• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 13 اسفند 1399
کد مطلب : 125813
+
-

بار کج به منزل نرسید

محمود فکری 16بازی روی نیمکت استقلال نشست اما هیچ‌گاه نتوانست دل هواداران این تیم را به‌دست بیاورد، از فرهاد مجیدی یا امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی بعدی استقلال نام برده می‌شود

بار کج به منزل نرسید

امیرحسین اعظمی- روزنامه نگار

احتمالا محمود فکری صبح دیروز وقتی قرار بوده برای آخرین بار به ساختمان باشگاه استقلال برود، اتفاقات تلخ 5‌ماه گذشته را در ذهنش مرور کرده و از خودش پرسیده که چه شد با این سرعت به بن‌بست رسید. سؤالی که به سختی بتوان برای آن پاسخ دقیقی پیدا کرد. استقلال بازیکنان شاخصی دارد و بسیاری معتقدند نباید 6امتیاز از پرسپولیس عقب می‌افتاد. نکته مهم‌تر اما شیوه بازی تیم است که هیجان‌انگیز به‌نظر نمی‌رسد و کسی را به آینده امیدوار نمی‌کند. شاید بهتر باشد فکری به جای داستان‌سرایی درباره دست‌های پشت‌پرده و اتاق‌فکرهای نامرئی، دلیل اخراج محترمانه‌اش را لابه‌لای شیوه‌های تمرینی‌اش جست‌وجو کند.
عمر سرمربیگری محمود فکری در استقلال نزدیک به 16‌ماه بود. او دیروز در حالی از سمتش برکنار شد یا آنطور که خودش می‌گوید استعفا داد که در 5بازی آخرش فقط یک پیروزی داشت.
فکری بعد از پایان جلسه با احمد مددی، مدیرعامل استقلال، درحالی‌که قصد سوار شدن به ماشین شخصی‌اش را داشت، در مورد نتیجه جلسه با لبخندی تلخ به خبرنگاران گفت:« ان‌شاءالله برای همه خیر است. من استعفا دادم و همه‌‌چیز تمام شد.» او در مقابل اصرار خبرنگاران که پیرامون جدایی‌اش توضیحات بیشتری بدهد، تنها به گفتن کلمه «مرسی» بسنده کرد و درحالی‌که برای خبرنگاران دست تکان می‌داد، از ساختمان باشگاه استقلال دور شد.
سایت‌های مختلف خبری هم خبر جدایی فکری از استقلال را با عناوینی مثل «اخراج» و «استعفا» پوشش دادند؛ طبیعتا برکناری فکری به واقعیت نزدیک‌تر است. به‌نظر می‌رسد باشگاه استقلال به‌خوبی ماجرای قطع همکاری با فکری را مدیریت کرده است. خبرگزاری فارس خبر داده که فکری در شرایطی که تا فصل آینده با این باشگاه قرارداد داشت حاضر شد تنها تا روزی که در این تیم فعالیت داشته حقوق بگیرد و با دریافت 65درصد قرارداد خود در این فصل، از استقلال جدا شده است. این در حالی است که اگر قرار بود باشگاه او را برکنار کند، مجبور بود تا روزی که روی نیمکت تیم دیگری می‌نشیند، تمام رقم قراردادش را پرداخت کند.
استقلال محمود فکری در 16بازی لیگ‌برتر، 7بازی را برد، 3بار شکست خورد و در 6بازی هم به تساوی رضایت داد.
او که در میان سیلی از گزینه‌های پُر رنگ و لعاب برای هدایت استقلال از استراماچونی گرفته تا الکس نوری به نیمکت آبی‌پوشان رسید، در بسیاری از روزهای نیم فصلی که گذشت، زیر فشار انتقاد هواداران و برخی از پیشکسوتان استقلال بود. در مقطعی کوتاه، تیمش با چند بازی بیشتر از پرسپولیس، حتی صدرنشین هم شد ولی این اتفاق هم هواداران استقلال را راضی نکرد. او که پیش از شروع فصل هم با جنجال از نساجی جدا شد، هیچ‌وقت میان هواداران استقلال مربی محبوبی نبود. منتقدانش بر این عقیده بودند که فوتبال زیبایی به نمایش نمی‌گذارد و در برخورد با بازیکن‌سالاری هم موضع پرقدرتی ندارد.

  فرهاد، امیر یا جواد؟
شنبه آینده استقلال بازی مهمی با فولاد در تهران دارد. فولاد یکی از نزدیک‌ترین رقبای تیم است و مدیران باشگاه می‌دانند برای نتیجه گرفتن در آن بازی و دیگر بازی‌های لیگ، باید به سرعت جانشینی مناسب برای فکری انتخاب کنند.
از فرهاد مجیدی، امیر قلعه‌نویی و جواد نکونام به‌عنوان جدی‌ترین گزینه‌های جانشینی فکری نام برده می‌شود. قلعه‌نویی به‌دلیل نتایج ضعیفی که با گل‌گهر گرفته، طرفداران زیادی در استقلال ندارد. در معادلات آنها، مردی که همین چند هفته پیش در یک بازی خانگی، 5گل از پرسپولیس خورده، گزینه مطلوبی به‌حساب نمی‌آید. او با گل‌گهر قرارداد دارد اما کیست که نداند، گل‌گهر هر اندازه هم که پولدار باشد و به پای خودش و دستیارانش پول بریزد، جذابیتش قابل مقایسه با نیمکت استقلال نیست.
جواد نکونام هم مثل قلعه‌نویی، قرارداد دارد. شواهد می‌گوید برخلاف سیرجانی‌ها که گفته می‌شود دل خوشی از قلعه‌نویی ندارند، بعید است مدیران باشگاه حرفه‌ای فولاد خوزستان به راحتی سرمربی تیمشان را وسط فصل از دست بدهند. او با این تیم نتایج خوبی گرفته و مدعی سهمیه آسیایی و چه بسا قهرمانی در لیگ‌ باشد.
با این شرایط، به‌نظر می‌رسد فرهاد مجیدی شانس بیشتری برای جانشینی فکری دارد. او سال گذشته پس از شکست در فینال حذفی مقابل تراکتور، از استقلال جدا شد. گفته می‌شود در ماه‌های گذشته 2 پیشنهاد جدی از گل‌گهر و ذوب‌آهن داشته اما هر کدام را به دلایلی نپذیرفته است.
یک فرد نزدیک به هیأت‌مدیره استقلال، دیروز به همشهری گفت احمد مددی، مدیرعامل باشگاه مأمور شده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مجیدی، قلعه‌نویی و نکونام مذاکره کند. به‌نظر می‌رسد موضوع مهم در این مذاکرات، پیشنهادهای مالی دوطرف باشد.
به‌گفته این منبع، 2 نفر از اعضای هیأت‌مدیره تمایل زیادی به سرمربیگری فرهاد مجیدی دارند و شانس او بیشتر از دیگر گزینه‌هاست.
با این حال دیروز شایعه شد که به مدیران استقلال توصیه شده که قلعه‌نویی را در اولویت قرار بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید