• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 5 اسفند 1399
کد مطلب : 125227
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QW2z0
+
-

دوراهی آزادسازی یا اصلاح قیمت خودرو

قطعه‌سازان می‌گویند دیگر توان تحمل آثار زیان خودروسازان را ندارند


افزایش زیان انباشته خودرو‌سازان و مطالبات معوق قطعه‌سازان و تداوم قیمت‌گذاری دستوری خودرو، قطعه‌سازان را وادار کرد نسبت به تداوم این روند و اثر آن بر تولید خودرو در سال آینده هشدار بدهند.
به گزارش همشهری، اصلاح یا همان آزادسازی قیمت خودرو از چند‌ماه پیش در قالب طرح‌های مختلف مجلس و دولت دنبال می‌شود. بسته پیشنهادی وزارت صنعت به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه شده و طرح جهش تولید هم تدوین شده است. علاوه بر آن، طرح مجلس برای ساماندهی بازار و عرضه خودرو در بورس نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند. در این شرایط دیروز اعضای هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو در نشست خبری خود بر آثار زیانبار شیوه کنونی تولید و عرضه خودرو تأکید کردند. آنان با اشاره به افزایش حجم زیان خودروسازان و مطالبات معوق 30هزار میلیارد تومانی صنایع قطعه‌سازی‌ از شرکت‌های خودروسازی، نسبت به افت شدید تیراژ تولید خودرو در سال آینده هشدار جدی دادند. چندی پیش وزیر صنعت و همچنین رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به همشهری از تصویب و نهایی‌شدن طرح جهش تولید صنعت خودرو در دولت خبر داده بودند.

تحمیل زیان آزادسازی قیمت خودرو به مردم 
دبیر انجمن سازندگان مجموعه‌ها و قطعات خودرو در پاسخ به همشهری در مورد سرنوشت اصلاح قیمت خودرو در دولت و مجلس، گفت: تنها با کاهش قیمت مواداولیه می‌توانیم قیمت کارخانه‌ای خودروها را ۳۰‌درصد کاهش دهیم. او گفت: چند طرح برای قیمت‌‌گذاری خودرو به‌صورت موازی و بدون اخذ نظر قطعه‌سازان در حال پیگیری است. یکی طرح‌ مجلس برای عرضه خودرو در بورس است که ‌با وجود تماس‌های مکرر قطعه‌سازان با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ظاهرا آنها نمی‌‌خواهند از دیدگاه صنایع قطعه‌سازی‌ استفاده کنند؛ اما از نظر ما این طرح به شرطی خوب است که قطعات و مواداولیه خودرو نیز در بورس عرضه شود. مازیار بیگلو، افزود: طرح جهش تولید نیز در وزارت صنعت پیگیری می‌شود و در طرح سوم هم موضوع قیمت‌گذاری خودرو در نهاد ریاست‌جمهوری پیگیری می‌شود که امیدواریم با تصویب و اجرایی‌شدن این طرح‌ها، نحوه قیمت خودرو یک‌بار برای همیشه تعیین تکلیف شود. او با بیان اینکه ۸۰‌درصد قیمت تمام‌شده خودرو به مواداولیه و قطعات اختصاص دارد، افزود: مواداولیه در بورس به فروش می‌رود، اما قیمت خودرو دستوری تعیین می‌شود و با این روند قطعه‌سازان در حال زیان هستند.

منتفی‌شدن بازگشت خودروسازان اروپایی به ایران
نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان درخصوص خبرهای مطرح‌شده مبنی بر احتمال بازگشت شرکای خارجی به صنعت خودرو، گفت: از این پس شرط ایران برای همکاری با خارجی‌ها، پذیرفتن تولید خودرو با سطح بالای داخلی‌سازی‌ است. درصورت بازگشت شرکای خارجی در تابستان سال آینده نیز باید قراردادهای قبلی سی‌کی‌دی کاری تکرار نشده و ملاک قراردادهای جوینت وینچری داخلی‌سازی‌ بیش از 50درصد و سرمایه‌گذاری شرکای خارجی در ایران باشد. اصغر خسروشاهی، افزود: گفت: از آنجا که پژو- سیتروئن، رنو و فیات با سرمایه‌گذاران آمریکایی قراردادهای جویت وینچر امضا کرده‌اند، درصورت تکرار برجام نیز تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در ایران نخواهند داشت ضمن آنکه ایران نیز رویکرد قبلی را نسبت به این شرکت نخواهد داشت. خسروشاهی اخراج 180نفر از کارکنان ایرانی رنو و فروش اموال این شرکت در ایران را نشانه دیگر از نداشتن تمایل این شریک فرانسوی به بازگشت دانست و گفت: شرکت‌های چینی برای ورود به بازار ایران بسیار راغب هستند و احتمال می‌رود شرکت‌های اروپایی در این مرحله وارد بازار ایران نشوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید