• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 5 اسفند 1399
کد مطلب : 125214
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zpEjZ
+
-

فروش بلیت قطارهای نوروزی از امروز آغاز می‌شود

سفرهای نوروز1400 با نرخ‌های99


برنامه ­ریزی­ برای برگزاری سفرهای نوروز1400 آغاز شده است؛ هفته پیش انجمن شرکت‌های هواپیمایی با ارسال نامه­ ای به دولت، توافق خود برای افزایش نیافتن قیمت بلیت هواپیما در سفرهای نوروزی را اعلام کرده بود و حالا شرکت راه‌­آهن نیز می­ گوید بعد از افزایش 25درصدی قیمت بلیت قطار که یک‌ماه پیش اعمال شد، بلیت­ های نوروزی را بدون افزایش دوباره قیمت به مسافران می­ فروشد. به گزارش همشهری، یک سال از ورود و شیوع کرونا در ایران گذشته و آنگونه که از شواهد امر برمی­‌آید، نوروز1400 نیز زیر سایه سنگین این ویروس سپری خواهد شد. در نوروز1399 بعد از اعمال محدودیت­‌های شدیدی برای سفرهای نوروزی، شرکت‌های هواپیمایی، ریلی و گردشگری مکلف به استرداد هزینه­ بلیت­‌های قطار و هواپیما شدند و کسب‌وکار نوروزی عملا کساد شد؛ اما حالا به‌نظر می‌رسد برنامه‌هایی در دستور کار دولت و متولیان حوزه‌های حمل‌ونقل قرار گرفته تا سفرهای نوروزی با حداقل مسافر اما با رعایت توصیه‌های بهداشتی انجام شود.

رونمایی از ایرلاین جدید در نوروز
تاکنون 3مسئله در مورد برقراری سفرهای هوایی نوروز1400 به قطعیت رسیده؛ اول اینکه این سفرها با رعایت استفاده 60درصدی از ظرفیت هواپیماها انجام می‌شود و ایرلاین‌ها مانند آبان‌ماه تاکنون باید حداقل 40درصد صندلی‌ها را برای رعایت فاصله‌گذاری خالی نگه‌دارند. مسئله دوم این است که براساس توافق شرکت‌های هواپیمایی با دولت، قیمت بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی افزایش پیدا نمی‌کند و بلیت‌ها براساس نرخنامه مصوب فعلی و با رعایت سقف نرخنامه فروخته خواهد شد. البته این مسئله به‌معنای ثبات قیمت بلیت نیست و به یقین بهای بلیت با افزایش تقاضای نوروزی، نسبت به شرایط فعلی بالاتر خواهد رفت اما سقف نرخنامه فعلی بدون تغییر می‌ماند. خبر سوم که دیروز تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد این است که در ایام نوروز امسال، یک ایرلاین جدید به نام شرکت هواپیمایی پارس‌ایر به جمع ایرلاین‌های کشور اضافه می‌شود.

فروش بلیت قطار نوروزی از امروز
طبق اعلام شرکت راه‌­آهن، در یک‌ماه گذشته با ابلاغ بخشنامه سفرهای نوروزی، تمام اقدامات انجام شده و پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی از امروز آغاز خواهد شد. ضمن اینکه سفرهای ریلی امسال از ۵اسفند تا ۱۵فروردین با رعایت مسافرپذیری ۵۰ درصدی و بدون افزایش قیمت جدید برای بلیت­‌ها انجام می‌شود. شرکت راه‌آهن برای نوروز روزانه ۲۰۳رام قطار برای خدمت‌رسانی در دوره ۲۱روزه سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی کرده است. در مجموع ۴هزار و ۲۷۰سفر با قطار در این ایام انجام می‌شود که در هر روز ۱۰۳هزار مسافر و درمجموع ۲میلیون و ۱۷۶هزار مسافر جابه‌جا خواهد کرد. میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن می‌گوید: پیش‌فروش اینترنتی بلیت قطار سفرهای نوروزی از امروز (۵اسفند) و در ۳مرحله اجرا می‌شود؛ به‌گونه‌ا‌ی که در مرحله نخست از ساعت ۷صبح امروز بلیت همه مسیرهای شبکه حمل‌ونقل ریلی به‌استثنای مسیرهای منتهی به مشهد مقدس به فروش می‌رسد. در ادامه از ساعت12 ظهر امروز به بعد بلیت همه مسیرهای منتهی به مشهد به‌جز مسیرهای تهران-مشهد به فروش می‌رسد و در مرحله سوم نیز از ساعت۱۷ امروز پیش‌فروش اینترنتی بلیت سفرهای ریلی تهران-مشهد آغاز خواهد شد. به‌گفته او از فردا نیز بلیت‌های قطار سفرهای نوروزی از سوی مراکز مجاز فروش (آژانس‌ها) عرضه خواهد شد.

قیمت بلیت قطار بالاتر نمی‌رود
یک‌ماه پیش قیمت بلیت قطارهای مسافری 25درصد افزایش یافت تا بخشی از هزینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در قطارها و استفاده 50درصدی از ظرفیت کوپه‌ها جبران شود. حالا اما، آنگونه که مسئولان شرکت راه‌آهن می‌گویند بعدازاین افزایش قیمت، دیگر قرار نیست افزایش قیمت جدیدی برای بلیت‌های نوروزی اعمال شود و قیمت‌های فعلی در سفرهای نوروزی نیز برقرار خواهد بود. آنگونه که معاون مسافری شرکت راه‌آهن می‌گوید: احتمال گرانفروشی بلیت قطار به کسانی که از طریق وب‌سایت‌ها و آژانس‌های مجاز به خرید بلیت اقدام کنند، تقریبا وجود ندارد؛ اما اگر کسی بلیت قطار را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب از طریق مراکز غیرمجاز خریداری کرد، می‌تواند با سامانه ۵۰۴۱ تماس بگیرد تا پس از بررسی کارشناسی، با متخلفان مطابق آیین‌نامه برخورد شود.

   پایش 3مرحله‌ای سلامتی مسافران

براساس آخرین قواعدی که برای سفر با ناوگان ریلی و هوایی ابلاغ شده، از ظرفیت قطارهای مسافری نهایتا تا 50درصد آن قابل استفاده است و هواپیماها نیز نباید بیش از 60درصد ظرفیت مسافرگیری کنند. همچنین پایش سلامتی مسافران در زمان تهیه بلیت و قبل از سوار شدن به هواپیما و قطار نیز از الزاماتی است که رعایت آنها در توصیه‌های بهداشتی مورد تأکید قرار گرفته است. مسئولان راه‌آهن رعایت توصیه‌های بهداشتی مقابله با کرونا در سفرهای نوروزی را از اصول اولیه برقراری استفاده از قطار عنوان می‌کنند و می‌گویند: سلامتی مسافران نوروزی شبکه ریلی، در ۳مرحله بررسی و استعلام می‌شود به این صورت که در هنگام فروش بلیت قطار، پیش از آغاز سفر و همچنین در زمان سوار شدن مسافر به قطار، ابتلای او به کووید19 از سامانه وزارت بهداشت استعلام گرفته می‌شود و در هریک از این استعلام‌ها، چنانچه نام مسافری در این سامانه به‌عنوان بیمار کرونایی ثبت شده باشد، آن شخص یا قادر به خرید بلیت  نخواهد بود یا اگر بعد از خرید بلیت و قبل از سفر نتیجه استعلام از سامانه وزارت بهداشت مثبت باشد، به او پیامک داده می‌شود که نسبت به استرداد بلیت خود اقدام کند و پول خود را باز پس بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید