• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 20 بهمن 1399
کد مطلب : 124065
+
-

اعضای شورای شهر یک‌فوریت لایحه «طرح جامع پسماند شهر تهران» را تصویب کردند

برنامه‌ای برای حل مشکل 50 ساله پسماند تهران

گزارش
برنامه‌ای برای حل مشکل 50 ساله پسماند تهران

زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

 تصویب یک فوریت لایحه «طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران» که تدوین آن حاصل تلاش 2ساله یک تیم دانشگاهی و اجرایی است و در افق 20ساله مشکلات پسماند پایتخت را حل می‌کند، مهم‌ترین دستاورد دیروز شورای شهر تهران بود.
به گزارش همشهری، قبل از ورود اعضای شورای شهر به صحن، جلسه هم‌اندیشی با حضور شهردار تهران و معاونان شهرداری برگزار شد. پایش تذکرات داده شده توسط اعضای شورای شهر به شهرداری و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها محور اصلی گفت‌وگوی جلسه هم‌اندیشی بود. به‌گفته محسن هاشمی‌رفسنجانی تا‌کنون حدود 833تذکر داده شده که 700مورد مربوط به شهرداری بوده که به50مورد هنوز پاسخ داده نشده است. همچنین در جلسه هم‌اندیشی، اعضا پیشنهاد دادند تا از این پس تذکرات با جدیت پیگیری شود.

سیستم یکپارچه تفکیک پسماند
دویست‌وهفتادمین جلسه شورای شهر در حالی برگزار شد که یک فوریت لایحه «طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران»، در دستور کار اعضای پارلمان قرار داشت. بر همین اساس، صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران، پشت تریبون رفت و در تشریح این طرح گفت که یک‌تیم دانشگاهی و اجرایی طرح را در مدت 2سال و در 6محور که حوزه‌های مختلف سیستم یکپارچه تفکیک پسماند از مبدأ تا مقصد را شامل می‌شود، تهیه کرده‌اند که با اجرایی شدن آن می‌توان در یک افق ۲۰ ساله مشکلات حوزه پسماند را حل کرد. ایجاد یکپارچگی در ارکان کلیدی سیستم مدیریت پسماند شهری، بهینه‌سازی فرایندهای موجود در به‌کارگیری فناوری مدیریت پسماند، پایداری اقتصادی و مالی سیستم مدیریت پسماند شهری، کمیته‌سازی اثرات سوء بهداشتی و محیط‌زیستی سیستم مدیریت پسماند، جلب مشارکت حداکثری شهروندان و خدمات‌گیرندگان و کاهش آسیب‌ها و اثرات سوء اجتماعی، فرهنگی سیستم مدیریت پسماند شهری، محورهای پیش‌بینی شده این طرح هستند.
علیپور با اشاره به اجرای آزمایشی بخش‌هایی از این طرح گفت: «تهران حدود 50سال است که با مشکل پسماند درگیر است و نباید انتظار داشت در مدت زمان کوتاهی موفق به حل این معضل شویم، اما با برش 2ساله از این طرح جامع که با نام طرح کاپ در حال اجراست موفقیت‌های خوبی حاصل شده و دیگر شاهد دفن پسماندهای حجیم مانند لاستیک و شیشه در آرادکوه نخواهیم بود.» در جلسه روز گذشته شورا یک فوریت این طرح تصویب شد.

فعالیت‎ دانش‌بنیان‌ها ساماندهی می‌شود
اعضای شورای شهر همچنین یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد لایه فعالیت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه در شهر تهران را در دستور کار داشتند که تشریح این طرح توسط زهرا نژادبهرام انجام شد. او گفت که این طرح در راستای یک اضطرار به‌وجود آمده است: «اگر بتوانیم یک لایه مشخص برای شرکت‎های دانش‌بنیان تعریف کنیم، این امکان به‌وجود می‎آید که حرکات آینده نواحی نوآوری را ساماندهی کنیم. آنچنان که در برنامه ششم توسعه کشور هم اشاره شده آینده در دست شرکت‎های دانش‌بنیان است.» اعضای شورای شهر با توجه به ضرورت ساماندهی این شرکت‌ها با یک فوریت طرح موافقت کردند.
در ادامه جلسه زهرا صدراعظم نوری، طرح ایجاد اداره کل سلامت و ایمنی و محیط‌زیست را مطرح کرد و در ضرورت تصویب آن گفت که مسئله ایمنی در شهرداری تهران متولی مشخصی ندارد و اگر بخش‌هایی به مسئله ایمنی می‌پردازند، جایگاه کافی و مناسب برای پرداختن به مسئله را ندارند و باید این جایگاه ارتقا پیدا کند: «براساس این طرح، وظایف و ماموریت‌های حوزه HSE از شرکت شهر سالم، اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار و اداره کل سلامت شهرداری تهران منفک و به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران منتقل می‌شود.»
به‌گفته او، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران زیرنظر شهردار تهران است و به علاوه با توجه به وضعیت سازمان پیشگیری که قانون اختیارات آن را در بحث بحران محدود می‌کند در نتیجه با انتقال این بخش خلأ ایجاد شده را کم و از ظرفیت‌های سازمان به نحو احسن استفاده می‌شود. اعضای شورای شهر با کلیات این طرح نیز موافقت کردند.

ایجاد لایه گردشگری در نقشه‌های طرح تفصیلی
دیروز همچنین در جریان بررسی طرح با توجه به ظرفیت‌های گردشگری در فرایند بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران و ایجاد لایه گردشگری در نقشه‌های این طرح، علی اعطا گفت: «برندسازی، یعنی تبدیل تهران به مقصد گردشگری که این کار با اعمال مدیریت یکپارچه در موضوعات گردشگری و بهره‌برداری از جاذبه‌های گردشگری، شناسایی پتانسیل‌ها، بازنگری سازوکارها و استفاده از مجموعه ظرفیت‌های مشارکت بخش خصوصی و دولتی، پیش‌بینی شده در این طرح محقق می‌شود.» اعضا با توضیحات این عضو شورای شهر قانع شده و با این طرح موافقت کردند.

بررسی لایحه مرکز بهاران در جلسات بعد
شهرداری، سازمان بهزیستی و استانداری مدتی است در نحوه واگذاری و بهره‌برداری از 8مرکز بهاران اختلاف نظر پیدا کرده‌اند. قرار بود این مراکز در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد تا افرادی که موفق به ترک اعتیادشده‌اند در آنجا نگهداری شوند، اما گویا در سال‌های اخیر استفاده از این مراکز مغایر با اهداف تعیین شده بوده و از این‌رو لایحه مجوز واگذاری و حق بهره‌برداری از 8مرکز بهاران در شورا مطرح شد که چون اعضا نتوانستند برای تصمیم‌گیری اجماع کنند، بررسی این لایحه به جلسات بعد موکول شد.

مشکلات حمل‌ونقل با مصوبات کاغذی حل نمی‌شود
محسن هاشمی‌رفسنجانی در جلسه روز گذشته پارلمان شهری ضمن تقدیر از عملکرد مدیریت شهری در تأمین اتوبوس و مینی‌بوس ناوگان اتوبوسرانی گفت: «به‌تازگی110دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس خریداری شده توسط شهرداری تهران به سیستم حمل‌ونقل عمومی افزوده شد. اگرچه بخش قابل‌توجهی از مشکل کمبود شدید اتوبوس و مینی‌بوس در تهران با این تعداد محدود حل نمی‌شود، اما این اقدام که با منابع شهرداری و بخشی از اوراق مشارکت تأمین شده است، نشان از تلاش مدیریت شهری برای حل مشکل حمل‌ونقل عمومی تهران دارد. امیدواریم مسئولان دولتی به جای مصوبات کاغذی و وعده‌های بی‌نتیجه، اقدامی عملی برای حل مشکل حمل‌ونقل عمومی تهران در ماه‌های باقیمانده انجام دهند؛ چراکه ازدحام در حمل‌ونقل عمومی یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های شیوع کروناست و عدم‌افزایش ظرفیت اتوبوس و مترو، خانواده‌های بیشتری را داغدار می‌کند.» رئیس پارلمان شهری خطاب به وزیر کشور گفت که همه وزارتخانه‌ها کالای اساسی دارند و خرید این کالاهای اساسی را در اولویت قرار می‌دهند. وزارت کشور هم خرید و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در اولویت قرار دهد؛ چراکه کالای اساسی وزارت کشور حمل‌ونقل عمومی است. به‌گفته وی، روزانه بیش از 10میلیون نفر در سراسر کشور از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که این عدد باید به بیش از 30میلیون نفر برسد. او در جمع خبرنگاران درباره ترافیک اسفند گفت که روزهای پایانی سال همیشه در تهران ترافیک سنگین داریم؛ چراکه مردم اقدام به خرید می‌کنند و با این شرایط، حمل‌ونقل عمومی هم نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شهروندان باشد و افزایش تعداد سفرها در حمل‌ونقل عمومی قطعاً سبب انتشار کرونا می‌شود.» رئیس پارلمان شهری در پایان صحبت‌هایش گفت که پیشنهاد من در شرایط کنونی که شیوع کرونا هم مشکل‌ساز شده، این است که برخی اصناف غیرضروری و سازمان‌های اداری تعطیل شوند و فعالیت خود را به بعد از تعطیلات سال نو موکول کنند یا از طریق دورکاری فعالیت‌هایشان را انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید