• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 5 اسفند 1399
کد مطلب : 125228
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/R60AO
+
-

همشهری توزیع فشارتورمی در 31 استان را تحلیل می‌کند

تورم بالای 70درصدی خوراکی‌ها؛ از شرق تا غرب


فشار تورم به‌ویژه با رشد قیمت خوراکی‌ها بر خانوارهای ایرانی سنگین‌تر شده؛ روایت رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد دست‌کم یک‌سوم استان‌های ایران با رشد 70درصدی قیمت سبد خوراکی‌های مردم در بهمن‌ماه امسال نسبت به بهمن‌ماه پارسال مواجه شده‌اند. فشار تورمی بهمن‌ماه درصورتی که کنترل نشود، می‌تواند مثل بهمنی سنگین سفره ایرانیان را بازهم کوچک‌تر کند. به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا اراده حاکمیت در اقتصاد دست‌کم برای یک سال آینده معطوف به کنترل روند فزاینده و نگران‌کننده تورم باشد، زیرا بیم آن می‌رود با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، نگاه‌ها از رشد قیمت‌ها به وعده‌های تورم‌ساز تغییر داده شود.

تحقق پیش‌بینی همشهری
پیش‌بینی همشهری از احتمال شکسته شدن رکورد نرخ تورم در 25سال اخیر به واقعیت پیوسته، تازه‌ترین برآورد مرکز تحقیقات اتاق تهران از پیش‌بینی نرخ تورم در اسفندماه هم نشان می‌دهد درصورت بروز تورم ماهانه یک تا 4درصد در اسفندماه جاری، تورم کل سال 99 بین 36تا 38درصد متغیر خواهد بود. در این صورت، به‌نظر می‌رسد حداقل تورم مورد انتظار برای کل سال 1399 بیشتر از رقم 36درصد باشد که 12تا 16واحددرصد بیشتر از تورم هدف تعیین شده در بانک مرکزی است. همچنین در مقایسه با ارقام مراجع بین‌المللی، تورم سال‌جاری بیشتر از ارقام پیش‌بینی شده در صندوق بین‌المللی پول (30.5درصد) و بانک جهانی (34.1درصد) خواهد بود.

نقشه تورم در استان‌ها
داده‌های مرکز آمار هم نشان می‌دهد که11استان ایران در بهمن‌ امسال شاهد نرخ تورم خوراکی‌ها، به میزان بیش از 70درصد، نسبت به بهمن پارسال بوده‌اند. به‌ترتیب شهروندان استان‌های کرمانشاه، لرستان، خراسان رضوی، کردستان، خراسان شمالی، همدان، چهارمحال و بختیاری، فارس، ایلام، اردبیل و حتی یزد برای خرید یک سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی 70درصد پول بیشتر نسبت به بهمن پارسال پرداخت کرده‌اند. مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن امسال را مربوط به استان کردستان به میزان ٥٨، ٣ درصد و کمترین آن را مربوط به استان قم به میزان ٤٣.٤ درصد اعلام کرده اما نرخ تورم نقطه به نقطه در استان کرمانشاه 75.7درصد، لرستان 75.3درصد و خراسان رضوی 75درصد برآورد شده که 3استان با تنش بالای تورم قیمت خوراکی‌ها به‌حساب می‌آیند. در سمت دیگر فشارسنج تورم، استان سیستان و بلوچستان با 54.3درصد، قم با 57.5درصد و گیلان با 58.4درصد کمترین میزان نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را تجربه کرده‌اند.

سرعت رشد تورم در استان‌ها
شاخص کل تورم در بهمن‌ماه امسال 2.5درصد رشد داشته و بالاترین نرخ تورم ماهانه در بین خانوارهای شهری در استان چهارمحال و بختیاری با ٣.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های خراسان جنوبی و گیلان با ١، ٧ درصد افزایش بوده است. مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن امسال را 48.2درصد برآورد کرده و می‌گوید: بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان ٥٨.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم ٤٣.٤ درصد است. از سوی دیگر درحالی‌که نرخ تورم دوازده ‌ماهه در بهمن‌ماه به 34.2درصد رسیده که بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان ٣٧.٨ درصد و کمترین آن مربوط به استان مرکزی ٣٠.٩ درصد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید