• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12587
+
-

شهر در رسانه‌ها

نجفی اهل هیاهو نبود

روزنامه «همدلی» یادداشتی با عنوان «56روز با دکتر نجفی» را به قلم ولی‌الله شجاع پوریان، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران منتشر کرده است؛. نویسنده از 56روز تجربه همکاری مستقیم خود با نجفی، شهردار مستعفی تهران نوشته و برخی مولفه‌ها و رویکردهای مدیریتی نجفی را یادآور شده است: «مهم‌ترین ویژگی نجفی اعتقاد به برنامه‌محوری و دانش‌بنیانی و توجه به اصول و قواعد علم مدیریت و رویکردهای استراتژیک در تصمیم‌گیری‌ها بوده است. دکتر نجفی همچنان که انتظار‌ می‌رفت اهل هیاهو و رفتارهای نمایشی نبود، او تلاش‌ می‌کرد با تکیه بر قواعد علمی و کارشناسی و بهره‌گیری از خرد جمعی بهترین تصمیمات را برای شهر اتخاذ کند.» شجاع‌پوریان همچنین نوشته: «نجفی را بسیاری به نهادمند بودن‌ می‌شناسند، او در همین مدت کوتاه نیز تأکید بر اصلاح ساختارها و رفرم در تشکیلات شهرداری داشت و به موازات فعالیت‌های روزانه از اصلاح ساختارها و زیرساختارها غفلت نمی‌ورزید.»

3توصیه برای انتخاب شهردار

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم حسین مرعشی، توصیه‌هایی را برای انتخاب شهردار تهران مطرح کرده است؛ نخستین توصیه این است که «انتخاب شهردار، نباید بهانه‌ای برای زنده‌شدن مناقشه‌های قدیمی باشد بلکه باید طوری عمل کنیم که روابطمان با سایر نهادهای حکومتی بهبود پیدا کند.» دومین ضرورت مورد اشاره نویسنده این است که «دوستان ما باید کسی را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کنند که جسارت، توان و قابلیت اجرای وظایفی که بر عهده‌اش گذاشته می‌شود داشته باشد و باید از توانایی‌های مدیریتی خوبی هم برخوردار باشد.» سومین مسئله مورد اشاره خوشنامی شهردار منتخب است: «باید فردی به‌عنوان شهردار جدید انتخاب شود که به پاکدستی و شفافیت مالی معروف باشد و این خصوصیاتش برای همه مسجل شده باشد. در غیراین صورت بعید است که فرد منتخب بتواند چنان که باید و شاید آنچه در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده را جبران کند.»

تهران از مزایای پایتخت‌بودن محروم است

روزنامه «آرمان» در مطلبی نوشته که «تهران هزینه پایتخت‌بودن را پرداخت می‌کند، اما از مزایای آن محروم است.» یک نماینده مجلس به آرمان گفته که مردم تهران مطابق با هزینه‌های پرداختی خدمات دریافت نمی‌کنند. پروانه سلحشوری به مدیران شهری پیشنهاد کرده که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری وضعیت مردم تهران را بررسی کنند که آیا توانایی پرداخت هزینه‌های گران‌تر را برای دریافت امکانات بیشتر دارند یا خیر؟ به‌گفته سلحشوری، تا وقتی که دولتمردان در سطح دولت و مدیران شهری چشمشان به جیب مردم است، نمی‌توان کاری از پیش برد، چون براساس آمارها 30‌درصد از مردم کشور در فقر مطلق زندگی می‌کنند و هم‌اکنون مردم متحمل فشارهای اقتصادی فراوان هستند. او بر این باور است که اگر مدیران در مقابل خرج‌های غیرضروری بتوانند مقابله کنند، طبیعتا می‌توان کلانشهر تهران را مدیریت کرد.

الزامات انتخاب شهردار تهران

روزنامه «ایران» یادداشتی از پروانه مافی، نماینده مجلس درباره الزامات انتخاب شهردار تهران منتشر کرده که در آن آمده است: «قطعا برخی معیارها برای انتخاب شهردار ثابت است و برخی معیارها حسب شرایط و اقتضائات تغییر می‌کند. مثلا اینکه شهردار باید سابقه اجرایی قوی با تأکید بر فعالیت در امور شهری داشته باشد یا اینکه نیاز به تخصص کافی در مدیریت امور چند کارکردی و پیچیده مانند شهرداری داشته باشد، معیارهایی ثابتند. اما معیارهایی ازجمله که شهردار لزوما باید فرد حزبی باشد یا الزاما باید وابستگی او به یک جریان سیاسی اثبات شده باشد، اولویت ندارد و روشن است که شورا گزینه‌ای را که به لحاظ فکری با خود همسو نباشد، انتخاب نخواهد کرد.» به نوشته مافی، توانایی راضی نگه داشتنِ ذینفعان متعدد و متکثر شهری، امروز یک معیار اساسی در انتخاب شهردار تهران است. شهردار آینده تهران باید بتواند با دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای قدرت تعامل داشته باشد.

گریز استارتاپی از ترافیک پایتخت

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی نوشته که «شهروندان تهرانی می‌توانند با استفاده از جایگزین‌کردن ۳۲ مسیر مجازی در 6حوزه خدمات شهری، سرویس دریافت کنند و در عین حال با استفاده از این استارتاپ‌های شهری، حجم سفرهای روزانه غیرضروری خود را کاهش دهند.» بنابر گزارش این روزنامه، هم‌اکنون ۳۲ استارتاپ در حوزه‌های مختلف خدمات شهری فعالیت دارند که به‌دلیل عدم‌آشنایی شهروندان با نوع فعالیت‌ آنها ناشناخته باقی مانده‌اند. این استارتاپ‌ها در 6حوزه مختلف خدمات شهری شامل اجتماعی- حقوقی، حمل‌ونقل و ترافیک، سلامت، خدمات خانگی، مالی-اقتصادی و خانواده فعالیت می‌کنند. استارتاپ‌های طراحی‌شده در این حوزه‌ها می‌توانند شهروندان تهرانی را از سفرهای غیرتفریحی در سطح شهر بی‌‌نیاز سازند و به تبع آن حجم ترافیک روزانه شهری را کاهش دهند. به‌طوری‌که شعار عمده استارتاپ‌های نوپای شکل گرفته در این حوزه جلوگیری از وقت‌کشی متقاضیان خدمت مدنظر و ارائه خدمت در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید