• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 9 اسفند 1399
کد مطلب : 125419
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G6247
+
-

هفته پرالتهاب سراوان

مجلس برای روشن‌شدن ابعاد حادثه، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داد


سراوان 6روز پرالتهاب را پشت‌سر گذاشته. مقامات شهری از آرام شدن اوضاع می‌گویند. اما برخی منابع از اختلال در اینترنت در این منطقه خبر می‌دهند.  حالا هر‌چند استاندار سیستان و بلوچستان گفته که این استان اکنون در شرایط امنیتی «خوبی» به سر می‌برد، اما به‌نظر می‌رسد ماجرای سوخت‌بران هنوز تمام نشده است.  معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب خبر داده و اعلام کرده که این کمیته امروز عازم منطقه خواهد شد.
 به‌گفته سعیدی، کمیته پس از جلسات فشرده با معاون رئیس‌جمهور، معاون امنیتی وزارت کشور و کمیسیون امنیت ملی تشکیل شده و قرار است «همه ابعاد و جوانب حادثه مذکور» را بررسی کند.  در این گیرودار هر‌یک از نمایندگان و مقامات محلی هم سعی می‌کنند مردم را تا مشخص‌شدن اتفاقات رخ‌داده در سراوان به آرامش دعوت کنند؛   ماجرای سراوان از صبح دوشنبه هفته گذشته در منطقه شم‌سر آغاز شد.  صبح دوشنبه در این گذر مرزی سوخت‌بران زیادی تجمع کردند. به گزارش ایرنا، معاون امنیتی استاندار سیستان‌و‌بلوچستان می‌گوید که این گذر مرزی برای تامین امنیت سوخت‌بران و در قالب طرحی به نام «رزاق» ایجاد شده.  براساس این طرح کسانی که تا شعاع 20کیلومتری مرزی هستند می‌توانند به‌صورت قانونی سوخت را به پاکستان ببرند تا از راه فروش آن، معیشت خود را تامین کنند. این تصمیم به‌دلیل کنترل ترددها و همچنین کاهش تلفات جاده‌ای در مسیر قاچاق سوخت به پاکستان بوده است. صبح دوشنبه اما جمعیت زیادی مقابل پاسگاه مرزی خواستار عبور از مرز بودند که مقامات استانداری می‌گویند خارج از طرح «رزاق» خواستار عبور از مرز بودند. به‌گفته معاون امنیتی استانداری سیستان بیش ‌از ۲‌ساعت با این افراد مذاکره شده اما در نهایت تیراندازی به سوخت‌بران از سوی طرف پاکستانی آغاز شده است. پس از این درگیری‌ها‌ در مرز آغاز می‌شود و تا حمله به پاسگاه شم‌سر و ناآرامی در شهرها ادامه پیدا می‌کند.

کمیته حقیقت‌یاب چه خواهد کرد؟
اتفاقات سراوان تا امروز واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم درباره پیگیری‌ها گفته:‌ «باتوجه به تحویل جسد یک نفر ایرانی طی صورتجلسه مشترک از سوی پاکستان به ایران، این موضوع توسط مرزبانان درجه یک در 2کشور در دست بررسی است و براساس نتایج گزارش‌های آنها اقدامات لازم توسط نیرو‌های مرزبانی در مرز‌های مشترک و وزارت امور خارجه به عمل خواهد آمد.» حالا باید دید که در روزهای آینده گزارش‌های وزارت‌خارجه و کمیته حقیقت‌یاب چقدر از ابعاد حوادث سراوان را روشن خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید