به‌ویژه نواحی شمالی تحت‌تأثیر بارش برف و باران خواهند بود. وزش باد شدید با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت در آذربایجان‌غربی، لغزندگی و اختلال در تردد جاده‌ای و مسدود شدن برخی راه‌های روستایی در آذربایجان‌شرقی و بارش برف و یخبندان به‌ویژه در نواحی کوهستانی اردبیل هم پیش‌بینی می‌شود. درباره وضعیت جوی حاکم بر مناطق شمالی کشور هم احمد اسدی، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران از بارش‌های پراکنده در روز پنجشنبه خبر داد و گفت: از پایان هفته با نفوذ سامانه سرد، بارش‌ها تشدید می‌شود که در مناطق سردسیر کوهستانی و ارتفاعات به‌صورت برف و باران است اما مقدار آنها چندان قابل ملاحظه نیست.

هوای پاک تهران
هواشناسی استان تهران هم از کاهش ۷ درجه‌ای دمای هوا در تهران در روزهای پایانی هفته خبر داد و اعلام کرد: بیشینه و کمینه دمای هوای پایتخت در روزهای چهارشنبه ۱۷ و ۷، پنجشنبه ۱۵ و ۵ و جمعه ۱۲ و منفی یک درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود. همچنین جابه‌جایی ممتد توده‌های هوا تا روز جمعه، موجب وزش باد، جلوگیری از افزایش آلاینده‌های جوی و برقراری وضعیت سالم حتی پاک در تهران و حومه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید