• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 اسفند 1399
کد مطلب : 125723
+
-

چهره روز/شکست خورده در سایه

بعد از اختصاص یافتن تنها 9رأی به علی کریمی در انتخابات فدراسیون فوتبال، بسیاری از هواداران ورزش این موضوع را شکستی برای فوتبال ایران ارزیابی کردند. مسلما در این سوگیری، محبوبیت کریمی و شعار اصلی او یعنی مبارزه با فساد نقش مهمی ایفا می‌کرد. با این حال برخی منتقدان جادوگر بر این باور بودند که او تجربه مدیریتی کافی ندارد، به امور بین‌الملل آشنا نیست و در مجموع نمی‌توانست بهترین گزینه برای اداره فوتبال ایران باشد. همه اینها در حالی است که انتخاب مهدی مهدوی‌کیا به‌عنوان نایب‌رئیس اول از سوی علی کریمی که با موافقت و همراهی کیا هم توأم شد، می‌توانست بخش مهمی از این نقاط ضعف را برطرف کند.

به هر حال مهدوی‌کیا مدت‌هاست بین ایران و آلمان رفت‌وآمد دارد و حتی با باشگاه هامبورگ هم همکاری می‌کند. به علاوه او سال‌هاست آکادمی مشهور خودش یعنی «کیا» را اداره می‌کند و نمی‌شود انگ بی‌اطلاعی و ناآگاهی به این چهره سرشناس زد. در حقیقت شکست کریمی، به‌طور همزمان شکست دردناک مهدی هم بود؛ یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های تاریخ فوتبال ایران که حتما حضورش در فدراسیون می‌توانست مغتنم باشد. با این حال این دو چهره خوشنام و فوتبالی با کمترین اقبال از سوی تصمیم‌سازان این حوزه مواجه شدند. علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا به‌ترتیب 127و 111بازی ملی دارند؛ این دو عدد روی هم یعنی 238بار پوشیدن پیراهن مهم‌ترین تیم فوتبال مملکت؛ اما از نظر مجمع فدراسیون، همه اینها فقط به اندازه 9رأی اعتبار داشت!

اینجا که «هیس» نشان می‌دادی...

در مهم‌ترین مسابقه این هفته فوتبال پرتغال، پورتو با نتیجه مساوی بدون گل برابر اسپورتینگ لیسبون متوقف شد تا اختلاف 10امتیازی 2 تیم در صدر جدول رده‌بندی حفظ شود. پورتو با پیروزی در این بازی می‌توانست فاصله‌اش با صدرنشین را به 7امتیاز کاهش بدهد اما این اتفاق رخ نداد و طارمی هم با خراب کردن یک موقعیت عالی گلزنی، نقش زیادی در توقف تیمش داشت. پس از این بازی اما مهاجم ایرانی با انتشار پستی روی صفحه شخصی‌اش از هواداران عذرخواهی کرد و قول داد تا آخر بجنگد؛ رفتاری که در رسانه‌های داخل ایران هم بازتاب داشت و خاطرات ناخوشایندی را برای پرسپولیسی‌ها تداعی کرد.
طارمی البته برای پرسپولیس بازیکن بسیار خوبی بود و آقای‌گلی در این تیم را هم تجربه کرد اما به هر حال زیاد پیش می‌آمد که موقعیت‌های خوب گلزنی را از دست بدهد. حتی این هم اتفاق عجیبی نیست اما طارمی در برابر هر نوع انتقادی نسبت به فرصت‌سوزی‌هایش بسیار خشک و نامناسب برخورد می‌کرد. پنالتی چیپ از دست رفته او در بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برابر الریان قطر، نزدیک بود به حذف زودهنگام سرخپوشان از این مسابقات منجر شود. با این حال وقتی شمار اندکی از هواداران پرسپولیس روی سکوها به این تصمیم عجیب طارمی اعتراض کردند، او رو به آنها «هیس» نشان داد. طارمی حتی بعد از جدایی از پرسپولیس هم با به سخره گرفتن آمار گلزنی پایین گادوین منشا در این تیم، به نوعی به همان انتقادها واکنش نشان داد.
حالا اما همین آقا مهدی با پورتویی‌ها بسیار مهربان‌تر شده است. کسی چه می‌داند؛ شاید تیمی که مهاجم بوشهری را پیدا کرد و به سطح اول فوتبال رساند، همین پورتو بود نه پرسپولیس! در هر صورت اصل ماجرا که مربوط به پیشرفت فنی و غیرفنی طارمی می‌شود برای ما مطلوب و خوشایند است. کاش او روز به روز، درون و بیرون از زمین پخته‌تر شود. کاش اروپایی برخورد کردنش فقط مال اروپا نباشد و اینجا هم همین واکنش‌های حرفه‌ای قشنگ را تکرار کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید