• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 اسفند 1399
کد مطلب : 125751
+
-

حزب جمهوریخواه به روایت ترامپ

دونالد ترامپ بعد از هفته‌ها غیبت، در جمع هوادارانش گفت که نمی‌خواهد حزب جدید تاسیس کند و نفوذ خود در حزب را به رخ رقبایش کشید

گزارش
حزب جمهوریخواه به روایت ترامپ

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در نخستین سخنرانی عمومی خود از زمان تحویل کاخ سفید به جو بایدن جانشین دمکرات خود، صراحتا اعلام کرد که نمی‌خواهد حزب جدیدی تاسیس کند و با حمله بی‌پروا به اعضای حزب نشان داد که همچنان می‌خواهد در صحنه باشد و عملا به جای تاسیس حزب جدید، به فکر پاک‌سازی حزب جمهوریخواه به نفع خود است.
ترامپ، در حالی در کنفرانس محافظه‌کاران در اورلاندو در جمع هوادارانش سخنرانی کرد که چند هفته پیش، در آستانه محکوم شدن در دومین استیضاحش در کنگره بود.
همراهی برخی رهبران و اعضای جمهوریخواه کنگره با استیضاح ترامپ و برائت‌جویی آنها از رفتارهای خطرناک ترامپ در انتهای دوره ریاست‌جمهوری‌اش، باعث شده بود این فرضیه در آمریکا تقویت شود که ترامپ می‌خواهد از جمهوریخواهان عبور کند و حزبی جدید بنا کند. با این حال، ‌او در کنفرانس سیاسی محافظه‌کاران در اورلاندو گفت که نمی‌خواهد رأی جمهوریخواهان را دوشقه کند و به فکر حزب جدید نیست.
به گزارش بی‌بی‌سی، او در این سخنرانی همچنین به جو بایدن جانشین خود حمله کرد و به تمایلش برای حضور در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرد.
ترامپ با وجود اینکه یک ساعت دیرتر به روی صحنه رفت، با استقبال بسیار گرم و پرشور هوادارانش مواجه شد. او در جمع آنها گفت: «من امروز پیش روی شما ایستاده‌ام تا اعلام کند که سفر شگفت‌انگیزی که ما با هم چهار سال پیش شروع کرده‌ایم، هنوز راه زیادی تا پایان دارد. ما اینجاییم تا درباره آینده صحبت کنیم؛ آینده جنبش‌مان، آینده حزب و آینده کشور عزیزمان.»
او در همین صحبت‌ها، ایده تاسیس یک حزب جدید را «اخبار جعلی» خواند و گفت: «این ایده (برای رقبای ما) عالی نخواهد بود؟ یک حزب درست کنیم که رای‌مان را دو پاره کنیم و هرگز برنده نشویم؟ ما حزب جمهوریخواه را داریم. این حزب از همیشه متحد‌تر و قوی‌تر خواهد بود.»
با وجود شورش مرگبار هواداران ترامپ در کنگره در ششم ژانویه که رئیس‌جمهور سابق آمریکا محرک آن خوانده می‌شود، محبوبیت ترامپ در میان هواداران جمهوریخواه همچنان به‌شدت بالاست. هفته گذشته یک نظر سنجی نشان داد که 46درصد هواداران جمهوریخواه ترامپ، حتی اگر او از حزب برود، همچنان به او رأی می‌دهند.
ترامپ که به‌خاطر زیرسؤال بردن انتخابات آمریکا از سوی هم‌حزبی‌هایش هم مورد سرزنش قرار گرفته بود، در صحبت‌هایش دوباره مسئله تقلب در انتخابات را مطرح کرد و به این مسئله اشاره کرد که ممکن است دوباره در انتخابات شرکت کند؛ «کسی چه می‌داند. شاید حتی تصمیم بگیرم تا برای سومین بار آنها را شکست بدهم.»
و البته بخشی ازصحبت‌های او انتقاد از بایدن بود؛ «همه می‌دانستیم که دولت بایدن بد خواهد بود اما هیچ‌کدام فکرش را هم نمی‌کردیم اینقدر بد باشد. ما در یک دوره کوتاه از شعار نخست آمریکا به آخر آمریکا رسیده‌ایم.»
صرف حضور ترامپ در این کنفرانس به این معناست که او همچنان از نفود بالایی در حزب برخوردار است اما رفتارهای هجومی ترامپ در همین سخنرانی، ‌نشان داد که او نه‌تنها می‌خواهد در حزب بماند، که می‌خواهد آن را آنطور که دوست دارد شکل بدهد.
او در این سخنرانی، شمشیر را برای نمایندگان جمهوریخواهی که در استیضاح دومش با دمکرات‌ها همراهی کرده و علیه او رأی داده بودند از رو بست و تک تک آنها را خطاب قرار داد و وعده داد که آنها را به زیر بکشد.
او در توصیف آنها گفت: «این افرادی که ما را محاصره کرده‌اند حزب جمهوریخواه و کارگران آمریکایی و خود کشورمان را ویران خواهند کرد. آنها فقط در نام، جمهوریخواه هستند و ما به سختی کار خواهیم کرد تا رهبران جمهوریخواه قوی، سرسخت و باهوشی انتخاب کنیم.»
ترامپ در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به رهبران ضعیف فعلی، به‌خصوص لیز چنی در مجلس نمایندگان، گفت که باید از شر همه‌شان خلاص شویم. این صحبت جنجالی او، با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد و آنها بعد از این جمله ترامپ، به‌شدت او را تشویق کردند.
به گزارش نیویورک تایمز، این شرایط، دقیقا همان هزارتوی ترسناکی است که رهبران حزب جمهوریخواه به‌شدت از آن هراس داشتند و حالا درست در مرکز آن غرق شده‌اند.
ترامپ به‌شدت به جمهوریخواهان حمله می‌کند اما حزب به‌شدت به او برای پیروزی در انتخابات پیش رو نیاز دارد و به اجبار هم که شده باید با او همراهی کند. خود ترامپ هم از این وضعیت راضی است و براساس گزارش‌ها، دستیاران او به فکر افتاده‌اند تجمع‌هایی کارزارمانند برایش تدارک ببینند تا او ارتباط بیشتری با هسته هوادارانش داشته باشد و نفوذ خود را بیشتر کند. حزب جمهوریخواه، هرگز قبلا در چنین وضعی نبوده و در شرایطی که در دوره‌های پیشین به راحتی از نامزد شکست‌خورده خود عبور می‌کرد، این بار مجبور است با یک نامزد شکست خورده، که از قضا یکی از پیش‌بینی‌ناپذیرترین نامزدهای تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم هست مدارا کند چون به حمایت‌های او نیاز حیاتی دارد.
با این حال، این شرایط چنان حاد و آزاردهنده است که برخی اعضای حزب، ‌گفته‌اند ترامپ واقعیت حزب آنها نیست و همین کنفرانس اخیر را هم باید از حزب جدا دانست. بیل کسیدی، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان در همین‌باره به سی‌ان‌ان گفته است: «اگر از یک نفر بت بسازیم بازنده خواهیم بود. این را به راحتی می‌توان از آخرین انتخابات فهمید.»

راه دشوار کاخ سفید 
دونالد ترامپ، بعد از یک‌ماه سکوت، کنفرانس سیاسی محافظه‌کاران را انتخاب کرد تا حیات سیاسی خود را احیا کند. البته اگر استقبال از ترامپ را درنظر بگیریم، او نیازی نداشت تا چیزی را احیا کند چون علاقه هوادارانش به او، باوجود ادعاهای باورنکردنی درباره تقلب در انتخابات و با وجود حمله اوباش هوادارش به کنگره، هرگز کم نشده بود.
بنابراین وقتی که ترامپ بار دیگر خود را در قامت رهبر حزب مطرح کرد، با استقبال مواجه شد. او اینطور نشان داد که می‌تواند رئیس‌جمهور بعدی را بسازد و یا حتی خودش رئیس‌جمهور بعدی باشد.
این استقبال البته سویه‌های دیگری هم دارد. حاضران در کنفرانس با صحبت‌های ترامپ هیجان‌زده می‌شدند اما همین افراد، وقتی که در خلوت از آنها درنظرسنجی سؤال پرسیده می‌شد، رویکردی کمتر هیجانی داشتند و کمی بیشتر از نیمی از آنها گفته بودند که اگر ترامپ در انتخابات سال 2024شرکت کند به او رأی نخواهند داد. هیچ رئیس‌جمهور سابقی نمی‌تواند با چنین پشتوانه‌ای به فکر انتخابات مجدد باشد.
نفوذ مستمر ترامپ درون حزب تضمین شده به‌نظر می‌رسد اما نمی‌توان این نفوذ را به تضمین نامزدی دوباره او ترجمه کرد. او اگر می‌خواهد دوباره نامزد حزب شود، باید این نامزدی را به‌دست بیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید