• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 بهمن 1399
کد مطلب : 124173
+
-

روزشمار انقلاب

کیهان 
   شماره ۱۰۶۱۸
   ۱ بهمن ۵۷

اولین خبر مربوط به بازگشت امام‌خمینی‌(ره) به ایران، امروز در روزنامه کیهان و اطلاعات منتشر می‌شود. عکس یک امروز روزنامه کیهان، تصویری از امام را نشان می‌دهد که میان گروهی از ژاندارم‌های فرانسوی و علاقه‌مندانش قرار گرفته‌است. تحریریه کیهان، تیتر«امام خمینی جمعه در تهران نماز می‌خواند» را برای صفحه اول انتخاب کرده و در صفحه‌های داخلی به نقل یکی از نزدیکان امام، نوشته که رهبر ۷۸‌ساله شیعیان ایران برای نماز مغرب و عشا در مسجد اصلی شهر روز جمعه وارد تهران می‌شود و سپس در پیشاپیش جمعیت به بهشت زهرا(س) خواهند رفت.

کیهان 
   شماره ۱۰۶۲۰
   ۳بهمن ۵۷

امروز نخستین مصاحبه امام‌خمینی‌(ره) با خبرنگاران ایرانی در روزنامه کیهان منتشر شده است. امام در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو درباره آزادی بیان و عقیده می‌فرمایند: «اگر مضر به حال ملت نباشد، بیان همه‌‌چیز آزاد است. چیزهایی آزاد نیست که مضر به حال ملت ما باشد.» ایشان همچنین درباره نقش زنان در حکومت اسلامی می‌گویند:«زنان همچون مردان در ساختن جامعه اسلامی فردا شرکت دارند. آنان از حق رأی دادن و رأی گرفتن برخوردارند. در مبارزات اخیر ایران، زنان هم سهمی چون مردان دارند. ما همه گونه آزادی را به زن خواهیم داد. البته جلوی فساد را می‌گیریم.»

کیهان 
   شماره ۱۰۶۲۱
   ۴بهمن ۵۷

خبر منتشر شده در روزنامه‌های امروز، موجی از نگرانی را میان انقلابیون ایجاد می‌کند. روزنامه کیهان تیتر یک امروزش را به محاصره فرودگاه مهرآباد توسط تانک‌ها اختصاص داده و عکسی جذاب و البته از راه دور را که این محاصره را نشان می‌دهد، منتشر کرده است. مهندس بازرگان هم در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، نقطه‌نظراتش را درباره حکومت اسلامی و نحوه تشکیل شورای انقلاب و دولت موقت بیان کرده است. او می‌گوید:«بهترین راهی که در برابر شاهپور بختیار قرار دارد این است که استعفا کند. همانگونه که چند تن از وزیرانش استعفا کرده‌اند یا به‌زودی استعفا خواهند کرد.»


کیهان 
   شماره ۱۰۶۲۳
   ۸بهمن ۵۷

امروز خبر سفر بختیار به پاریس برای دیدار با امام (ره) در روزنامه‌ها منتشر شده است. اما تیتر یک روزنامه کیهان به واکنش رهبر انقلاب ایران نسبت به این خبر اختصاص دارد؛ «امام خمینی: بختیار را تا استعفا ندهد، نمی‌پذیریم.» عکس‌های صفحه اول هم مربوط به تشییع شهدای تظاهرات روز جمعه گذشته از مقابل بیمارستان مصدق و مبارزات مسلحانه مردم با مأموران ارتش است. روزنامه کیهان، خبر بازداشت ۵ روزنامه‌نگار روزنامه‌های کیهان، اطلاعات و آیندگان در منطقه ما توسط فرماندار نظامی تهران را نیز امروز منتشر کرده است.

کیهان 
   شماره ۱۰۶۲۵
   ۱۰بهمن ۵۷

تیتر«نزن، سرباز...» هم یکی از تیترهای ماندگار روزنامه کیهان در روزهای قبل از پیروزی انقلاب به‌حساب می‌آید که به پیشنهاد محمد بلوری، معاون سردبیر وقت در صفحه اول روزنامه امروز قرار‌می‌گیرد. قرار گرفتن این تیتر کنار عکسی از یک سرباز، که یک دانشجو را مقابل دانشگاه با اسلحه نشانه گرفته، باعث جذاب شدن صفحه اول شده است. همین عکس و تیتر باعث می‌شود که کیهان امروز، خیلی سریع و زود‌تر از شماره‌های قبل به چاپ دوم برسد. خبر سنگربندی خیابانی در تهران در روزنامه‌های امروز منتشر می‌شود که نشان‌دهنده شدت مبارزات است.

کیهان 
   شماره ۱۰۶۲۶
  ۱۱بهمن ۵۷

آمدن امام(ره) قطعی شده است و روزنامه کیهان با تیتر بزرگ «امام صبح فردا در تهران است» به استقبال این خبر می‌رود. نقشه مسیر حرکت امام(ره) از فرودگاه تا بهشت زهرا(س) در صفحه اول کشیده شده و خبرهای مربوط به استقبال و حفاظت از رهبر انقلاب، به چاپ رسیده است. چاپ اول روزنامه به سرعت نایاب می‌شود و خیلی زود، چاپ دوم به‌دست مردم می‌رسد. تهران روزهای شلوغ‌تری را نسبت به روزهای قبل تجربه می‌کند، چون میلیون‌ها نفر از سراسر کشور، خودشان را به اطراف فرودگاه مهرآباد رسانده‌اند تا از پیر و مرادشان استقبال کنند.

کیهان 
   شماره ۱۰۶۲۸
  ۱۳بهمن ۵۷

«من توی دهن این دولت می‌زنم» تیتری است که روزنامه کیهان روز ۱۳بهمن‌ماه در صفحه اول خود ثبت می‌کند. درباره این تیتر، مهدی فرقانی، سرپرست گروه خبری آن زمان کیهان در بهشت‌زهرا(س) می‌گوید: «آن روز باید اخبار مربوط به حضور امام و سخنرانی ایشان را پوشش می‌دادم. هر لحظه اخبار ضد‌و‌نقیض می‌رسید و همه در انتظار حادثه‌ای بزرگ بودند. ناگزیر بودم به حالت ایستاده تمام سخنرانی را یادداشت کنم. غروب بود که توانستیم به روزنامه برگردیم و وقتی که چاپ سوم روزنامه و آن تیتر را دیدیم خستگی از تن بیرون رفت.»

کیهان 
   شماره ۱۰۶۲۹
   ۱۵بهمن ۵۷

امروز دولت بختیار از شوک اولیه ورود امام(ره) و استقبال میلیونی از ایشان خارج شده است و نخستین واکنش‌هایشان در روزنامه‌ها دیده می‌شود. تیتر یک روزنامه کیهان، به‌گفته‌های نخست‌وزیر رژیم پهلوی اختصاص دارد و شاید به همین دلیل از روزنامه امروز زیاد استقبالی نمی‌شود و کیهان به چاپ دوم نمی‌رسد. بختیار گفته است که در برخی از اصول، نه با شاه سازش می‌کند، نه با امام‌خمینی. اکثر شهرستان‌های ایران همچنان صحنه نبردهای خیابانی است و خبرهای مربوط به آمار شهدا و مجروحان روز گذشته در روزنامه‌های امروز به چاپ رسیده است.

کیهان 
   شماره ۱۰۶۳۰
   ۱۶بهمن ۵۷

تصویر در آغوش کشیدن یک کودک توسط امام(ره)، عکس یک روزنامه کیهان است که مردمی بودن نهضتی را نشان می‌دهد که در ایران به پا شده است. روزنامه‌نگاران کیهان، امروز بر اساس شنیده‌ها و تحلیل‌هایشان، پیش‌بینی کرده‌اند که امام، فردا رئیس دولت موقت را معرفی می‌کند. بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی شب گذشته شاهپور بختیار با رادیو تهران هم منتشر شده است. او می‌گوید:«من میل دارم که رژیمی در این مملکت استوار شود که نه رژیم دیکتاتوری شاه است و نه شبیه جمهوری لیبی و پاکستان. متأسفم که آیت‌الله خمینی به پیام‌هایم توجه نکردند... .»

کیهان 
  شماره ۱۰۶۳۲
  ۱۹بهمن ۵۷

امروز همافران نیروی هوایی در مدرسه علوی با لباس نظامی حاضر می‌شوند و با فرمان رژه، از برابر امام رژه می‌روند و با او بیعت می‌کنند. حسین پرتوی، عکاس روزنامه کیهان، عکسی از پشت‌سر در این مراسم می‌گیرد که در صفحه نخست روزنامه امروز چاپ می‌شود. پرتوی با تیزهوشی خاصی که داشت، توانست تنها عکاسی باشد که در مراسم بیعت همافران با امام حضور پیدا می‌کند. او به مسئولان حفاظت مدرسه علوی قول می‌دهد که در عکسش صورت هیچ‌کس از همافران دیده نشود. بعد از چاپ این عکس در روزنامه کیهان، به همافر‌ها حمله می‌شود.

کیهان 
  شماره ۱۰۶۳۲
 ۲۱بهمن ۵۷

بختیار، شب گذشته اعلام کرده که عکس روزنامه کیهان از رژه همافران در مقابل امام(ره) یک مونتاژ بچگانه بوده است. اما امروز اعلامیه‌ای از طرف کمیته تبلیغات دفتر امام درباره این عکس کیهان منتشر می‌شود که تأیید کردن این عکس توسط امام را بیان می‌کند. ماجرای چاپ عکس بازتاب‌های دیگری هم در روزهای قبل داشته که مهم‌ترین آنها، جنگ خونین لشکر گارد شاهنشاهی با مأموران نیروی هوایی بوده است. کیهان خبر می‌دهد که در مبارزات مربوط به نیروی هوایی، ده‌ها نفر شهید و صد‌ها نفر به‌شدت مجروح شده‌اند. مردم مسلح به یاری همافران رفته‌اند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید