• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 30 بهمن 1399
کد مطلب : 124761
+
-

برای گشت و گذارهای ایمن در روزهای کرونایی گزینه‌های بسیار خوبی در اطراف تهران وجود دارد

به صرف یک فنجان آرامش در طبیعت


پرنیان سلطانی

ظاهرا که کرونا قرار نیست به این زودی‌ها دست از سر ما بردارد و به تازگی به ورژن انگلیسی و جهش‌یافته‌اش هم تغییر شکل داده! بنابراین به‌نظر می‌رسد تا واکسیناسیون کامل و ریشه‌کن‌شدن این بیماری راه درازی در پیش داریم و حالا حالاها علاوه بر قرنطینه خانگی، ماسک، دستکش و مواد ضد‌عفونی‌کننده جزو جدایی‌نشدنی زندگی‌هایمان است. اما به هر حال کمی گردش و تفریح با حفظ تمام پروتکل‌های بهداشتی در روزگار تعطیلی مراکز تفریحی، فرهنگی، هنری و ورزشی، لازم و ضروری است. فقط باید در انتخاب گزینه‌های گردشگری‌مان خیلی دقت کنیم و برای گشت و گذارهای نیم‌روزه‌مان فضاهای باز و در عین حال خلوت را انتخاب کنیم. اگر به‌دنبال جاذبه‌های گردشگری نزدیک تهران می‌گردید، فضاهایی که این روزها امکان بازدید از آنها وجود داشته باشد، با ما به روستای برگ جهان، دریاچه سد نمرود، غار بورنیک، قلعه تاریخی گلخندان و روستای واریان در چند کیلومتری تهران بیایید.

قلعه تاریخی گل‌خندان

قلعه باستانی گل‌خندان یا دژ ساسانی هفت‌دختر نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبای اطراف تهران است که احتمالا بسیاری از ما حتی نامش را هم نشنیده‌ایم. این دژ تاریخی که در جنوب شهر بومهن در محدوده شرقی پایتخت قرار دارد، از آثار باستانی به‌جا مانده از قرن چهاردهم هجری قمری و دوران ساسانی است که در منابع کهن می‌توان ردی از آن پیدا کرد. بر تابلوی معرفی دژ باستانی گل‌خندان اینطور درج شده است: «نخستین اشاره به دژ گل‌خندان در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» به قلم سیدظهیرالدین مرعشی مربوط به سده 9هجری قمری (حدود 600سال پیش) آمده است. براساس این کتاب ملک کاووس از حکام محلی دوره تیموری پس از نافرمانی در برابر حکومت مرکزی به این دژ پناه می‌برد. همچنین در کتاب «حبیب‌السیر» نوشته غیاث‌الدین محمد خواند میر چنین آمده است که شاه اسماعیل صفوی برای سرکوبی امیرحسین کیای چلاوی به این محل آمده و پس از تسخیر دژ، آن را تخریب کرد و ساکنانش را از دم تیغ گذراند!» این دژ باستانی که براساس مستندات تاریخی تا دوره صفویه به حیات خودش ادامه داده، در روستایی به همین نام در جاده آسفالته رودهن- تهران قرار دارد و دسترسی بسیار خوبی دارد.

روستای واریان کرج

روستای واریان، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف پایتخت است که برای قرارگرفتن در فهرست نقاط پیشنهادی گردشگری‌تان، هیچ کار سختی ندارد! کافی است بدانید این روستا تنها روستای آبی ایران است که برای رفتن به آن فقط باید از قایق استفاده کنید. همین حالا آن را در صدر فهرست گردشگری کوتاه‌مدت‌تان قرار بدهید! رسیدن به این روستای زیبا که در بخش شرقی سد امیرکبیر یا همان سد کرج و در حدود 25کیلومتری جاده چالوس قرار دارد، تنها از یک راه ارتباطی امکانپذیر است و آن گذر از دل آب است. از آنجا که تنها روستای آبی ایران هیچ‌وقت رنگ هیچ خودرویی را به‌خود ندیده، هوای بسیار پاک و تمیزی دارد که واقعا نمی‌توان آن را توصیف کرد. این هوای به‌معنای واقعی کلمه پاک در کنار منظره بکر و منحصر به فرد این روستا ازجمله آبشارها، جویبارها، رودها، چشمه‌ها، انواع گل‌ها و... از این روستای کرج یک مکان گردشگری تمام‌عیار ساخته است. فقط اگر قصد گشت و‌گذار در این روستای عجیب و غریب و منحصر به فرد را دارید، بهتر است بدانید برای سفر به این روستا به هماهنگی قبلی و دریافت مجوز از دهداری نیاز دارید. پس حتما قبل از آنکه خودتان را به قایق‌های واریان برسانید، حتما به دهداری رفته و مجوز دریافت کنید.

روستای برگ‌جهان

اگر می‌خواهید همزمان هم از یک فضای بکر طبیعی بهره‌مند شوید و هم کمی آثار تاریخی و باستانی ببینید، راهی روستای برگ جهان لواسان شوید. این روستا که یکی از قدیمی‌ترین روستاهای محدوده لواسان است، در 11کیلومتری شرق روستای افجه قرار دارد و شهرتش را مدیون آب و هوای بی‌نظیر و طبیعت بسیار زیبایش در تمام فصول سال است. علاوه بر آبشار برگ جهان که یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی این روستا به‌حساب می‌آید، برگ جهان جاذبه‌های تاریخی و باستانی دیدنی زیادی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به قلعه دختر و زندان‌خانه لار یا غار لوخمیره اشاره کرد. قلعه‌دختر یا قلعه‌بند در سال 1382به ثبت ملی رسیده و در 3کیلومتری شمال روستای برگ جهان قرار دارد. غار لوخمیره هم یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی روستای برگ جهان است که گفته می‌شود در گذشته به‌عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت و به همین دلیل به زندان‌خانه لار معروف است. برای دیدن این روستای زیبا و منحصر به فرد می‌توانید از لواسان به نارون، هنزک و افجه برسید یا از مسیر جاجرود، با گذر از سد لتیان راهی برگ‌جهان شوید.

دریاچه سد نمرود

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران، دریاچه سد نمرود است؛ سدی مخزنی و دست‌ساخت در جنوب غربی شهر فیروزکوه که اگر آن را بهشت پنهان فیروزکوه بنامیم، بیراه نگفته‌ایم. این سد که کار ساخت آن از سال 1384روی رودخانه حبله‌رود شروع شد، سال 1395آبگیری شد تا آب شرب، آب مورد نیاز کشاورزی و بخش صنعت را تامین کند. اما این سد امروز در کنار انجام وظایف اصلی‌اش، تبدیل به یک جاذبه گردشگری بسیار زیبا هم شده و در ایام مختلف سال پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگران است. ترکیب سد نمرود، رودخانه حبله‌رود که از تجمیع رودهای گورسفید، نمرود، دلی‌چای، واشی یا ساواشی، هویر و قزقانچای پرآب شده، نواحی ییلاقی اطراف سد، پوشش‌های گیاهی بی‌نظیر و گونه‌های جانوری مانند قوچ و میش، کل و بز، آهو و انواع پرندگان، از این محدوده یک نقطه گردشگری بی‌نظیر ساخته است. اگر می‌خواهید همین روزها سری به دریاچه سد نمرود زده و خودتان را مهمان هوای پاک و منظره‌ای دل‌انگیز کنید، باید به فیروزکوه رفته و خودتان را به روستای سله‌بن برسانید؛ برای رفتن به روستای سله‌بن که سد نمرود را در جوار خودش جا داده، هم می‌توانید راه جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید.

 غار بورنیک

ساکنان شرق تهران علاوه بر دریاچه سد نمرود، گزینه گردشگری بسیار زیبای دیگری هم در اختیار دارند و آن غار بورنیک است؛ غار زیبایی که از آن با عنوان طولانی‌ترین غار استان تهران و چهارمین غار طولانی ایران نام برده می‌شود و در 135کیلومتری پایتخت قرار گرفته است. غار بورنیک روستای هرانده فیروزکوه که به معنی محل امن و جان‌پناه است، قدمتی به بلندای تاریخ دارد و ظاهرا از دیرباز محل سکونت انسان‌های غارنشین بوده! به همین دلیل این غار زیبا 7مهرماه سال 1381با شماره ثبت 6337به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر اهل غارنوردی هستید که هیچ اما اگر برنامه رفتن به غار بورنیک نخستین تجربه غارنوردی‌تان به‌حساب می‌آید، حتما تجهیزات کامل یک کوهنوردی حرفه‌ای را همراه داشته باشید؛ تجهیزاتی که با آنها بتوانید 148پله تعبیه شده در دهانه و ورودی غار را پایین رفته و پس از آن بیش از 3کیلومتر مسیر غار را طی کنید. اگر مسیرتان به غار بورنیک افتاد، حتما سری هم به روستای کوهستانی هرانده بزنید؛ روستایی بسیار زیبا و بکر که علاوه بر طبیعت زیبایش، بقعه تاریخی امامزاده یحیی(ع)، یکی از آثار ثبت‌شده در فهرست ملی را هم در خود جای داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید