• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12606
+
-

سرمایه‌های خانگی در راه پیش‌خرید سکه

گزارش میدانی همشهری از کم و کیف استقبال شهروندان از طرح پیش‌فروش سکه‌های طلا در شعب منتخب بانک ملی

سرمایه‌های خانگی در راه پیش‌خرید سکه

شعب منتخب بانک ملی در سراسر ایران شاهد ترافیک مراجعه‌کنندگان است . پس از اعلام سیاست جدید ارزی و البته ریالی بانک مرکزی برای سامان دادن به بازار ارز و سکه، مراجعه برای پیش‌خرید سکه‌های طلا از یک سو و همچنین گرفتن ارز مسافرتی از سوی دیگر حجم بالایی از فعالیت بانکی شعب بانک ملی را به‌خود اختصاص داده است، یکی 5سکه پیش‌خرید می‌کند، دیگری 10یا 20سکه و هستند معدود افرادی که حتی برای پیش‌خرید بیش از 1000سکه هم اقدام کرده‌اند. مراجعه خبرنگار همشهری به برخی شعب بانک ملی ایران در تهران ازجمله شعبه میرداماد تهران نشان از استقبال مردم از طرح پیش‌فروش سکه با سررسید‌های مختلف دارد و افرادی که اقدام به پیش‌خرید می‌کردند، بر این نظر بودند که نرخ تعیین شده برای ارزش هر سکه مقرون به صرفه بوده و حتی پیش‌بینی می‌کردند که سود ناشی از پیش‌خرید سکه از نرخ سود سپرده‌های بانکی بیشتر باشد.

تلاش همشهری برای اخذ آمار پیش‌فروش سکه از بانک مرکزی و بانک ملی ناکام ماند.

نهاد سیاستگذار بازار پول حاضر به اعلام آمارهای جدید نشد اما آخرین آمار که مربوط به هفته گذشته و طرح پیش‌فروش 6‌ماهه و یکساله است که نشان می‌دهد تا 19فروردین یک میلیون و 200هزار قطعه سکه فروخته شده که ارزش آن 2هزار و 770میلیارد تومان برآورده شده است.



اول احراز هویت، بعد پیش‌فروش

مراجعه‌کنندگان برای پیش‌خرید سکه‌های طلا، ابتدا پس از تکمیل فرم مخصوصی با ارائه کارت ملی و کارمزد 600تومانی احراز هویت می‌شوند و پس از تأیید هویت‌شان، فرم نهایی را از اداره سپرده شعب بانک ملی دریافت و به باجه مراجعه می‌کنند و پس از انتقال وجه سکه‌های پیش‌خرید شده، برای دریافت سند دوباره به اداره سپرده ارجاع داده می‌شوند. فرایندی که بین 30تا 60دقیقه زمان می‌برد و در این میان کارمندان بانک ملی پاسخگوی سؤالات مراجعه‌کنندگان و راهنمای آنها هستند.

یکی از مدیران شعبه بانک ملی روند استقبال مردم را از طرح پیش‌فروش سکه با سررسیدهای یک، 3، 6، 9، 12، 18و 24ماهه رو به افزایش توصیف می‌کند و می‌گوید: عمده کسانی که به پیش خرید سکه با سررسید کوتاه‌مدت 3تا 6ماهه اقدام می‌کنند، هدف‌شان بیشتر سود بردن از فروش سکه‌ها در سررسید است و کسانی که بازه زمانی بیشتری را انتخاب می‌کنند، بیشتر دارای انگیزه سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند.


چرا سکه پیش‌خرید می‌کنید؟

مرد میانسالی هدف از اقدام به پیش‌خرید سکه را شوخی یا جدی، تعهدش برای پرداخت مهریه عنوان می‌کند و می‌گوید: پس از التهاب در بازار سکه در هفته‌های اخیر در پرداخت مهریه دچار مشکل شده بودم و تصمیم گرفتم که 100سکه با سررسید 3ماهه با قیمت 15میلیون 400هزار ریال پیش‌خرید کنم. خانم جوانی هم هدف‌اش را از تصمیم‌گیری برای پیش‌خرید سکه اطمینان از افزایش قیمت در ماه‌های آینده اعلام و می‌گوید: بعید می‌دانم که نرخ سکه در بازار آزاد کاهش یابد و حساب کردم سود سرمایه‌گذاری در پیش‌خرید سکه با سررسید 2ساله با قیمت 11میلیون و 600هزار تومان بیشتر از سود سپرده بانکی است و به همین دلیل سپرده‌ام را به پیش‌خرید سکه تبدیل کرده‌ام.

مرد دیگری پس از تمام شدن مراحل ثبت‌نام و به هنگام خروج از شعبه بانک می‌گوید: مقداری پول نزد یکی از مؤسسات اعتباری سپرده‌گذاری کرده بودم که با هزار دردسر توانستم آن را پس بگیرم و ابتدا تصمیم داشتم مقداری ارز بخرم، ولی ترجیح دادم فعلا سکه با سررسید یک‌ماهه بخرم تا ببینم سرنوشت برجام چه می‌شود مرد میانسالی در این هنگام وارد بحث شده و می‌گوید: گذشته از برجام، همین الان سکه در بازار آزاد یک میلیون 800هزار تومان است و هرجور حساب کنید، پیش‌خرید سکه مطمئن‌تر است؛ چرا که خرید و فروش ارز خطرناک است و می‌گویند خرید و فروش ارز قاچاق است.

خانمی که خود را کارمند یکی از شرکت‌های دولتی معرفی می‌کند، پس از دریافت فرم تعهدنامه و درخواست پیش‌خرید مسکوک طلا و دریافت کارت سکه طلا می‌گوید: 10هزار دلار داشتم که به قیمت هر دلار 5350تومان فروخته‌ام و هنوز تردید دارم که سپرده بخرم یا نه و اگر بانک قبول کند، سپرده با نرخ سود 20درصد بدهد، سکه نمی‌خرم. خانمی که به پیش‌خرید 100سکه با سررسید یکساله به قیمت هر سکه 13میلیون و 500هزار ریال اقدام کرده بود، به خبرنگار همشهری می‌گوید: بخشی از سپرده 300میلیون تومانی‌ام را تبدیل به سکه کرده‌ام و امیدوارم که سود خوبی نصیبم شود.

وی می‌افزاید: هنوز نمی‌دانم پس از یک سال 100سکه را به من تحویل می‌دهند یا اینکه معادل ریالی آن را محاسبه و به‌حساب بانکی‌ام واریز می‌کنند. مرد جوان دیگری  که در حال تکمیل کردن فرم پیش‌فروش سکه برای خرید سکه است، یادآوری می‌کند: مقداری پس‌انداز داشتم که آن را تبدیل به دلار کرده بودم که چند روز پیش دلارها را فروختم و امروز تصمیم گرفتم به جای آن سکه بخرم. او در پاسخ به این سؤال که چرا به پیش‌خرید سکه با سررسید یکماهه اقدام می‌کند و بازده زمانی بیشتری را انتخاب نکرده است، توضیح می‌دهد: منتظر هستم تا ببینم آینده دلار و سکه چه می‌شود و پس از یک‌ماه با فروش سکه‌ها تصمیم خواهم گرفت که پولم را در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کنم که سود بیشتری نصیبم شود. این گزارش می‌افزاید در کمتر از 2ساعت حضور خبرنگار همشهری در شعبه میرداماد بانک ملی حدود 40نفر اقدام به پیش‌خرید سکه کردند و ترکیب فرم‌های درخواست پیش‌خرید هم نشان از تنوع سلیقه‌های سرمایه‌گذاری مردم در سررسید‌های مختلف داشت.



حساب ویژه برای سپرده‌گذاران سکه

به گزارش همشهری، عرضه سکه در شعب منتخب بانک ملی ایران و با سررسیدهای متفاوت انجام می‌پذیرد که امکان ودیعه و نگهداری سکه‌های خریداری شده پس از سررسید (موعدتحویل) به‌صورت امانت نزد بانک ملی ایران درصورت توافق بانک و خریدار نیز فراهم شده است. همچنین قرار است به‌زودی امکان جا به جایی و تبادل سکه‌های خریداری شده از طریق کارت سکه تحویل شده به متقاضیان به‌صورت الکترونیک و از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک نیز ممکن شود تا خطرات ناشی از جا به جایی و نگهداری سکه نزد متقاضیان کاهش یابد.

براساس بند مندرج در دستورالعمل پیش فروش سکه، بانک مرکزی مهلت 6ماهه‌ای را پس از تاریخ سررسید به‌منظور دریافت سکه برای ثبت‌نام‌کننده پیش خرید قطعی درنظر گرفته است و اگر فرد خریدار در این تاریخ و مهلت تعیین شده از سررسید مراجعه نکند، بانک ملی یا بانک مرکزی تعهدی نسبت به تحویل سکه ندارند و تنها اصل پول به آنها برگشت داده می‌شود.



حمایت از ارز تک‌نرخی

کورش پرویزیان، رئیس کمیسیون بازار،پول و سرمایه اتاق ایران  و  رئیس کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی  هم دیروز در نشستی با خبرنگاران از سیاست‌های ارزی جدید دولت و بانک مرکزی حمایت و با تأکید بر حمایت از کالا و تولید ایرانی از طریق توسعه کارت‌های اعتباری به مصرف‌کنندگان تأکید کرد: باید از تصمیم ارزی اخیر بانک مرکزی حمایت شود و تمامی این تصمیم‌گیری‌ها در سطح ملی اتخاذ شده و باید در شرایط فعلی به آن توجه شود. وی تصریح کرد: برای اجرای این تصمیم و مدل، کمبودها و اشکال‌هایی وجود دارد که باید اعلام و اصلاح شود زیرا بانک مرکزی ماموریت حفظ ثبات اقتصادی کشور را برعهده دارد.وی افزود: درباره بحث واردات و صادرات نیز منعی وجود ندارد و باید همانطور که درباره دارو با استفاده از نظر فعالان حوزه تصمیم‌گیری خوبی صورت گرفت، درباره سایر بخش‌ها نیز تصمیم‌گیری شود البته درباره واردات و صادرات منعی وجود ندارد به‌عنوان مثال درباره دارو روش خوبی برگزیده شد و برای نیازهای خدماتی مثل بیماران، دانشجویان و... نیز پیشنهادهایی ارائه شد، خوشبختانه فضا برای پذیرش این نظرات وجود دارد. رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، درباره حساب سپرده‌های ارزی، گفت: از سوی دولت و بانک‌ مرکزی ‌اطمینان لازم برای سپرده‌های ارزی ایجاد شده است. رئیس‌کانون بانک‌های خصوصی ایران همچنین اعلام کرد: با تصمیم بانک‌مرکزی برای فروش گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصدی در سال گذشته حدود ۲۳۵ هزار میلیارد تومان از منابعی که بانک‌ها در قالب کوتاه تا بلندمدت سپرده کرده‌بودند به گواهی سپرده یکساله جدید تبدیل شده‌است. وی با اشاره به افزایش قیمت تمام‌شده منابع بانکی با این تغییر در ترکیب پس‌اندازهای بانکی، افزود: بانک‌مرکزی وعده داده این هزینه را جبران کند و ما منتظریم بانک‌مرکزی سازوکار عمل به این وعده را اعلام کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید