• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12546
+
-

پرتقال گیلان خریدار ندارد

یک تولیدکننده مرکبات: دولت شرایطی به وجود آورد تا محصولات مرغوب خود را صادر کنیم

بازار
پرتقال گیلان خریدار ندارد




مهسا طالبی|رشت- خبرنگار:

باغداران گیلانی تولیدکننده مرکبات از بازار فروش گلایه‌مندند. کم‌تر باغداری است که این روزها از نحوه مدیریت بازار فروش راضی باشد. محصول باغداران در زمستان سال گذشته به بار نشست، اما تا کنون مرکباتشان به فروش نرسیده است. در نتیجه انبارهایشان پر است از  میوه‌هایی که در شرایط کم‌آبی و با خون دل خوردن به ثمر رسیده بود. حالا حاصل کارشان جعبه‌های حاوی پرتقال پلاسیده است. در شرق گیلان، جایی که مرکز تولید مرکبات است، باغداران دیگر امیدی به تولید ندارند و کارگران با دست‌های پینه بسته بیم روزی را دارند که دیگر نشانی از باغ‌های بزرگ این دیار نباشد.


چوب حراج به محصول

یکی از باغداران گیلانی می‌گوید: امسال بازار پرتقال اصلا خوب نبود و باغداران نتوانستند محصول خود را به طور کامل بفروشند. ما در زمان بحران بی‌آبی به زحمت پرتقال تولید کردیم تا با بهترین کیفیت به دست فروشنده برسد، اما با مدیریت ناصحیح بازار محصولمان بردستمان ماند و کسی هم حمایتی از باغداران منطقه نکرد. 
«رویا سیدرئیسی» اضافه می‌کند: دولت باید برنامه‌ای برای حمایت داشته باشد تا ما نیز مانند بقیه تولیدکنندگان محصولاتمان را چوب حراج نزنیم و در نهایت ضرر و زیان نبینیم. قبلا محصولاتمان به عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شد، اما الان اینگونه نیست. چرا باید جهاد کشاورزی به صاحبان باغ‌های مرکبات که محصولشان بعد از سال‌ها مراقبت از درختان جوان به ثمر می‌نشیند، به اندازه تولیدکنندگان محصولات صیفی که کشت و درو محصولشان یکساله است توجه نکند؟ 


بی‌توجهی به زحمات باغداران
 
در ادامه «سمام عسکری» دیگر تولیدکننده چابکسری هم می‌گوید: امسال بازار مرکبات با ضرر زیادی مواجه بوده است. ما هزینه‌های تولید و نگهداری از باغ‌ها و درختان را می‌دهیم، هزینه کارگران را که روزی 70 هزارتومان است باید بدهیم، پس از به ثمر نشستن محصول هم باید آن را به بهترین نحو انبارداری کنیم، اما در نهایت با بی‌برنامگی مواجه می‌شویم. 
وی ادامه می دهد: من 20 هکتار باغ پرتقال دارم و سال‌هاست انواع پرتقال و نارنگی و... را تولید می‌کنم، اما تا کنون شاهد چنین شرایطی نبوده‌ام.
عسکری می‌گوید: اکنون قیمت پرتقالی که از باغداران خریداری می‌شود بین 400 تا 500 تومان است. در حالی که عادلانه‌ترین قیمت برای ما کیلویی 1200 تومان است. امسال مجبور شدم به علت شرایط بازار و نابسامانی در این عرصه، پرتقال مرغوب را کیلویی 500 تومان بفروشم، اما در بازار این محصول با قیمت دیگری به دست مشتری می‌رسد.

عسکری بیان می‌کند: شب عید تصمیم بر این داشتم که در نمایشگاه‌های تک محصولی در غرفه‌ای در تهران محصولمان را ارائه کنم، اما علی‌رغم آمادگی به علت قوانین نمایشگاه‌ها که محصول زیر قیمت ارزش‌گذاری می‌شود و نیز هزینه ایاب و ذهاب و اجاره غرفه و... چیزی برای ما باقی نمی‌ماند که تمایل به شرکت داشته باشم.
وی می‌گوید: قیمت هر کیلو هندوانه مثلا 800 تومان است. در حالی که باغداران همان سال می‌کارند و همان سال محصول خود را برداشت می‌کنند، اما ما صاحبان باغ مرکبات باید 15 سال صبر کنیم تا درخت ثمر بدهد. چقدر هم باید مراقبت کنیم تا درختان دچار آفت نشوند. خواسته ما این است که وزارت جهادکشاورزی که برای مدیریت فروش کاری نمی‌کند، لااقل شرایطی فراهم کند تا این محصولات مرغوب صادر شوند.


هزینه‌های تولید و نگهداری پرتقال

این تولیدکننده باسابقه مرکبات با اشاره به اینکه ما باید هزینه‌های انبارداری را بدهیم، ادامه می‌دهد: خیلی‌ها که وسعت باغشان کم‌تر است وضعیتشان از ما بدتر است. باید هزینه حمل و نقل به انبار را بدهیم. ضمنا  باید واکس میوه خارجی را  لیتری 21 هزار تومان بخریم تا محصولاتمان در انبار نپوسد. از سویی کارخانه‌های افشره که در همین منطقه و رامسر و... وجود دارند با اکراه محصول ما را می‌خرند. آن هم به کیلویی 250 یا 300 تومان. چون صاحب کارخانه خودش واردکننده کنسانتره است و تمایلی به حمایت از تولید داخلی ندارد. 


باغداران باید تلاش کنند

در همین زمینه «علیرضا شعبان نژاد» رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان به همشهری  می‌گوید: ما وظیفه‌ای برای فروش محصولات باغداران نداریم. خرید تضمینی هم شامل برنج و گندم و چای است. در ایام عید برای حمایت از کشاورزان گیلانی 600 تن پرتقال را برای تنظیم بازار خریدیم.
وی ادامه می‌دهد: خود باغداران باید بازاریابی کنند و در این زمینه فعال باشند. ضمن اینکه ممکن است مسئولان صنایع و معادن و بازرگانی یا اصناف و اتاق بازرگانی برای فروش یا صادرات محصولات باغی برنامه یا بسته‌هایی داشته باشند. اما این کار جزو وظایف سازمان جهادکشاورزی نیست. 


دردسرهای تولید مرکبات

یک باغدار می‌گوید: فصل رسیدن نارنگی و باقی مرکبات که می‌رسد باید شب و روزهای زیادی تا صبح مراقبت کنیم تا کسی پرتقال ما را نچیند. چندین بار این اتفاق افتاده است و دو سه گونی از مرکبات ما را کندند و بردند. در این شرایط سخت ناچار شدم هزینه بالایی برای محصور کردن باغ صرف کنم، اما وقتی کسی نیاز دارد از حصار هم بالا می‌آید. در این شرایط سخت و پر تنش، مرکبات تولید می‌کنیم، اما در نهایت چه چیزی عاید ما می‌شود؟
«سمام عسکری» ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر به دلیل واردات بیش از حد مرکبات و پرتقال، مگس پرتقال هم با آن به دلیل قرنطینه نشدن میوه‌ها وارد کشور و تکثیر شده است. به همین دلیل باغداران زحمات زیادی را متحمل می‌شوند تا با این آفت مبارزه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید