• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 اسفند 1399
کد مطلب : 125612
+
-

شهاب عزیزی‌خادم، پس از نزدیک به 10سال سودای ریاست، دیروز در انتخاباتی نفسگیر، 3رقیب سرشناسش را شکست داد و بالاخره بر صندلی ریاست فدراسیون فوتبال تکیه زد

لاک‌پشت به خط پایان رسید

لاک‌پشت به خط پایان رسید

شهاب عزیزی خادم، تا چند هفته پیش، در میان نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال، ناشناخته‌ترین بود و چندهفته فرصت تبلیغاتی هم باعث نشد اهالی فوتبال شناخت بیشتری از او پیدا کنند. با وجود این از همان ابتدا گفته می‌شد شانسش بیشتر از دیگر نامزدهاست؛ بیشتر از کیومرث هاشمی که زمانی سرپرست فدراسیون فوتبال و معاون سازمان تربیت‌بدنی بوده و 4سال هم رئیس کمیته ملی‌المپیک، بیشتر از مصطفی آجرلو که سابقه مدیریت باشگاه پاس و استیل‌آذین و تراکتور را دارد و البته بیشتر از فوق‌ستاره‌ای به نام علی کریمی.
چرا شانسش بیشتر بود؟ احتمالا پاسخ را باید در لایه‌های مجمع فدراسیون فوتبال جست‌وجو کرد، در گعده‌های منطقه‌ای روسای هیأت‌ها، روابط میان آدم‌ها، دیدارها و قول‌وقرارها.
آیا کاری که او برای پیروزی در انتخابات کرده تخلف یا غیراخلاقی بوده؟ شواهد چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. مگر پشت‌پرده اتفاقی افتاده باشد که گذر زمان آن را مشخص کند. ذات مجامع انتخاباتی همین است. افراد صاحب رأی، بر اساس منافعی که دارند، دست به انتخاب می‌زنند. آنها کسانی را انتخاب می‌کنند که بیشترین منافع را برایشان تامین می‌کنند.
آیا منافع اعضای مجمع فدراسیون همان برداشتی است که افکار عمومی از منافع فوتبال دارد؟ دست‌کم در 2دهه اخیر چنین نبوده است.
رزومه عزیزی‌خادم را با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان پیدا کرد. همه می‌دانیم او بیشتر پست‌هایی که داشته، بیرون از ورزش و در حوزه صنعت و اقتصاد بوده. ورود جدی‌اش به فوتبال سال1390 بود. در انتخابات آن سال، نامزد هیأت‌رئیسه شد و در حضور افراد سرشناسی مانند علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل وقت استقلال، از مجمع رأی گرفت.
پس از انتخابات، به سرعت با فدراسیون علی کفاشیان به مشکل خورد. چندبار علیه کفاشیان و مهدی محمدنبی، دبیرکل وقت فدراسیون مصاحبه کرد. آنها به این نتیجه رسیده بودند که این تازه‌وارد، سودای ریاست فدراسیون دارد. گفته می‌شد چندبار با لحنی که چندان هم محترمانه نبوده، توصیه کرده‌اند که این کت فعلا به تن او گشاد است.
5سال بعد عزیزی‌خادم، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد برای ریاست بر فدراسیون ثبت‌نام کرد. معتقد بود به‌راحتی رقبایش که مهدی تاج و مصطفی آجرلو بودند را شکست می‌دهد. در آستانه انتخابات، به بهانه اینکه 10سال سابقه مدیریتش هنوز پر نشده، از بازی خارجش کردند. او آن شکست را به نام محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش نوشت که دست بر قضا دوستان مشترکی داشتند. اطرافیان عزیزی‌خادم حتی مدعی بودند که اگر لابی‌های او نبود، چه‌بسا گودرزی نمی‌توانست از مجلس شورای اسلامی، رأی اعتماد بگیرد.
انتخابات فدراسیون فوتبال در ایران، معمولا یک سودای چندماهه است. اغلب نامزدها، چند‌ماه مانده به انتخابات، تصمیم می‌گیرند ثبت‌نام کنند، بعضی از آنها حتی زحمت رایزنی و لابی هم به‌ خودشان نمی‌دهند. شهاب عزیزی‌خادم اما دیروز، پس از یک پروسه 10ساله، رئیس فدراسیون فوتبال شد. او در بخشی از این زمان طولانی در فوتبال صندلی نداشت، اما هیچ‌گاه ارتباطش را با اعضای مجمع از دست نداد.
 
ترکیب هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال
ریاست فدراسیون:
دور اول: شهاب‌الدین عزیزی خادم 35رأی، کیومرث هاشمی 24رأی، مصطفی آجرلو 18رأی، علی کریمی 9رأی
دور دوم: عزیزی خادم ۴۸رأی، هاشمی ۳۹رأی
نایب‌رئیس اول و دوم:
نواب پیشنهادی عزیز‌ی خادم صلاحیت حضور در انتخابات را پیدا نکردند و تا معرفی افراد جدید، 2سرپرست برای این سمت‌ها معرفی خواهد شد.

نایب‌رئیس بانوان:
شهره موسوی ۷۰رأی

نمایندگان باشگاه‌ها:
بهرام رضاییان ۴۰رأی
مهرداد جلالی ۴۹رأی
(دور دوم در رقابت با محمدرضا ساکت)

نمایندگان هیأت‌های استان‌ها:
احسان اصولی ۲۵رأی
طهمورث حیدری ۲۳رأی

کارشناسان هیأت‌رئیسه:
احمدرضا براتی ۲۴رأی
میرشاد ماجدی ۲۰رأی
خداداد افشاریان ۲۰رأی

عزیزی خادم: فدراسیون بنده غیرسیاسی است
شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، پس از انتخابش به ریاست فدراسیون فوتبال ایران گفت: از همه عزیزان که در این انتخابات شرکت کردند تشکر می‌کنم و با افتخار می‌گویم که با تعامل با همه ارکان نظام در جهت پیشبرد اهدافمان قدم برمی‌داریم. ما تلاش خواهیم کرد با نگاهی نو و فعال در این راه قدم برداریم. من به توسعه فوتبال در استان‌ها توجه ویژه‌ای خواهم داشت و با مشورت و تعامل حرکت خواهیم کرد. امروز شاهد تبلور دمکراسی و نگاه‌های جدید در فوتبال بودیم. از تمام اعضای مجمع فدراسیون فوتبال که در عملی منصفانه و دمکراتیک انتخابات برگزار شد، تشکر می‌کنم. فدراسیون بنده قطعا غیرسیاسی و عدالت‌محور خواهد بود. همانطور که فساد را برنمی‌تابیم، نگاه ما به بانوان، نگاهی توسعه‌یافته است؛ چه دولت فعلی و چه در دولت آتی. نگاه ما حفظ و صیانت از فوتبال مبتنی بر نگاه ملی است. نگاه‌های خطی و خطوطی و تنگ‌نظرانه آسیب را برای مردم در پی دارد. {درباره انتخاب نایب‌رئیس اول و دوم و همینطور وضعیت حیدر بهاروند در سازمان لیگ} ابتدا باید ترکیب هیأت‌رئیسه مشخص شود. البته حیدر بهاروند با ماست. او برای ریاست رد شد ولی کنار ماست. بهاروند نقطه قوتی است. او انسان دست‌پاکی است و کنار ما خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید