• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 26 آذر 1396
کد مطلب : 1259
+
-

مرمت اضطراری چغازنبیل آغاز شد

چغازنبیل
مرمت اضطراری چغازنبیل آغاز شد

کارگاه مرمت میراث جهانی چغازنبیل،  فاز تازه‌ای از اقدامات حفاظتی و مرمتی را در بنای ۳۵۰۰ساله چغازنبیل آغاز کرد.

به گزارش معاونت میراث فرهنگی،  مرمت اضطراری زیگورات چغازنبیل در نخستین مرحله در دستور کار قرار گرفت و در این فاز قرار است براساس بررسی‌های آسیب‌شناسی در محوطه میراث جهانی چغازنبیل مرمت زیگورات نیز انجام شود. پاکسازی ناودان‌ها و تجدید اندود قله بنای زیگورات برای هدایت صحیح آب و نزولات جوی به سطوح پایین‌تر نخستین اولویت‌ها در مرمت زیگورات چغازنبیل است.

عاطفه رشنو، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل گفت: این عملیات براساس مطالعات آزمایشگاهی درباره مصالح اصیل زیگورات چغازنبیل اجرایی شده است. وی افزود: با توجه به قدمت و ماهیت خشتی-آجری ساختارهای معماری و باستان‌شناختی در محوطه تاریخی چغازنبیل و شدت بارش‌های زمستانی در خوزستان به‌عنوان اصلی‌ترین تهدید در بناهای خشتی - آجری با قدمت چندهزار سال،  ضرورت پایش و رسیدگی دائم به آثار این محوطه تاریخی دوچندان شد.

به گفته رشنو،  مرمت بخش‌های آسیب‌دیده در معابد، ساختمان آرامگاه، کاخ شماره ۲ و ۳ و سازه‌ دفع آب،  ازجمله اقداماتی است که در این مرحله از مرمت اضطراری در محوطه میراث جهانی چغازنبیل انجام می‌شود.

معبد و محوطه تاریخی چغازنبیل،  بقایای شهری مقدس از دوران عیلام میانه هستند که در قرن ۱۳ پیش از میلاد با نام دوراونتاش در شمال خوزستان رونق داشت. بنای زیگورات چغازنبیل پس از کشف در اوایل قرن حاضر خورشیدی،  در سال ۱۳۵۸ به‌عنوان نخستین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و اکنون پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه از آن حفاظت می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید