• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 اسفند 1399
کد مطلب : 125757
+
-

پاشینیان، زیر تیغ استعفا

رویداد
پاشینیان، زیر تیغ استعفا

در ادامه فشارهای معترضان در ارمنستان به نخست‌وزیر برای استعفا، گروهی از آنها یکی از ساختمان‌های دولتی را در مرکز ایروان اشغال کردند.
معترضان پس از حضور چند ساعته در ساختمان دولت که محل استقرار چند وزارتخانه مهم است، این ساختمان را ترک کردند. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند که تنها با استعفای نیکول پاشینیان به اعتراض‌های خود پایان می‌دهند. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه، در بیانیه معترضان آمده است: «خواستیم نشان دهیم که می‌توانیم به هر ساختمانی که بخواهیم وارد شویم.»
موج تازه اعتراض‌ها علیه نخست‌وزیر هفته گذشته و با کاهش شدت سرمای هوا در ارمنستان آغاز شد. تجمع‌کنندگان در پایتخت اقدام نیکول پاشینیان در پذیرش توافق صلح با جمهوری آذربایجان و تخلیه مناطق اطراف ناگورنو-قره‌باغ را خیانت می‌دانند و به همین دلیل خواستار برکناری او هستند. معترضان 3‌ماه قبل نیز در خیابان‌های پایتخت و شهرهای بزرگ دست به تجمع زدند و با نیروهای پلیس درگیر شدند. تعدادی از آنها ساختمان پارلمان را هم تصرف کردند.
بحران سیاسی در ارمنستان به اعتراض‌های خیابانی محدود نبوده است. هفته گذشته، ستاد مشترک ارتش با انتشار بیانیه‌ای که به امضای اونیک گاسپاریان، رئیس ستاد مشترک نیز رسیده بود، خواستار کناره‌گیری پاشینیان از قدرت و استعفای کابینه او شد. ستاد مشترک ارتش ارمنستان، دولت این کشور را ناکارآمد خوانده و تأکید کرده که اشتباهات جدی پاشینیان در سیاست خارجی، ارمنستان را تا مرز فروپاشی پیش برده است.
پاشینیان در واکنش، اونیک گاسپاریان و ارتش را به تلاش برای کودتا متهم کرد و از نظامیان خواست از دخالت در سیاست خودداری کنند. او همچنین از هوادارانش خواست برای مقابله با کودتا، به خیابان بیایند. پاشینیان همچنین فرمان برکناری گاسپاریان را صادر کرد؛ فرمانی که با مخالفت ارمن سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان، روبه‌رو شده است. ارتش در بیانیه خود خواهان استعفا و کناره‌گیری دولت آقای پاشینیان شد. آنها به آنچه اقدام «غیرمسئولانه» آقای پاشینیان در برکناری یک ژنرال ارتش خواندند، اعتراض کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید