• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12385
+
-

قطار فارس پرقدرت می‌تازد

راه آهن فارس این ظرفیت را دارد که در روزهای غیر پیک سفر بتواند به بازنشستگان خدمات حمل و نقل ریلی را با تخفیف ارائه دهد

حمل‌ونقل
قطار فارس پرقدرت می‌تازد




محمد شبیری | شیراز - خبرنگار:


یکی از ارکان توسعه گردشگری که در جوامع پیشرفته اهمیت فراوانی دارد، امکانات مربوط به حمل و نقل گردشگران است. امروزه حمل و نقل ریلی به دلیل ایمنی و بهره مندی مسافران از طبیعت پیرامون، مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. راه آهن فارس در عمر نه چندان طولانی خود به موفقیت‌های ارزشمندی در زمینه جابه‌جایی مسافران و بارگیری انواع کالاها دست یافته و با اینکه جایگاه ویژه‌ای در عرصه حمل و نقل ریلی کشور دارد، همچنان در مسیر توسعه حرکت می‌کند. در سال گذشته بیش از 400‌هزار نفر از طریق راه آهن فارس جابه‌جا شده‌اند که آمار قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود و این انتظار وجود دارد که در سال 97 نیز همچنان شاهد رشد این آمار باشیم.


ظرفیت‌های راه آهن فارس

مدیر کل راه آهن فارس با بیان اینکه مردم باید به این باور برسند که سوت قطار استان همواره برای جابه‌جایی روزانه مسافران به صدا درمی آید، می‌گوید: براساس آمار طی سال گذشته 437 هزار نفر از طریق خطوط ریلی فارس جابه‌جا شده‌اند و روزانه هزار و 197 نفر برای سفر از راه آهن استفاده کرده‌اند.

«غلامحسین ولدی» با اشاره به اینکه فارس نیازمند فرهنگسازی در خصوص استفاده از خطوط ریلی است، می‌افزاید: چنانچه مسئولان استان بتوانند برای سفرهای کاری خود به تهران از قطار استفاده کنند، به نظر می‌رسد که عموم مردم نیز فعالیت راه آهن استان را باور می‌کنند. وی اضافه می‌کند: برخی از نمایندگان مجلس در شورای اسلامی، ائمه جمعه و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای بسیاری از سفرها و اردوهای زیارتی از قطار استفاده می‌کنند.

این مقام مسئول به ظرفیت‌های راه آهن فارس اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: راه آهن فارس در حال حاضر از این ظرفیت برخوردار است که بازنشستگان سازمان‌های گوناگون را به صورت گروهی و با کمترین هزینه به مشهد و یا دیگر مناطق کشور اعزام کند.ولدی از عقد تفاهمنامه با صندوق بازنشستگی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: براساس تفاهمنامه‌ای که با صندوق بازنشستگی کشور منعقد شده است، راه آهن فارس این ظرفیت را دارد که در روزهای غیر پیک سفر بتواند به بازنشستگان خدمات حمل و نقل ریلی را با تخفیف ارائه دهد.


توسعه خطوط ریلی

مدیر کل راه آهن فارس با اعلام اینکه در نوروز امسال از 25 اسفند تا 15 فروردین ماه، 29 هزار مسافر از طریق خطوط ریلی فارس جابه‌جا شده‌اند، می‌افزاید: از این لحاظ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 8/9 درصد رشد داشته‌ایم.
ولدی اضافه می‌کند: با توجه به جابه‌جایی 437 هزار مسافر توسط راه آهن فارس، باید دست‌اندرکاران عرصه گردشگری و مسئولان مربوطه برای افزایش تعداد مسافران تلاش ویژه‌ای داشته باشند.

وی طول خطوط ریلی استان را 500 کیلومتر با 23 ایستگاه اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: در کل کشور 13 هزارکیلومتر خط راه آهن وجود دارد که 4 درصد این مسیر در استان پهناور فارس قرار گرفته است.
ولدی نسبت به افزایش طول خطوط راه آهن در فارس ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: سعی داریم طول این خطوط را افزایش دهیم که در همین راستا پیش بینی می‌شود در اواخر امسال یا ابتدای سال 98 ایستگاه اقلید به سمت یزد مورد بهره برداری قرار بگیرد. وی بر اهمیت توسعه خطوط ریلی فارس تاکید و اضافه می‌کند: با این اقدام ارزشمند مسافت زمانی شیراز به مشهد حدود 4 ساعت کاهش می‌یابد.


برنامه‌های سال 97

مدیر کل راه آهن فارس در خصوص برنامه‌های سال 97 و توسعه قطارهای مسافربری می‌گوید: تلاش می‌کنیم که با اقدامات لازم، قطارهای روزانه شیراز- مشهد و شیراز- اصفهان را برای اهالی فارس پایدار کنیم. ولدی با بیان اینکه در طول هفته به صورت دائم مسافران می‌توانند از طریق این راه آهن به مقصد مشهد و تهران سفر کنند، می‌افزاید: بنا به درخواست مسافران در سال گذشته ساعت حرکت مسافران تغییری نیافت تا مسافران مقصد تهران بتوانند در ساعت 6:30 بامداد در پایتخت پیاده شوند که این تصمیم مورد استقبال مسافران قرار گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر قطارهای مشهد به صورت یک روز در میان و قطارهای تهران به صورت روزانه حرکت می‌کنند، به ورود بیست و چهارمین قطار گردشگری خارجی عقاب طلایی با 73 گردشگر و خدمه اشاره می‌کند و می‌گوید: این قطار از کشور روسیه به سمت ایران حرکت کرد و پس از ورود به کشور از مرز سرخس در مشهد، کرمان، راین و یزد توقف داشت ودر روز 19 فروردین ماه وارد شیراز شد.
ولدی ادامه می‌دهد: تحقق طرح مثلث طلایی و رونق گردشگری ریلی از اهداف مهم راه‌آهن فارس به شمار می‌رود که تلاش می‌کنیم با اجرای آن تحول بزرگی در حوزه گردشگری ایجاد شود.


احداث خطوط راه آهن شیراز-بوشهر

مدیر کل راه آهن فارس درباره ساخت خطوط راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه می‌گوید: احداث راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه برای راه آهن فارس یک هدف بود که در سال گذشته با شرکت چینی برنامه ریزی شده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر با حمایت مسئولان اجرایی شود. «غلامحسین ولدی» ادامه می‌دهد: اولویت نخست این سازمان افتتاح راه آهن شیراز- گلهر است که تاکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی آن را شاهد بوده‌ایم. وی به موضوع بارگیری اشاره می‌کند و می‌گوید: حمل ۷۴ هزار و ۲۱۶ تن محموله در ۱۲ ماه سال گذشته یک رکورد جدید در عملکرد راه آهن فارس بوده است و در خصوص جذب بار و عملیاتی شدن جابه‌جایی گندم از سیلوی سیوند و جابه‌جایی محصولات شرکت خودروسازی سایپا با افزایش قابل توجهی در تناژ بارگیری روبرو بوده‌ایم.

ولدی اضافه می‌کند: تلاش می‌کنیم با حمایت مسئولان و سرمایه گذاران، صادرات کالاهای داخلی از طریق خطوط ریلی را به کشورهای آسیای میانه از شیراز به تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان ادامه دهیم. وی می‌افزاید: در سال گذشته محصولاتی مانند خرما، رزین، سرامیک و دیگر محصولات داخلی از طریق راه آهن فارس به کشورهای مذکور صادر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید