• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 10 اسفند 1399
کد مطلب : 125534
+
-

کسانی دنبال بر‌هم زدن میز بازی هستند

سخنگوی حزب ایثارگران در گفت‌وگو با «همشهری» از فضای حاکم بر نهاد اجماع‌ساز گفت

اطلاعات
کسانی دنبال بر‌هم زدن میز بازی هستند

امیرمحمد حسینی_خبر‌نگار

انتخابات نزدیک است و تلاش 2 جناح اصلی سیاسی کشور برای ساماندهی فعالیت‌های انتخابات آغاز شده؛  اصولگراها در قالب «شورای وحدت» و اصلاح‌طلبان در چارچوبی جدید با عنوان «نهاد اجماع ساز». 31فرد حقوقی به نمایندگی از احزاب خود در نهاد اجماع‌ساز حضور دارند که البته 4 حزب هنوز خود را با قوانین جدید فعالیت احزاب و انجمن‌های سیاسی تطبیق نداده‌اند. 15فرد نیز در این نهاد به‌عنوان شخصیت‌های اصلاح‌طلب ملی و فراجناحی انتخاب شده‌اند و بهزاد نبوی نیز به‌عنوان رئیس برگزیده شده. حسین مرعشی و حسین کمالی نیز نواب رئیس و آذر منصوری به‌عنوان سخنگو و علی باقری به‌عنوان دبیر جبهه اصلاح‌طلبان ایران انتخاب شدند تا کرسی‌های ریاست تا حدودی بین احزاب تقسیم شود. به این ترتیب اصلاح‌طلبان نخستین گام انتخاباتی خود را برداشته‌اند و حالا سؤالات زیادی درباره ادامه فعالیت این نهاد وجود دارد. طبق خبرها، آیین‌نامه این نهاد نیز در آستانه نهایی شدن است و در آن موارد زیادی ازجمله شفافیت هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها نیز پیش‌بینی شده است و اعضا زمان زیادی را صرف تدوین آن کرده‌اند. قاسم میرزایی‌نیکو، سخنگوی «مجمع ایثارگران»، یکی از احزاب حاضر در این نهاد، در گفت‌وگو با «همشهری» از فضای فعلی و مسائل مطرح شده میان اصلاح‌طلبان صحبت می‌کند. به‌گفته میرزایی‌نیکو، هدف اصلی این نهاد ایجاد انسجام میان اصلاح‌طلبان است اما در این بین هستند کسانی که «پای مسائلی را امضا می‌کنند اما اظهارنظرهایشان خلاف آن است.» در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر اصلاح‌طلبان در چارچوبی با عنوان «نهاد اجماع‌ساز» دور هم جمع شدند. مجمع ایثارگران هم در این نهاد حضور دارد. شما به‌عنوان سخنگوی این حزب فکر می‌کنید نهاد جدید توانایی ساماندهی به جبهه اصلاحات را دارد؟
وجود چنین نهادی در جبهه اصلاحات با عناوین دیگری سابقه داشته است. ما شورای هماهنگی و شورای سیاستگذاری را داشتیم؛ بنابراین اتفاق جدیدی رخ نداده و فقط ناهماهنگی‌های اخیر به یک نوع هماهنگی تبدیل شده است. وضعیت به سمت‌وسوی انسجام، همدلی و هماهنگی در جبهه اصلاحات پیش می‌رود تا انشقاق‌ها از بین برود. در این مسیر ممکن است 2اتفاق رخ دهد؛ یکی اینکه این مجموعه به شکل ایده‌آلی که همه در پی آن هستند درنیاید یا کاملا به شکلی ایده‌آل به فعالیت خود ادامه دهد. در هر دو صورت مشخص می‌شود که افراد و احزاب اصلاح‌طلب چه رویکرد و دیدگاهی دارند و چطور می‌خواهند فعالیت کنند و به حرکت خود ادامه دهند. آیین‌نامه نهاد اجماع‌ساز به‌زودی نهایی می‌شود و خیلی از مسائل در آن روشن شده است. در آیین‌نامه اهداف روشن شده و کمیته‌های مختلفی برای پیگیری‌های مرتبط پیش‌بینی شده است. همچنین ارکان این نهاد مشخص شده که مهم‌ترین آن دبیرخانه دائمی است که نه فقط برای انتخابات پیش‌رو، بلکه برای مجموعه فعالیت‌های اصلاح‌طلبان می‌تواند کارآمد باشد. بنابراین حدود 27حزب و 15فرد حقیقی به جمع‌بندی خواهند رسید که پایه و اساسی برای فعالیت اصلاحات و اصلاح‌طلبی خواهد بود.
مسائل اصلی و اولویت‌هایی که در این نهاد به بحث گذاشته می‌شود، حول چه محورهایی می‌چرخد؟
این نهاد 3بحث را دنبال می‌کند؛ اول اینکه مجموعه دارای پیوستگی بین وظایف، اختیارات، راهبردها و اهداف خود باشد. کمیته‌های مختلف ازجمله استان‌ها، سیاسی و... تعریف شده که در چارچوب وظایف و اختیارات خود فعالیت کنند؛ بنابراین انسجام درونی در مجموعه اصلاحات از مهم‌ترین مسائل این نهاد است. مسئله بعدی ارائه راهکار در رابطه با انتخابات پیش‌روست. در این مسیر باید آسیب‌شناسی، کالبدشکافی و جمع‌بندی نهایی انجام ‌شود. نکته سوم ارتباط با جامعه و گفت‌وگو با مردم است. بر این اساس، نظرات به سمع و نظر مردم می‌رسد و نظرات مردم نیز به احزاب می‌رسد که یکی دیگر از اهداف این نهاد است. ذیل این هدف گفت‌وگو با حاکمیت و دیگر نهادهای مرتبط نیز تعریف شده که پیگیری‌های آن انجام می‌شود.
شما به‌عنوان یکی از اعضای این مجمع فضای فعلی این نهاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟  به آینده آن خوش‌بین هستید؟
قطعا از وضعیت بی‌سامانی و بی‌برنامه بودن خیلی بهتر است. یکی دیگر از نشانه‌های مثبت تخریب‌های طرف مقابل است. این تخریب‌ها نشان می‌دهد اتفاقی قرار است رخ دهد که عده‌ای به هول‌وهراس افتاده‌اند. البته در این بین کسانی در جبهه اصلاحات پنهان و آشکار دنبال برهم زدن بازی هستند که مشخص هستند. عده‌ای فکرهایشان را روی هم ریختند و به جمع‌بندی رسیدند که مجموعه‌ای با اختیارات و اهداف مشخص داشته باشیم و از آشفتگی فعلی به‌سامان برسیم، اما عده‌ای دنبال برهم زدن این ساماندهی هستند. به‌طور مثال پای مسائلی را امضا می‌کنند، اما اظهارنظرهایشان خلاف آن است. یکی دیگر از خاصیت‌های نهاد اجماع‌ساز روکردن دست این افراد است؛ بنابر این دلایل، من در مجموع این نهاد و فضای فعلی را مثبت ارزیابی می‌کنم.

نهاد اجماع ساز 3 بحث را دنبال می‌کند تا مجموعه دارای پیوستگی بین وظایف، اختیارات، راهبردها و اهداف خود باشد و کمیته‌های مختلف در چارچوب وظایف و اختیارات خود فعالیت کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید