• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 13 اسفند 1399
کد مطلب : 125818
+
-

سرپرست سابق فدراسیون جودو در گفت‌وگو با همشهری: پیش‌بینی خوش‌بینانه رفع تعلیق جودوی ایران است اما ممکن است مدیران جودوی ایران محروم شوند

احتمال رفع تعلیق جودو ومحرومیت میراسماعیلی

احتمال رفع تعلیق جودو ومحرومیت میراسماعیلی

جودوی ایران رفع تعلیق شده است؟ این سؤالی است که بعد از 2 روز هنوز نمی‌شود پاسخ مشخصی برای آن پیدا کرد. آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو که عصر دوشنبه در بیانیه‌ای از رفع تعلیق خبر داده بود، دیروز در دسترس نبود تا ابهامات را برطرف کند. کسانی هم که بیانیه فدراسیون جهانی و بندهای رأی دادگاه CAS را دیده‌اند، برداشتشان متفاوت از چیزی است که میراسماعیلی و فدراسیون می‌گویند.
البته فقط فدراسیون جودو نیست که اصرار دارد CAS به رفع تعلیق رأی داده است. دیروز مهدی علی‌نژاد، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش هم با اطمینان گفت که حکم تعلیق باطل شده است. او تأکید هم کرد تفسیرهای دیگری که از این رأی می‌شود، نادرست است.
محمدرضا عمادی از کارشناسان جودو که قبل از ریاست میراسماعیلی، سرپرستی فدراسیون را هم به‌عهده داشت، می‌گوید استنباط او و بقیه دوستان حقوقی‌اش از رأی CAS و بیانیه فدراسیون جهانی، رفع تعلیق قطعی جودوی ایران نیست. عمادی که وکیل پایه‌ یک دادگستری است، به همشهری می‌گوید:‌«فدراسیون جهانی، جودوی ایران را تعلیق کرد ولی برایش محدوده زمانی مشخص نکرد. دادگاه CAS به این موضوع ایراد گرفت و پرونده را دوباره به فدراسیون جهانی ارجاع داد.» 
به‌نظر می‌رسد فدراسیون ایران همین ارجاع را به‌عنوان رفع تعلیق تفسیر کرده است. عمادی هم تایید می‌کند که فعلا جودوی ایران تعلیق نیست چون: «مهلت دستور موقت قبلی منقضی شده است و با توجه به این که دادگاه CAS رای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی را به دلیل این که تعلیق به مدت نامحدود مورد حکم قرار داده بود، باطل شده است. در این شرایط می‌توانیم بگوییم فدراسیون ایران تعلیق نیست.» در این شرایط  هیچ خطری جودوی ایران را تهدید نمی‌کند؟ عمادی می‌گوید:«فدراسیون جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرده است CAS روز اول مارس2021 پرونده داوری تحت عنوان تعلیق فدراسیون جودوی ایران را به کمیته  انضباطی فدراسیون جهانی برای تصمیمات بعدی محتمل ارجاع داده است. حکم دادگاه  CAS این است که فدراسیون جودوی ایران قوانین و مقررات فدراسیون جهانی را نقض کرده و از این نظر محکوم است. براساس این رای فدراسیون جودوی ایران مستحق اعمال مجازاتی است که کمیته انضباطی فدراسیون جهانی در آینده در مورد آن تصمیم می‌گیرد. بنابراین می‌شود گفت هنوز سایه تعلیق بر عضویت ایران در فدراسیون جهانی برای یک مدت معین وجود دارد. حتی احتمال این هست که فدراسیون جودوی ایران از فدراسیون جهانی اخراج شود یا حکم محرومیت برای مدیر یا مدیرانی از فدراسیون جودوی ایران صادر شود. زیرا بر اساس آیین‌نامه انضباطی فدراسیون جهانی مجازات نقض شدید مقررات توسط یک عضو، تعلیق برای یک مدت معین یا حتی اخراج پیش‌بینی‌شده است.» 
سؤال مهم این است که چه اتفاقی قرار است برای جودوی ایران بیفتد. پیش‌بینی عمادی این است که این بار فدراسیون جهانی درنظر دارد با شخص برخورد کند:« صبوری کنیم تا 10روز آینده همه‌‌چیز مشخص می‌شود. با توجه به 3 خط آخر بیانیه فدراسیون جهانی، احتمالا رأی جدید برای ایران صادر می‌شود. اتفاق خوش‌بینانه این است که جودوی ایران دیگر تعلیق نشود اما با توجه به برخی از عبارات و اشاراتی که در این 3خط آخر می‌بینم، این احتمال وجود دارد رأی دیگری منتظر جودو باشد. این موضوع از محل دقت و تامل دور نیست. دوستان در وزارت ورزش مسائل احساسی را کنار بگذارند و واقعیتی را که هست، بیان کنند. البته اگر کمیته  انضباطی تعلیقی هم برای ایران در نظر بگیرد، مدت زمانی را که فدراسیون در تعلیق بوده حساب می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :