• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 12 اسفند 1399
کد مطلب : 125720
+
-

جودو؛ امیدوار به آینده اما همچنان در تعلیق

جودوی ایران رفع تعلیق شد؟ رفع تعلیق، می‌توانست بهترین خبر برای جودو در 20‌ماه گذشته باشد اما اصل خبر متفاوت از چیزی بود که دیروز منتشر شد. افراد نزدیک به فدراسیون از صبح دیروز در صفحه‌های اینستاگرامی‌شان نوید خبری خوش را داده بودند و ظهر امیرساعد، وکیل پرونده جودوی ایران خبر پیروزی ایران در دادگاه CAS را داد و با قاطعیت گفت که جودو رفع تعلیق شده است: «دیوان داوری ورزش، اقدام فدراسیون جهانی در تعلیق فدراسیون جودو را غیرقانونی دانست. تبریک به این پیروزی بزرگ حقوقی.» 
بعد از اینکه این خبر غیررسمی روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت، آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون دربیانیه‌ای تأیید کرد که جودوی ایران رفع تعلیق شده است. در بیانیه میراسماعیلی که با تیتر: «تعلیق فدراسیون جودو برداشته شد» آمده است: «براساس هماهنگی‌های صورت گرفته توسط وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون جودو  با توجه به دفاعیات حقوقی مؤثری که به عمل آمد، دیوان داوری ورزش در رأیی که روز 11اسفند ۱۳۹۹ صادر کرد، رأی کمیته انضباطی فدراسیون جهانی مبنی بر تعلیق فدراسیون جودوی ایران را باطل و برای بررسی‌های بعدی این پرونده را به فدراسیون جهانی جودو ارجاع داد.» این رفع تعلیق به این معناست که جودوی ایران می‌تواند فعالیت‌هایش را از سر بگیرد؟ طبق بیانیه میراسماعیلی CASپرونده را به فدراسیون جهانی جودو ارجاع داده است. گفته می‌شود این ارجاع به معنای رفع تعلیق نیست. دیروز افراد نزدیک به کمیته ملی المپیک از انتشار خبر رفع تعلیق جودو شوکه شدند. یکی از مسئولان کمیته به همشهری گفت: «تا نامه رسمی تعلیق به دست کمیته ملی المپیک نرسد، نمی‌شود خبر تعلیق را منتشر کرد.» گفته می‌شود این خبر برداشت اشتباه یکی از خبرنگاران نزدیک به فدراسیون جودو از رای CAS‌است. اما سوال این است چرا میراسماعیلی در بیانیه‌اش این اشتباه را تکرار کرده است؟ او با این که در بیانیه تاکید کرده پرونده به کمیته انضباطی ارجاع داده شده اما با اطمینان از رفع تعلیق خبر داده است. گفته می‌شود این کمیته انضباطی فدراسیون جهانی است که باید تصمیم به رفع تعلیق بگیرد و تنها دلیل ارجاع پرونده به این کمیته، مشخص نبودن محدوده زمانی محرومیت است. 
جودوی ایران چرا تعلیق شد؟ 2 سال قبل در مسابقات قهرمانی جهان 2019توکیو سعید ملایی در نیمه‌نهایی مقابل رقیب بلژیکی باخت. ملایی در آن مسابقات، رنک یک جهانی را داشت و سال قبل از آن هم مدال طلای جهان را گرفته بود. شکست او در آن مبارزه اینگونه تعبیر شد؛ ملایی برای اینکه در فینال با جودوکار اسرائیلی روبه‌رو نشود، مصلحتی باخته است. ملایی به بهانه مصدومیت در مبارزه رده‌بندی هم حاضر نشد. و این داستان، سرآغاز مشکلات جودوی ایران با فدراسیون جهانی بود.
چند روز بعد از مسابقات جهانی، فدراسیون جهانی در تاریخ 27شهریور 1398حکم تعلیق پیشگیرانه را برای فدراسیون ایران صادر کرد. درحالی‌که مقامات ورزش ایران علت این تعلیق را ارتباطات دوستانه رئیس فدراسیون جهانی جودو با مقامات رژیم صهیونیستی می‌دانستند، کمیته انضباطی هم مدعی بود که ایران پیش از این هم مسایل سیاسی را در ورزش دخالت داده است. اشاره آنها به مصدومیت آرش میراسماعیلی در بازی‌های المپیک 2004آتن بود. میراسماعیلی در دور اول آن بازی‌ها، حاضر نشده بود با حریف اسرائیلی مبارزه کند.
مقامات ایرانی پرونده تعلیق را به دیوان داوری ورزش بردند و دیروز دوباره پرونده به فدراسیون جهانی بازگشت تا ایران منتظر تصمیم جدید کمیته انضباطی باشد. به‌نظر می‌رسد در تعلیق فدراسیون، ملایی هم نقش داشته است. این جودوکار در مسابقات توکیو مدعی شده بود رئیس کمیته ملی المپیک و معاون وزیر ورزش تلفنی از او خواسته بودند در نیمه‌نهایی ببازد و به فینال نرود. اگرچه به‌نظر می‌رسد هیچ‌گاه نتوانست ادعایش را ثابت کند.
ملایی بعد از این اتفاق به ایران بازنگشت. مدتی در آلمان بود و بعد از آن هم تابعیت مغولستان را گرفت. او مدتی قبل به اراضی اشغالی رفت و با پیراهن مغولستان در مسابقات جایزه بزرگ تل‌آویو دوم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید