• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 9 اسفند 1399
کد مطلب : 125375
+
-

بورس کالا جایگزین معاملات آتی سکه را معرفی می‌کند

آغاز به‌کار بازار آتی نقره از سه‌شنبه

بورس کالا
آغاز به‌کار بازار آتی نقره از سه‌شنبه


مقامات بورس کالا اعلام کرده‌اند از سه‌شنبه هفته جاری بازار معاملات آتی نقره گشایش می‌یابد. برآورد می‌شود این معاملات به جایگزینی برای معاملات آتی سکه تبدیل شود، به‌ویژه آنکه بازار معاملات سهام در بورس اوراق بهادار و فرابورس با رکود مواجه است. کارشناسان بر این باورند که بازار اوراق آتی نقره می‌تواند بخشی از نقدینگی متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار سهام را جذب کند.
به گزارش همشهری، سه سال بعد از توقف معاملات آتی سکه در بورس کالا، به اتهام اثر‌گذاری بر بازار نقد که بعدها مشخص شد اتهامی بی‌اساس بوده است حالا مسئولان بورس کالا دست به‌کار شده‌اند تا بازار معاملات آتی فلزات گرانبها را این بار با معاملات آتی نقره رونق بدهند.
از اواسط سال1396 بحث‌های زیادی بر سر ادامه کار بازار معاملات آتی سکه در بورس کالا آغاز شد؛ مقامات بانک مرکزی بر این باور بودند که علت رشد قیمت سکه در بازار آزاد، بازار معاملات آتی بورس کالاست. این بحث‌ها درنهایت موجب شد بازار معاملات آتی سکه، که پویایی زیادی به مبادلات بازارسرمایه داده بود، در ۲۰فروردین۱۳۹۷ برای همیشه تعطیل شود. در آن زمان قیمت هر سکه به 3میلیون‌و700هزار تومان رسیده بود. اما تعطیلی این معاملات هرگز به توقف رشد قیمت طلا و سکه منجر نشد. چند ‌ماه بعد از آن قیمت هر سکه به 5میلیون تومان و اکنون به 11میلیون‌و500هزار تومان رسیده است. این روند اثبات کرد فرضیه نقش بازار معاملات آتی سکه در رشد قیمت دلار به‌طور کامل باطل بوده است. حالا با گذشت سه سال قرار است بازار مشابهی، البته این بار روی نقره، که حساسیت‌های کمتری دارد، در بورس کالا آغاز شود. برآورد می‌شود به‌دلیل رکودی که در بازار سهام وجود دارد بازار آتی نقره خیلی زود با رونق مواجه شود و بخشی از نقدینگی بازار سرمایه را جذب خود کند.

پیگیری تأسیس بازار گواهی سپرده نقره 
طبق اعلام بورس کالای ایران بازار معاملات آتی نقره برای تحویل فروردین‌ماه۱۴۰۰ از روز سه‌شنبه هفته جاری، ۱۲اسفند ماه، در بورس کالا آغاز می‌شود. علیرضا ناصرپور، معاون بورس کالا، درباره نحوه انجام معاملات در بازار آتی نقره گفت: از آنجا که شمش نقره به‌صورت استاندارد در ایران ضرب نمی‌شود لذا نقره به‌صورت ساچمه به قراردادهای آتی بورس کالا می‌آید. اندازه هر قرارداد آتی نقره ۱۰۰گرم است. او درباره نحوه محاسبه و مبنای قیمت نقره افزود: خوشبختانه این محصول قیمت جهانی دارد و لذا دغدغه‌ای درباره کشف قیمت آن وجود ندارد.
ناصرپور به معاملات گواهی سپرده این محصول نیز اشاره کرد و گفت: بازار این محصول فعلا به‌صورت بازار معاملات قرارداد آتی تشکیل می‌شود. به‌گفته او استاندارد نقره در این بازار، به‌صورت ساچمه مطابق استاندارد۹۹۹ است.
او توضیح داد: بورس کالا به‌طور همزمان موضوع تاسیس بازار گواهی سپرده نقره را هم پیگیری می‌کند. او افزود: حد نوسان قیمت در بازار آتی نقره، مثبت و منفی ۵درصد، نسبت به قیمت تسویه روز قبل، درنظر گرفته شده و سقف موقعیت‌های باز، هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی ۵۰۰موقعیت در هر کد معاملاتی است.
معاون بورس کالای اضافه کرد: نکته بسیار مهم در معاملات قرارداد آتی نقره درنظر گرفتن قیمت تسویه در روز سررسید برمبنای قیمت روز جهانی نقره و نرخ ارز سنا است. انتظار ما این است این موضوع از کارگزاران به مشتریان انتقال پیدا کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید