• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 2 اسفند 1399
کد مطلب : 124873
+
-

برف و یخبندان در روستاها

موج جدید بارشی از صبح امروز جایگزین سامانه قبلی شده و در برخی مناطق شهری و روستایی، برودت و یخ‌زدگی ادامه دارد

آب و هوا
برف و یخبندان در روستاها

پس از چند روز آب و هوای بهاری، بارش ناگهانی برف، مردم برخی شهرها و روستاهای کشور را غافلگیر کرد. به گزارش گروه ایرانشهر، بهمن99 با بارش شدید برف در برخی استان‌ها به پایان رسید و براساس اعلام سازمان‌ هواشناسی با وجود خروج سامانه بارشی اما طی روزهای آینده شاهد برودت و یخ‌زدگی هستیم. در شرق لرستان برف و کولاک شدید 600روستای این منطقه را در برگرفت و در دیگر مسیرها هم به بسته شدن راه‌های روستایی ختم شد. مدیرکل مدیریت بحران لرستان در این‌باره به همشهری گفت: تا عصر جمعه مسیر دسترسی به 550روستا بازگشایی شد و تلاش گروه‌های راهداری برای بازگشایی راه روستاهای باقیمانده هم ادامه داشت. مهدی پازوکی با بیان اینکه برودت هوا ادامه دارد و شاهد یخبندان در استان خواهیم بود، افزود: پل‌های موقت در روستاهای چم‌دیوان و حیات‌الغیب با طغیان رودخانه از بین رفته‌ و تا هفته آینده اقدامات لازم برای برقراری این مسیرها انجام می‌شود. البته در یک کیلومتری هر دو روستا، مسیر جایگزین وجود دارد. پل موقت روستای تودارشاکرم آسیب چندانی ندیده، اما ناایمن است و تا برقراری کامل ایمنی، تردد روی آن انجام نمی‌شود. بارش نیم‌متری برف در فریدونشهر اصفهان هم موجب مسدود شدن محورهای مواصلاتی و معابر شهری و روستایی و در همدان هم چند راه فرعی و روستایی به‌علت ریزش سنگین برف بسته شد. سامانه پربارش، عصر دیروز از کشور خارج شد اما سامانه بارشی جدید صبح امروز از شمال‌غرب وارد کشور شده و به‌تدریج غرب سواحل خزر و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز را در برخواهد گرفت که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا دوشنبه با بارش برف فعال است.

تندباد امان نداد 
علاوه بر بارش برف و کولاک در برخی استان‌ها بیش از ۳۰خانوار عشایری در نقاط مختلف ایلام به‌علت وزش شدید باد و تعدادی از ایل‌راه‌های عشایری به‌علت بارندگی‌ها و تندباد خسارت دیدند. البته هیچ آسیب جانی و مالی خاصی به عشایر استان وارد نشده و خدماتی ازجمله اهدای چادر به خانوارهایی که سیاه‌چادرهایشان آسیب جدی دیده و قابل سکونت نبود، همچنین عرضه پتو، آب آشامیدنی و مواد غذایی به عشایر آسیب‌دیده انجام شده است.

آلودگی هوا هم داشتیم 
در آخر هفته برفی و بارانی استان‌ها چند شهر هم با افزایش ورود ریزگردها و گردوغبار مواجه بودند. یزدی‌ها 2روز پر گرد و خاک را سپری کردند و براساس اعلام اداره کل هواشناسی یزد با آغاز بارش باران در برخی مناطق از شدت این گرد و خاک کاسته شده است. در سردشت آذربایجان‌غربی هم پدیده گردوغبار، هوای این شهرستان را در شرایط هشدار و خطرناک قرار داد و میزان غلطت به سه برابر حد مجاز رسید. در گیلان‌غرب، قصرشیرین و سرپل هم ریزگرد و گردوغبار وجود داشت که البته براساس اعلام جلیل بالایی، مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه اکنون وضعیت عادی شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید