• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 30 بهمن 1399
کد مطلب : 124748
+
-

آشپز این هفته 3پیشنهاد برای تهیه شیرینی‌های خانگی دارد

سورپرایزهای خوشمزه

سورپرایزهای خوشمزه

سحر  غفوری 

در زمان کودکی، همراه با خواهرش بارها و بارها تجربه ناکام پخت کیک را داشته که به‌خاطر نتیجه نه‌چندان مطلوب، اغلب کیک‌ها از ترس تنبیه مادر، روانه سطل‌زباله می‌شدند. «زهرا کمانی» کم‌کم و پس از گذشت مدتی از ازدواجش، به واسطه مسئولیت‌های خانه، در کلاس‌های متعدد آشپزی شرکت‌کرد. به‌گفته این آشپز جوان، مشوقان اصلی او در امر آشپزی، 2پسرش هستند که با استقبال از هنر مادرشان، خلاقیت او را بیشتر کرده‌اند. این آشپز ۴۲ساله معتقد است بهترین اوقات زندگی خود را زمان آشپزی در آشپزخانه تجربه کرده و این لذت را در فضای مجازی برای دنبال‌کنندگانش به اشتراک می‌گذارد. کمانی همچنین توجه بسیاری به کسب مهارت و افزایش خلاقیت داشته و امیدوار است با رهایی جهان از ویروس کرونا، بار دیگر با شرکت در دوره‌های آشپزی، مهارت‌ها و دانش بیشتری در این حوزه کسب کرده و آموزش این حوزه را در پیش بگیرد. در ادامه به پیشنهاد این آشپز، چند دستور شیرینی و کیک را مرور می‌کنیم.

شیرین عسل

حتما بارها و بارها بسته‌بندی‌های بیسکوئیت را با برند شیرین‌عسل دیده‌اید که طرفداران زیادی به‌ویژه میان کودکان و نوجوانان دارند. این شیرینی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مادران خانه‌داری است که کودکان محصل دارند و برای زنگ‌های تفریح آنها به‌دنبال وعده‌های غذایی و خوراکی مقوی هستند.

مواد لازم
  ژله آلوئه‌ورا: یک بسته
  آب‌جوش: یک‌سوم لیوان
  عسل: یک قاشق غذا‌خوری یا ۳قاشق شکر
  بیسکوئیت ساقه‌طلایی: ۲ بسته
  شکلات آب شده: به مقدار لازم

طرز تهیه
آب جوش و ژله آلوئه‌ورا را با هم مخلوط کنید و روی بخار آب‌جوش بگذارید تا پودر‌ژله کاملا حل شود. بعد یک قاشق عسل را اضافه کنید. مخلوط که شد از روی حرارت بردارید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا کمی از حرارت بیفتد بعد با همزن به اندازه‌‌ای بزنید که موادتان سفید و غلیظ شود. مواد آماده شده را داخل قیف بریزید و روی بیسکوئیت قرار‌دهید. این کار را باید سریع انجام دهید چون مواد به سرعت سفت می‌شوند و خود را می‌بندند. یک بیسکوئیت دیگر روی بیسکوئیت اول قرار دهید. سپس نیم ساعت داخل یخچال بگذارید. بعد از نیم ساعت در مرحله آخر شکلات تخته‌ای را به روش بن‌ماری روی بخار آب کتری یا سماور ذوب می‌کنیم سپس بیسکوئیت‌های آماده شده را داخل شکلات ذوب شده می‌زنیم و کنار می‌گذاریم تا شکلات سفت شود، سپس در یخچال و در ظرف در‌دار نگهداری می‌کنیم. 
نکته: برخی به جای ژله و عسل برای مواد بین دو بیسکوئیت از مارشمالو استفاده می‌کنند. اگر شما هم تمایل داشتید از این خوردنی استفاده کنید ابتدا مارشمالو را به روش بن‌ماری ذوب‌کرده و بعد روی بیسکوئیت ساقه‌طلایی قرار داده و روی آن یک ساقه طلایی دیگه قرار‌داده و فشار دهید.

کاپ‌کیک سورپرایز

کاپ‌کیک‌ها که در فارسی به کیک فنجانی شهرت دارند، از انواع کیک‌های سبک هستند که در زمان کمی پخته شده و مراحل طبخ آسانی دارند. این کیک‌های فنجانی بهترین انتخاب برای مهمانی‌ها و جشن‌های شما هستند. پس دست به کار شوید و تهیه این کیک خوشمزه را تجربه کنید.

مواد لازم
  تخم‌مرغ: ۳عدد
  روغن‌مایع: یک‌سوم پیمانه
  شکر: یک پیمانه
  آرد: یک و یک‌سوم پیمانه
  آب ولرم یا شیر: یک‌سوم پیمانه
  وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
  پودرکاکائو: قاشق غذاخوری
  بیکینگ‌پودر: یک قاشق چای‌خوری
مواد لازم برای مغز کیک:
  سفیده تخم‌مرغ: یک عدد
  پودر‌قند: نصف پیمانه
  پودر نارگیل: یک پیمانه سر پُر

طرز تهیه
ابتدا یک عدد سفیده تخم‌مرغ را در ظرفی با همزن دستی2 الی3 دقیقه هم بزنید تا پُف کند. سپس نصف‌پیمانه پودر قند اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس یک پیمانه سر‌پر پودر نارگیل را به مواد اضافه و با قاشق خوب مخلوط کنید و با دست به‌صورت توپی دربیاورید و به‌مدت نیم‌ساعت داخل یخچال بگذارید. برای تهیه کاپ‌کیک، ابتدا آرد را همراه بیکینگ‌پودر ۳ بار الک کرده و کنار بگذارید. سپس تخم‌مرغ‌ها را داخل ظرفی بشکنید، وانیل و شکر را اضافه کرده و حدود ۱۰تا ۱۵‌دقیقه با همزن بزنید تا حجم آن چندبرابر شود. روغن و شیر را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کرده و حدود ۳۰ ثانیه بزنید تا با مواد مخلوط شود. همزن را کنار بگذارید و آرد الک شده را کم‌کم به مواد اضافه کنید. لیوان مورد‌نظر را چرب کنید و کمی از مواد را داخل آن ریخته و از توپ‌های نارگیلی یک عدد داخل فنجان‌ها بگذارید و بقیه مواد را روی توپ‌ها بریزید. البته بدانید که نباید فنجان‌ها را پر از مواد کنید بلکه باید فنجان‌ها نصفه پر شود، بعد فنجان‌ها را داخل قابلمه‌‌ای که درون آن کمی آب‌جوش ریخته‌‌اید قرار‌دهید. آب را به اندازه‌‌ای داخل قابلمه بریزید که آب در فنجان‌ها نفوذ نکند. روی قابلمه دم‌کنی بگذارید و به‌مدت ۲۰دقیقه زمان بدهید و بعد از گذشت این زمان حرارت را خاموش کنید ولی در قابلمه را به‌مدت ۵ دقیقه برندارید. بعد از ۵دقیقه فنجان‌ها را خارج کرده و اجازه دهید کاملا سرد شوند. سپس کیک را از فنجان خارج کنید. البته برای خارج کردن آن دور کیک را با چاقو از فنجان جدا کنید. روی کیک‌ها را هم می‌توانید با گاناش و ترافل تزئین کنید. برای تهیه گاناش هم مقدار مساوی خامه و شکلات تخته‌‌ای را روی حرارت بگذارید و قبل از جوش‌خوردن خامه خوب مخلوط کرده و مواد را از روی حرارت بردارید.

کوکی شکلات چیپسی

کوکی‌ها از شیرینی‌های ترد و خوشمزه‌‌ای هستند که در انواع مزه و رنگ پخته می‌شوند و طرفداران زیادی دارند. انواع نارگیلی، وانیلی، شیری، شکلاتی و... از معروف‌ترین مزه‌های این شیرینی خوشمزه هستند. در ادامه با نحوه پخت کوکی با طعم شکلات چیپسی آشنا شوید.

مواد لازم
  کره: ۱۲۵گرم
  پودر قند: یک پیمانه
  تخم‌مرغ: یک عدد
  وانیل: یک قاشق چای‌خوری
  بیکینگ‌پودر: یک قاشق چای‌خوری
  آرد:دو و یک‌سوم پیمانه
  شکلات چیپسی نسوز: یک پیمانه

طرز تهیه
ابتدا تخم‌مرغ را در ظرف بریزید. کره نرم‌شده را به آن اضافه کنید. با همزن بزنید و کمی که مخلوط شد، پودر قند الک شده را اضافه کنید. سپس وانیل را اضافه کرده و کمی بزنید تا مواد سفید‌رنگ شود. بعد آرد الک شده و بیکینگ‌پودر را به مواد اضافه کنید. سپس شکلات چیپسی را هم اضافه کنید و با لیسک آرام مخلوط کنید. مواد را نباید با دست ورز داد بلکه با نوک انگشت‌ها مواد را با هم مخلوط‌کنید. از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و گرد کنید. سپس در سینی فر که کاغذ روغنی انداخته‌اید بگذارید و کمی با دست فشار دهید. حالا وقت در فر قرار‌دادن است؛ در فر از قبل گرم شده، روی دمای ۱۸۰درجه، به‌مدت تقریبی ۱۵الی۲۰دقیقه قرار‌دهید.
نکته: کوکی نباید زیاد پخته شود در غیر این صورت سفت می‌شود.
برای تهیه این کوکی روی گاز، کف ماهیتابه رژیمی 2لایه کاغذ روغنی قرار‌دهید. واشر پلاستیکی را هم دربیاورید. گاز را با شعله متوسط روشن کنید و شعله پخش‌کن بگذارید و تابه را ۱۰ دقیقه گرم کنید و بعد کوکی‌ها را داخل آن بچینید و زمان بدهید تا بپزد.
نکات تکمیلی: 1-‌ می‌توانید به جای شکلات چیپسی از کشمش و گردو هم استفاده کنید. ۲- اگر می‌خواهید کوکی‌هایتان 2رنگ باشد همان ابتدا 4قاشق از آرد سفید را بردارید، کنار بگذارید و مراحل را کامل پیش بروید. در آخر که همه مواد با هم مخلوط شدند، مواد را به 2قسمت مساوی تقسیم کنید؛ به یک قسمت 2قاشق آرد اضافه کرده و به قسمت دیگر 2قاشق پودر‌کاکائو اضافه کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید