• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 اسفند 1399
کد مطلب : 125052
+
-

کدام غذاها و داروها به تسکین یافتن سوگواران کمک می‌کنند؟

شکلات بخورید، آشپزی کنید

دکتر صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی: مصرف شکلات تلخ از آزاد شدن کورتیزول‌‌ هورمون استرس تا حدی جلوگیری می‌کند

شیوا نوروزی _روزنامه نگار

از دست دادن عزیزان به هر علتی یکی از بدترین اتفاقاتی است که به‌شدت احساسات فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این شرایط سیلی از هورمون‌ها و نوروکمیکال‌ها به مغز هجوم می‌برد و باعث بی‌اشتهایی، غمگینی و اضطراب فرد داغ دیده می‌شود. در واقع وقتی فردی عزیزش را از دست می‌دهد مرحله به مرحله عکس‌العمل‌هایی در بدنش به‌وجود می‌آید. در ابتدا به وی شوک وارد می‌شود و مصیبتش را انکار می‌کند و نمی‌خواهد شرایط به‌وجود آمده را پذیرا باشد و دچار نوعی عصبانیت می‌شود. به‌‌مرور دچار سرزنش‌های درونی و بعد دچار افسردگی می‌شود. بعد از مدت زمانی وارد مرحله پذیرش می‌شود و سعی می‌کند به زندگی نرمال خود بازگردد. اما اینکه این مراحل چقدر زمان ببرد خیلی مهم است. اگر هر کدام از این مراحل خیلی طولانی شود روی سلامت جسمی فرد تأثیر می‌گذارد. در اینجاست که درمان‌های دارویی، تاک تراپی یا مشاوره و صحبت، تغذیه و ورزش سالم می‌تواند زمان بهبود روحی و روانی و بازگشت به زندگی نرمال را در این افراد تسریع ببخشد.

مصرف پروتئین و امگا3
 دکتر کورش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با همشهری درخصوص تغذیه‌ای که بتواند به بهبود این افراد کمک کند و مؤثر باشد، می‌گوید: «یکی از غذاهایی که باید در این دوران مصرف شود و نقش مهمی ایفا می‌کند پروتئین است که یکی از منابع خوب پروتئین ماهی سالمون و گوشت بوقلمون است. گوشت استیک هم پروتئین خوبی دارد اما توصیه نمی‌شود آن هم به‌علت چربی‌های میان‌بافتی که حاوی اسیدهای چرب اشباع است».  دومین ماده غذایی یا اسید چربی که مصرف آن به‌شدت توصیه می‌شود و نقش مهمی در سلامت جسم افراد سوگوار دارد امگا3 است که نقش مهمی در تغییرات خلق و خو دارد که منابع آن دانه کتان، گردو و ماهی سالمون است.

شکلات بخورید، شکر نخورید
دکتر صمدپور، مصرف شکلات را هم در این شرایط بسیار مؤثر می‌داند. تحقیقات نشان داده کسانی که شکلات مصرف می‌کنند حس خوشحالی و خوبی به آنها دست می‌دهد. وی می‌افزاید: «مصرف شکلات تلخ که هم خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و هم شکر کمی دارد، کمک‌کننده است. این ماده غذایی از آزاد شدن کورتیزول (هورمون استرس) هم تا حدی جلوگیری می‌کند. هورمون استرس از غده فوق کلیوی ترشح می‌شود و در مواردی که مسائل روحی، روانی و افسردگی پیش می‌آید، به سمت مرکز خاطره‌ها که هیپوکامپ مغز است حمله می‌کند و خاطرات ممکن است مجددا بروز پیدا کند و خلقیات فرد به هم بریزد. البته افراد سعی کنند در این دوران مصرف شکر را محدود کنند. چراکه مصرف کم شکر ممکن است در ابتدا کمی سرخوشی بدهد اما در نهایت فعالیت مغز را کند می‌کند». 

اسیدفولیک و ویتامین ب12
مصرف اسیدفولیک هم بسیار در این روزها توصیه می‌شود. ما در بدن هورمونی داریم به نام سروتونین (هورمون شادی). افزایش این هورمون موجب می‌شود تا فرد احساس سرخوشی داشته باشد و مصرف اسیدفولیک، سروتونین را افزایش می‌دهد. متخصص تغذیه و رژیم درمانی سبزیجات برگ سبز، جو مخصوص صبحانه، تخم آفتابگردان، پرتقال، عدس و سویا را در این شرایط روحی و روانی توصیه می‌کند که منابع خوب اسید فولیک هستند و بهتر است در برنامه غذایی فرد سوگوار گنجانده شوند. مصرف ویتامین ب12 نیز که در گوشت گوساله، سالمون، تخم‌مرغ، شیر و ماست است بسیار در این روزها مؤثر است. افزایش دو اسید آمینه دیگر غیر از سروتونین هم موجب سرخوشی در فرد می‌شود و خلق و خو را بهتر می‌کند که شامل تریپتوفان و ملاتونین است که در گوشت بوقلمون و موز یافت می‌شود. استفاده از محصولات پروبیوتیک هم کمک‌کننده است. در بهترین مکمل‌های پروبیوتیک میزان مناسبی از انواع باکتری‌ مفید وجود دارد که دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

رژیم مدیترانه‌ای
این رژیم حاوی روغن زیتون، غلات، ماهی، آجیل، سبزیجات و میوه‌های فراوان، دانه‌های روغنی و حبوبات است و در آن مقدار چربی‌های اشباع بسیار محدود و چربی‌های غیراشباع بیشتر است. در این رژیم منابع بسیار زیادی از پتاسیم استفاده می‌شود که منجر به کاهش فشار خون می‌شود. دکتر صمدپور می‌گوید: «رژیم مدیترانه‌ای بسیار خوب است و به همه داغدیدگان توصیه می‌شود از آن استفاده کنند و کمک می‌کند افراد این مراحل را سریع‌تر طی کنند و به زندگی نرمال بازگردند». رژیم مدیترانه باید شامل حداقل مصرف 3بار در هفته حبوبات، 2تا 3وعده غذاهای دریایی مانند ساردین، سالمون و میگو، حداقل 2واحد میوه، حداقل 5واحد سبزیجات، مصرف روزانه 30تا 40گرم مغز به‌خصوص پسته و بادام بدون نمک، مصرف غذاهای آب‌پز و بخارپز، گوشت پرندگان، غلات و لبنیات و خوردن روزی 8لیوان آب و سایر مایعات باشد. پخت‌وپز غذاها هم با روغن زیتون باشد. بهتر است افراد حداقل هم 30دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند. انجام یوگا و مدیتیشن هم به‌شدت به افراد داغدیده توصیه می‌شود.

آشپزی کنید
ممکن است فرد در این روزها که عزیز از دست داده به‌دلیل تنهایی و بی‌حوصلگی به سمت مصرف غذاهای آماده و کنسرو شده برود که بدترین انتخاب است. اما باید به این موضوع آگاه باشد که آشپزی کردن استرس را کم می‌کند و بهتر است به سمت پخت غذاهای دوران کودکی مانند انواع سوپ‌ برود. اگر این کار را انجام دهد و دوستانش را به صرف غذا دعوت کند بازهم استرسش کمتر می‌شود و حس خوبی به او دست می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید