• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 20 اسفند 1399
کد مطلب : 126411
+
-

بلاتکلیفی در نجات جنگل حرا در بوشهر

محیط‌زیست: پروژه مرکز تکثیر میگو برای نجات جنگل‌های حرا در بوشهر متوقف شده است / فعالان مردمی: فعالیت شبانه برای احداث مرکز پرورش میگو در دیر بوشهر ادامه دارد

زیست‌بوم
بلاتکلیفی در نجات جنگل حرا در بوشهر

زهرا رفیعی- خبرنگار

 جلوگیری از راه‌اندازی مرکز تکثیر میگو در یکی از حساس‌ترین زیستگاه‌های ساحلی کشور نیازمند ورود مجلس و قوه قضاییه است. در هفته‌های اخیر نمایندگانی از مجلس به منطقه رفته و به اعتراض اهالی شهرستان دیر درخصوص راه‌اندازی مرکز تکثیر میگو رسیدگی کرده‌اند و پروژه به‌صورت ظاهری متوقف شده است. اما فعالان محیط‌زیست از قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهند که این پروژه را برای نجات جنگل‌های حرا متوقف کنند و مانع از ادامه عملیات عمرانی شبانه این پروژه شوند. به گزارش همشهری، زمین کارگاه تکثیر میگو در محدوده جزر و مدی واقع شده ‌و ‌هنگام مد کامل به زیر آب فرو می‌رود که از نظر قانونی واگذاری آن مطلقا ممنوع است. این پهنه به‌دلیل مجاورت با رودخانه فصلی که هر‌از‌گاهی سیلابی می‌شود، تحت‌تأثیر رواناب‌های مناطق بالادست قرار می‌گیرد و هرگونه جاده‌کشی و تقسیم این محدوده، بر سیلاب ورودی از بالادست و همچنین درختان حرای منطقه، اثرات سوء خواهد داشت. اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر در چند مرحله به لحاظ عدم‌رعایت فاصله و نزدیکی مرکز تکثیر میگو به خور و جنگل‌های حرا با استقرار این سایت مخالفت کرد، ولی با ورود این موضوع به کمیته تسهیل و رفع موانع تولید استانداری بوشهر، نظر کارشناسان نادیده گرفته شد.
احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اشاره به اینکه برای صدور مجوز در مناطق آزاد، باید از دستگاه‌های مختلف استعلام گرفته شود، پیش‌تر به همشهری گفته بود، در مورد پرورش میگو در محدوده خور بردستان و جنگل حرای واقع‌شده در آن، استعلام‌ها در سال‌95 گرفته شده بود و ادارات مربوطه رأی به بیرون‌بودن این سایت از حریم حرا داده بودند، ولی بعد از صدور مجوزها نظرات کارشناسی جدیدی به‌دست آمد. مدیرکل محیط‌زیست استان به موضوع ورود پیدا کرد و توانست 4هکتار زمین سایت را به 2هکتار کاهش دهد و قطعه زمین کارگاه را نسبت به ساحل عمودی کرد تا بیشترین فاصله را با جنگل‌های حرا داشته باشد که این فاصله حدود 150متر است. وی پس از بازدید از مرکز تکثیر میگو در دیر بوشهر به همشهری گفت: همان 2هکتار واگذار‌شده هم می‌تواند در محدوده حریم و بستر جنگل حرا باشد. آثار جزر و مدی وجود دارد. در جلسه شورای تامین موضوع دوباره مطرح شد، از سازمان جنگل‌ها خواسته‌ایم از مرکز موضوع را پیگیری کند و فعلا خاکریزی با دستور فرماندار و شورای تامین متوقف شده است‌ تا رسیدگی دقیقی در مورد حریم صورت بگیرد. البته مباحث حقوقی نیز وجود دارد و درصورتی که دستور به جابه‌جایی داده شود، باید ضرر و زیان‌ها پرداخت شود.
خور بردستان و جنگل حرای واقع‌شده در این منطقه در سال‌۱۳۹۸ به‌عنوان تالاب ملی در فهرست تالاب‌های ذیل تبصره ماده‌ یک قانون حفاظت، احیا‌ و مدیریت تالاب‌های کشور در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور ثبت شده است. جنگل‌های حرا (مانگرو) در پشتیبانی چرخه مواد مغذی موجود در آب، تولید اکسیژن، وابستگی گونه‌هایی از ماهیان و میگوها به این درختان، تصفیه آلاینده‌های دریایی و پیشگیری از اسیدی‌شدن آب‌ نقش مهمی دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید