• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 25 بهمن 1399
کد مطلب : 124261
+
-

دفاع از جمهوریت

جهانگیری در نامه‌ای به رئیسی خواستار ورود قوه قضاییه به ماجرای هتاکی به رئیس‌جمهور شد

گزارش
دفاع از جمهوریت

سوءاستفاده از مناسبت‌های  رسمی و ملی حدود یک دهه می‌شود تبدیل به فرصتی برای بداخلاقی های سیاسی و هتک حرمت جریانات سیاسی غیرهمسو شده است. نهادهای انتخابی در نقطه کانونی این حملات بیشتر در معرض تخریب‌ها بوده‌اند و توهین به مردم و منتخبان آنها نتیجه نهایی اقدامات تندروها بوده است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نشست خبری 24آذرماه امسال خود با خبرنگاران صراحتا به این شیوه مواجهه با مشکلات و کاستی‌ها و نادیده گرفتن واقعیات انتقاد کرده و گفته بود: «ممکن است فردی در یک رده‌ای حتما اشکال داشته باشد و مگر قوه قضاییه و قوه مقننه ما بی‌اشکال است؟ مگر نیروهای مسلح ما بی‌اشکال هستند؟ اصلا شما یک نهاد بی‌اشکال پیدا کنید. چرا فقط به دولت حمله می‌کنیم؛ به دولتی که وسط میدان جنگ است حمله می‌کنیم و چرا به بقیه حمله نمی‌کنیم؟ اگر کسی به دولت توهین و فحاشی کرد و تهمت زد چرا تشویق می‌شود؟ الان کسی جرأت می‌کند در این کشور به غیراز دولت به کس دیگری توهین کند؟ مثلا به قوه قضاییه و نیروی مسلح توهین کند؟ جرأت می‌کند؟ اگر جرأت می‌کند، بفرمایید فردا این کار را می‌کند پس فردا ببینید چه می‌شود. بعد از 24ساعت ببینید چند نفر احضار می‌شوند. اما به دولت هر چه فحاشی بکنند باز آنها را تشویق می‌کنند، مقام بالاتر پیدا می‌کنند، محبوب‌تر می‌شوند و آنها را تشویق‌ می‌کنند.» درست یک هفته پس از اینکه رهبر معظم انقلاب در نشست تصویری با مداحان تأکید کردند: «بدزبانی و بدگویی باید در جامعه جمع شود»، جمعی از راهپیمایان 22بهمن اصفهان، ترجیع‌بند شعارهایشان مرگ بر رئیس‌جمهور و شخص حسن روحانی شد. به همین سادگی از ظرفیت وحدت و انسجام‌بخشی یک مناسبت ملی برای خوشامد منافع گروهی عده‌ای بهره‌برداری شد. سال91 یک اقلیت همسو، علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس را در حرم حضرت معصومه(س) هدف پرتاب مهر و کفش خود قرار داده بودند. گزارش خلاصه شده تحقیق و تفحص این هجمه اگرچه بعدها در مجلس قرائت شد، علاج وقوع حوادث مشابه نشد. در این گزارش با استناد به شواهد و مدارک صراحتا اعلام شده بود «وقوع غائله همراه با سازماندهی بوده و در سطوح تولید ادبیات خشونت و ایجاد انگیزش و در سطح عملیاتی دارای مقصرانی بوده است.» حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور با تکیه بر همین بخش از ابعاد امنیتی و سازمان‌یافته تخریب‌ها در توییتی نوشت: «تجربه نشان داده‌ است از راه‌اندازی جریانات خودجوش و شعارهای سازمان‌یافته علیه دولت تا سوءاستفاده دشمنان و شکل‌گیری اغتشاش علیه نظام راهی نیست. در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط حساس سیاست خارجی، آتش‌بازی با احساسات عمومی عواقب دردناکی‌ دارد.»
انتشار ویدئوی شعار موتورسواران در اصفهان واکنش‌های زیاد دیگری هم از سوی مقامات دولت و برخی دیگر از مسئولان و فعالان سیاسی به همراه داشت؛ از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و برخی وزرای کابینه و دفتر رئیس‌جمهوری گرفته تا دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر. محکومیت و درخواست رسیدگی قضایی محور مشترک این واکنش‌ها بودند.

 دستور اقدام صادر کنید
جهانگیری در نامه به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه «روز چهارشنبه در مراسم کم‌نظیر و متفاوت بزرگداشت سراسری سالگرد پیروزی انقلاب عده‌ای موتورسوار، با سردادن شعارهای مخرب و غیراخلاقی نسبت به رئیس محترم جمهور سعی کردند با رفتارهای موهن خود، اصل بزرگداشت این مراسم ملی و ضرورت وحدت و اقتدار یکپارچگی نظام و ملت را در برابر دشمنان این ملک و ملت تحت‌الشعاع قرار دهند» نوشت:  «از آنجا که پیشگیری از اینگونه اعمال مجرمانه در سایه اجرای قانون میسر است و اینگونه رفتارهای مجرمانه در روز روشن نسبت به منتخب ملت ریشه در تعلیق تبعیض‌آمیز اجرای مجازات در موارد مشابهی داشته است، خواهشمند است با دستور اقدام و پیگیری قاطع موضوع، زمینه اشاعه مفاسد اجتماعی و سیاسی آن و سوءاستفاده مخالفان ایران اسلامی و نظام مرتفع گردد.»

 صف‌آرایی دولتمردان در دفاع از رئیس‌جمهور
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این رفتارها علاوه بر ابعاد حقوقی، ابعاد فرهنگی به‌ویژه فرهنگ سیاسی هم دارند که به‌مراتب مهم‌تر است، به ایسنا گفت: «از منظر فرهنگ سیاسی، توهین به رئیس‌جمهور به‌عنوان یکی از بارزترین نماد‌های جمهوریت که از عوارض تنزل اخلاق و فقدان بلوغ سیاسی و در عین حال از موجبات تضعیف جمهوریت هم هست، در همه حال مذموم است، ولی توهین به این نماد در روزی که به‌طور نمادین به‌عنوان روز حاکمیت اراده جمهور پاس داشته می‌شود علاوه بر اینکه به‌طور مضاعف نکوهیده و مذموم است، هشدارآمیز و تامل‌برانگیز هم است.»

 موارد مشمول قانون مجازات
جنیدی با اشاره به اینکه رفتارهای مورد ارتکاب براساس مواد متعددی از قانون مجازات اسلامی ازجمله مواد ۶۰۸، ۶۰۹ و ۶۱۸ جرم و در خور مجازاتند، تصریح کرد: مطابق این مواد و باتوجه به نوع رفتار شکل گرفته از سوی آن افراد، جرم‌های توهین، تهدید و هیاهو و اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی به وقوع پیوسته که شماری از آنها نیازمند شکایت و شماری دیگر به موجب قوانین کیفری گذشت ناپذیر و دارای جنبه غالب عمومی است.
 آشکار است که براساس ماده۱۱ قانون آیین دادرسی کیفری تعقیب آن دسته از رفتارهای مجرمانه که جنبه عمومی دارند، برعهده دادستان گذاشته شده است. در هر 2فرض، ضابطان دادگستری هم وظیفه دارند که در آغاز رسیدگی کیفری گزارش این وقایع را به مراجع صالح قضایی بدهند.
عباس صالحی، وزیر فرهنگ در حساب کاربری‌اش در توییتر ستاد امر به معروف اصفهان را خطاب قرار داد و نوشت: «موتورسواران یک شهرستان در سالگرد انقلاب اسلامی، با وجود تأکید رهبر انقلاب بر حفظ حرمت‌ها و پرهیز از بدزبانی، به فحاشی به رئیس‌جمهوری منتخب پرداختند. ستاد امر به معروف آن شهرستان که در دوچرخه‌سواری بانوان موضعی فعال دارد، در موضوع موتورسواران فحاش نمی‌خواهد اعلام موضع کند؟»

 واکنش ستاد امر به معروف
حجت‌الاسلام احمد عبداللهی‌‌نژاد، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در واکنش به اتفاق روز 22بهمن به فارس گفت: در شرایط سخت اقتصادی و مشکلات موجود که باعث گلایه‌مندی مردم شده هیچ جای تردیدی نیست و در جایگاه اختیارات خود پیگیر مطالبات مردم از مسئولان کشور هستیم، اما توهین به رئیس‌جمهوری که با رأی خود مردم سرکار آمده و هم‌اکنون هم رئیس‌جمهور قانونی کشور است، حرکتی خلاف شرع و قانون است و با افرادی که این کار را یا به‌صورت خودسر و یا به طور سازمان‌یافته انجام داده‌اند برخورد خواهد شد. در رابطه با این اتفاق نامه‌ای به دادستان می‌فرستیم و خواستار شناسایی افراد می‌شویم تا با آنها برخورد جدی صورت گیرد؛ این حرکت برخلاف فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری بود که اشاره کردند فضای توهین باید جمع شود، اگر این توهین به دشمنی باشد که هتاکی می‌کند مشکلی ندارد ولی در این مورد با تمام انتقادهای وارده چنین کاری جایز نیست. 

 برگزاری باشکوه جشن انقلاب در سراسر ایران
مراسم راهپیمایی ۲۲بهمن چهل‌ودومین فجر انقلاب به شکلی متفاوت از سال‌های قبل، با حضور خودرویی و موتوری مردم برگزار شد. این مراسم به‌علت همه‌گیری کووید-۱۹ با وسایل نقلیه متعدد برگزار شد. راهپیمایان با استفاده از ماسک و دستکش در خیابان حضور پیدا کردند. در کنار خیل موتورسواران، ده‌ها اسکیت‌باز و دوچرخه‌سوار نیز دیده می‌شد. اسکیت‌بازان و دوچرخه‌سواران جوان و نوجوانی که وسایل نقلیه خود را با پرچم ایران و عکس‌های شهدا تزئین کردند. نیروهای امنیتی، آتش‌نشانان، اورژانس تهران، پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مهم‌ترین نقاط راهپیمایی حضور پیدا کرده بودند.
 توزیع ماسک و اسپری الکل در بین راهپیمایی‌کنندگان تهرانی انجام شد تا پروتکل‌های بهداشتی در مراسم یوم‌الله ۲۲بهمن رعایت شود. نمایش ادوات جنگی و توان نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران ازجمله نمایش سامانه سوم خرداد در میدان آزادی از حاشیه‌های مراسم بود. راهپیمایانی که در میدان انقلاب حرکت می‌کردند شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر منافق و مرگ بر اسرائیل سر دادند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید